Loni se na celém světě prodalo necelých 1,4 miliardy smartphonů. To je o čtyři procenta víc než v roce 2020 a to přes pokračující pandemii koronaviru a především při výrazných problémech s dodávkami komponent, s kterými se potýkali v podstatě všichni výrobci.
Od roku 2015 je to poprvé, kdy meziročně prodeje vzrostly. Na druhou stranu se trh stále nedostal na hodnoty před pandemií, více smartphonů se prodalo už v roce 2015 a ve všech dalších letech s výjimkou roku 2020. Celkově je však nálada na trhu mírně pozitivní.
Data analytické společnosti Counterpoint ukazují, že Samsung zůstává světovou jedničkou s tržním podílem dvacet procent. Druhý Apple ho však výrazně dotahuje – loňský rok se mu povedl a za celý si připsal tržní podíl 17 procent. Vlastně se dařilo všem značkám z první pětky. Až na Samsung, který si meziročně polepšil o šest procent, ostatní značky rostly o dvouciferné hodnoty: Apple o 18 procent, Xiaomi dokonce o 31 procent, Oppo o 28 procent (ale zde jsou částečně zahrnuté i výsledky OnePlus) a Vivo rostlo o 21 procent.
Ostatní značky si celkově připsaly meziročně osmnáctiprocentní pokles. Což je setrvalý trend, ale to má své důvody. Counterpoint uvádí jen prvních pět největších výrobců. Dřív mezi ně patřil Huawei, takže mezi ostatní se řadila i jedna z větších značek z aktuální první pětky a naopak stále klesající prodeje Huaweie z důvodu amerického embarga se v tomto směru také do výsledků propisují.
Counterpoint komentuje všech pět největších výrobců a i některé další značky. U Samsungu vyzdvihuje úspěch skládacích modelů, které ale stále nejsou zásadní položkou v prodaných kusech. Dařilo se levnějším modelům řady A a M, na druhou stranu měl Samsung problémy s dodávkami komponent a zároveň měl loni víc než měsíc zavřenou továrnu ve Vietnamu, která je objemově zásadní. Důvodem byla kovidová uzávěra.
Applu se dařilo jak s modely řady 12, ale především nové třináctky se prodávají výborně. Apple se po šesti letech stal výrobcem číslo jedna v Číně za poslední kvartál. A to je fantastický výsledek. Xiaomi mělo skvělý rok, prodeje rostly globálně, ale konec roku byl slabší. Prodeje se Xiaomi propadly, značka měla problémy s dodávkou komponent. Nejmarkantnější to bylo na čínském trhu.
Oppo roste po celém světě, čísla však ovlivnilo začlenění značky OnePlus. Prodeje se sčítají od třetího kvartálu. Dařilo se i druhé značce z bývalého konglomerátu BBK Electronics, tedy Vivu. Dnes se už všechny značky tváří samostatně, ale jak je tomu doopravdy, nelze reálně rozklíčovat. Do konglomerátu původně patřilo i Realme, které je zřejmě už světovou šestkou. Přitom tato značka vznikla teprve v roce 2018.
Counterpoint vyzdvihuje i Motorolu, které loni prodeje výrazně rostly. Podíl na trhu neznáme, ani pořadí, můžeme usuzovat, že bude v první desítce. Motorole se daří v Jižní Americe a především v USA, kde se jí podařilo nahradit loni končící LG. Zmíněný je i návrat Honoru, který se loni osamostatnil od Huaweie a daří se mu především v Číně. Globální ofenzívu začal až těsně před koncem roku. Značka Tecno koncernu Transsition Group je v Evropě neznámá, ale v Africe je to jednička. Soustřeďuje se na rozvojové trhy.
Vedle celoročních výsledků Counterpoint zveřejnil i výsledky za poslední kvartál. V tomto případě jsou výsledky horší než se čekalo, až na Samsung si všichni výrobci meziročně pohoršili. U Applu tedy jen minimálně, navíc tradičně přeskočil Samsung a byl za poslední loňský kvartál světovou jedničkou. Podrobnosti ukazuje graf.