Huawei (Ilustrační fotografie)

Huawei (Ilustrační fotografie) | foto: koláž iDNES.cz

Prodeje klesají, jen Huawei raketově roste. Apple už dávno porazil

  • 200
V prvním čtvrtletí letošního roku celosvětově prodeje smartphonů poklesly. Nepříliš pozitivní vývoj potkal všechny významné značky včetně Applu. Výjimkou je čínské Oppo a zejména Huawei.

Podle společnosti Strategy Analytics se v prvním letošním čtvrtletí celosvětově propadly prodeje smartphonů o čtyři procenta. Konkrétně to znamená, že v loňském prvním kvartálu se celosvětově prodalo 345,4 milionu smartphonů, ve stejném období letošního roku to bylo 330,4 milionu.

Strategy Analytics však upozorňuje, že jde o nejmenší propad za poslední tři čtvrtletí a má se blýskat na lepší časy. Stabilizoval se totiž největší trh na světě v Číně, který vykazoval v poslední době enormní propady. Výhled do konce roku má být pozitivní.

Ovšem za jen mírným propadem celosvětových prodejů chytrých telefonů stojí prakticky jediná značka. A to medii, politiky i bezpečnostními experty propíraný Huawei. Všichni další velcí hráči hlásí pokles s výjimkou čínské značky Oppo, které očividně pomáhá začínající expanze na trhy mimo domovskou Čínu.

První místo nadále obhájil Samsung. Ovšem i několikaletému dominantnímu hráči se prodeje opět meziročně snížily. Loni v první čtvrtletí prodal 78,2 milionu chytrých telefonů, letos to bylo začátkem roku 71,8 milionu kusů. To znamená meziroční pokles o osm procent. 

Samsung doplácí na velmi slabé prodeje v Číně, kde býval jedničkou na trhu. Nyní je tam jeho podíl minimální a nové modely Galaxy S10 to pravděpodobně příliš nezmění. Čínští zákazníci si našli jinou oblíbenu značku.

Prodeje smartphonů v prvním čtvrtletí roku 2019.

Tou je domácí Huawei, který těží právě z obřího domácího trhu, kde se mu podařilo porazit i tamní ostatní velké značky. I proto mu meziročně prodeje vzrostly o enormních padesá procent.

To mu mohou všichni ostatní výrobci závidět. Huawei v prvním kvartálu prodal 59,1 milionu chytrých telefonů, a pokud bude trend pokračovat, tak se může Samsung začít bát o pozici světové jedničky. Loni Huawei ve stejném období prodal jen 39,3 milionu smartphonů.

Huawei už má na celosvětovém trhu podíl 17,9 procenta, stále vedoucí Samsung pak drží 21,7 procenta. Přitom v loňském prvním čtvrtletí držel Huawei podíl jen 11,4 procenta. 

Dřív se Huawei přetahoval s Applem o pozici světové dvojky, tento souboj je však už dávno dobojovaný. Apple je světová trojka a jen těžko ještě někdy Huawei ohrozí. Aktuálně americké značce patří na trhu podíl třináct procent, přitom ještě loni držel o dvě procenta trhu víc. Applu prodeje klesají, a to zejména v dříve úspěšné Číně a nyní i v Indii. Ovšem úprava cen, tedy jejich snížení, na těchto trzích by Applu měla přinést lepší prodejní čísla.

iPhonů se v letošním prvním čtvrtletí prodalo 43,1 milionu kusů. Loni zájem o iPhony dosáhl v prvním kvartálu 52,2 milionu prodaných telefonů. Ovšem Apple dokáže těžit z prodeje svých služeb, které vystoupaly k dosavadnímu rekordu. Prodejům iPhonů by prospěl levnější model, o kterém se spekuluje.

Že je Huawei současným dominantním hráčem na trhu se smartphony, dokazuje jeho domácí konkurent Xiaomi. Značce se předvídala růžová budoucnost, ale díky dominanci Huaweie na čínském trhu se Xiaomi více daří v Indii než doma.

Ani Xiaomi se nevyhnul propad prodejů. Loni čínská značka prodala v prvním čtvrtletí 28,3 milionu smartphonů. Letos to bylo méně, konkrétně 27,5 milionu. Naopak mírně vzrostly prodeje značce Oppo. Z loňských 24,1 milionu prodaných smartphonů na letošních 25,4 milionu.

Ostatní značky globálním prodejům nepomáhají. Všech zbylých smartphonů se začátkem letošního roku prodalo celkově 103,5 milionu kusů. Loni to bylo výrazně víc, 123,3 milionu kusů. O tyto počty se dělí stovky různých značek, z nichž některé byly dříve tahouny trhu (HTC, Sony atd.).

Čínskému Huawei výrazně prospěla brzká expanze na vyspělé trhy. Mimo domácí Čínu je Huawei úspěšný zejména v Evropě. Daří se mu také v Africe. Na průlom na velký trh ve Spojených státech však vzhledem k současné situaci může zatím zapomenout. Obdobnou strategii jako Huawei se snaží v poslední době napodobit Oppo. To už v Evropě působí, nikoliv však na českém trhu. Ale například v Polsku už své modely prodává.