Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Proč Xiaomi drtí zavedené značky? Vysvětluje to viceprezident Barra

  12:42
Xiaomi zažívá v posledních měsících raketový vzestup a aktuálně je již třetím největším prodejcem chytrých telefonů. Nabízí technicky vyspělá zařízení za citelně nižší ceny než tradiční výrobci. O firemní strategii společnosti promluvil pro server Phone Arena její viceprezident Hugo Barra.

Xiaomi Mi4 v černém provedení láká výbavou a především cenou | foto: mi.com

Jsou to právě sílící čínští výrobci, kteří dříve etablovaným značkám na poli chytrých telefonů působí pořádné starosti. Jsou totiž schopni nabídnout výborně vybavená zařízení, která dokážou konkurovat topmodelům z dílen zavedených značek často až za poloviční ceny.

Dávno přitom neplatí, že čínské telefony působí lacině, i v tomto ohledu Čína urazila kus cesty. Současné modely jako Xiaomi Mi4 nebo Meizu MX4  se v tomto ohledu již velmi přibližují šasi iPhonu 5s/6 nebo HTC One M7/M8. Za své zpracovaní se rozhodně nemusejí stydět.

Xiaomi sází na on-line prodej

Nasadit agresivní cenovou politiku Xiaomi umožňuje hned několik důležitých faktorů. Jedním z nich je obchodní model, kdy jsou telefony prodávány výhradně přes webové rozhraní, tedy virtuální prodejnu. Síť kamenných prodejen Xiaomi tak vlastně neexistuje.

Pořízení případně pronajímaní prodejen by znamenalo mnohamilionové investice. Kromě toho by na každou takovou buňku připadlo několik zaměstnanců a ty by samozřejmě bylo potřeba platit.

Všechny tyto nemalé a navíc pravidelné výdaje díky prodejnímu modelu ryze přes on-line obchod odpadají. V případě nákupu telefonu zavedené značky jsou v koncové ceně tyto náklady nějakým dílem zahrnuty.

Od výrobce přímo k zákazníkovi

Dalším důležitým faktorem je neexistence distributorů a dalších prodejců, kterým by ústředí Xiaomi své telefony prodávalo za velkoobchodní ceny, a větší díl zisku by tak generovali až tito prodejci.

Přes e-shop výrobce prodává telefony přímo koncovým zákazníkům za stanovené plné ceny. Ze zavedeného obchodního modelu tak Xiaomi vypouští zbytné články a zůstávají jen dva: výrobce a zákazník.

Portfolio výrobce přitom není nijak široké a strategie je v tomto ohledu podobná, jakou nastavil Apple. Nabídka se tedy zužuje vždy na aktuální model telefonu/phabletu, který je nabízen v několika paměťových variantách, starší generace je pak nabízena za zvýhodněnou cenu.

Hugo Barra dále uvádí, že běžný životní cyklus daného modelu je mezi 18 a 24 měsíci. Například model Mi2 a vylepšená verze s přídomkem „s“ byly ke koupi 26 měsíců. Naproti tomu první phablet Redmi 1 byl uveden v září 2013 a jen 16 měsíců poté šel do prodeje jeho nástupce.

Stárnutí a zlevnění komponentů dává další prostor slevám

Se stárnutím daného modelu navíc přicházejí slevy. Prodeje probíhají většinou ve vlnách, tzn. že výrobce zadá produkci třeba jen několika set tisíc zařízení. Komponenty navíc rychle stárnou, a tedy i zlevňují, což znamená, že několikátá série výroby vychází cenově lépe než úvodní, což umožní koncovou cenu přes zachování stejného nebo i vyššího zisku mírně snížit.

V otázce marketingu pak Xiaomi sází především na sociální sítě, tedy především Facebook, Twitter a jeho čínskou mutaci. S minimálními náklady v porovnání s tradiční reklamní kampaní v médiích dokáže Xiaomi vytěžit maximum a novinky bývají od okamžiku zahájení prodeje vyprodány během extrémně krátké doby (několik desítek sekund).

Pokud by tedy chtěli výrobci jako Samsung, Sony, HTC nebo LG ceny svých smartphonů nějak výrazně snížit, museli by nutně přejít na podobný model jako aplikuje Xiaomi. Pouhé snížení marže na nějakou stále přijatelnou úroveň by totiž na dorovnání cen stačit nemuselo.

Agresivní cenová politika Xiaomi a podobných hráčů ovšem s připočtením nezbytných nákladů (doprava a daň) při objednání z Číny přece jen ztrácí lesk a konečný účet bývá citelně vyšší. Navíc lze vždy sáhnout po telefonu, jež byl v nabídce tradičních výrobců ještě před necelým rokem topmodelem, ovšem příchodem nové generace jeho cena výrazně klesla a je v podstatě v úrovni, na kterou vyjde topmodel z Číny.

  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Toto mohl být nevídaný smartphone. Myšlenku však nakonec poslali k vodě

25. dubna 2024

S takovým smartphonem bychom už nikdy nemuseli řešit, že se zpomaluje, nemá dostatek paměti či je...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Možná s nenápadnou výbavou, ale je to poctivě postavená stylovka

22. dubna 2024

Oppo se v kontextu dalších čínských výrobců prezentuje jako prémiová značka. Rozhodně se nesnaží o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...