Na přepravu baterií, a tedy i powerbank, se v případě letecké přepravy vztahují přísná pravidla. Kvůli riziku, že by se baterie, resp. powerbanka mohla kvůli poškození či vyzkratování během letu vznítit, platí, že tyto mohou být přepravovány výhradně na palubě letadla. Tedy v příručním zavazadle. Do zavazadel určených k odbavení tak náhradní baterie či powerbanku nedávejte. V takovém případě se může stát, že budete přivoláni k dodatečné kontrole zavazadla. Není to však jediné omezení, které letecké společnosti v případě baterií uplatňují.
Omezení se týká totiž i kapacity baterie. Ta podle mezinárodních pravidel pro přepravu lithiových baterií, která vycházejí z předpisů Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) a Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), nesmí přesáhnout energii 100 Wh a napětí 12 V. To se samozřejmě týká i powerbank. To cestující, kteří si takto chtějí v případě dlouhých letů zajistit dostatek energie pro svůj smartphone či tablet, často nevědí.
„Zaznamenáváme mnoho případů, kdy nemůžeme cestujícímu povolit přepravu tzv. externí nabíječky z důvodu jejího vysokého obsahu lithia,“ upozornila s odkazem na výše uvedené vedoucí odboru bezpečnosti bratislavského Letiště M. R. Štefánika Zdenka Paľová a dodala, že přísná regulace je na místě.
„Na letištích v zahraničí byly evidované případy, kdy externí powerbanky způsobily požár,“ vysvětlila její důvod. K jednomu takovému incidentu došlo podle portálu CNN v lednu v Jižní Koreji. Airbus nízkonákladové společnosti Air Busan, který mířil do Hongkongu, tehdy při čekání na vzlet zachvátil požár. Vyšetřovatelé později za možnou příčinu jeho vzniku označili právě powerbanku s lithiovou baterií.
Podle informací na internetových stránkách pražského Letiště Václava Havla není nicméně vyloučeno, že některá letecká společnost neumožní přepravu ani baterií s vyšším výkonem. O možnostech přepravy takových baterií by se cestující měl informovat u letecké společnosti, jejíž přepravní služby hodlá využít.
Jak vypočítat kapacitu ve WhKapacitu v mAh vynásobte jmenovitým napětím článků ve voltech a vydělte jedním tisícem. Nebo můžete využít některý z online nástrojů pro výpočet kapacity, například zde. Příklady: 20 000mAh powerbanka při nominálním napětí akumulátorových článků 3,7 V má kapacitu 74 Wh. Může tedy do letadla. 40 000mAh powerbanka při nominálním napětí akumulátorových článků 3,7 V má kapacitu 148 Wh. Do letadla nesmí, nicméně některé aerolinky její přepravu umožní. |
Podle vedoucí odboru bezpečnosti bratislavského letiště však v takovém případě kapacita baterie nesmí být vyšší než 160 Wh. Pokud powerbanka tento limit převyšuje, nesmí do letadla. A to ani v příručním zavazadle.
„Cestujícím doporučujeme, aby si před leteckou dovolenou zkontrolovali technické parametry svých powerbank a ujistili se, že jejich přeprava je v souladu s platnými předpisy,“ upozornila Paľová.
Tyto informace najde uživatel buď přímo na zařízení, nebo v technických specifikacích výrobců. Někteří prodejci v popisu produktu i přímo upozorňují, že příslušná powerbanka není kvůli její vysoké kapacitě vhodná do letadla.
V případě jakýchkoli pochybností Paľová doporučuje, aby cestující ještě před odletem kontaktovali leteckou společnost. Cestující by měl brát na zřetel i množstevní omezení. Letecky lze totiž přepravit maximálně dvě náhradní baterie, tedy i powerbanky na cestujícího.
Některé letecké společnosti výslovně zakázaly používání powerbank na palubě letadla po dobu letu. Tedy jak jejich dobíjení prostřednictvím palubních USB portů, tak k nabíjení osobních zařízení. Takový zákaz platí u řady asijských leteckých společností. Třeba od letošního 1. dubna platí u letecké společnosti Singapore Airlines:
A co v případě, že baterie/powerbanka převyšuje předepsané limity či si jich vzal cestující více, než smí? Nejjednodušší je předat je příbuznému, který jej na letiště doprovází. Jestli takovou možnost nemá a na letiště přijel vlastním vozem, tak ji může odnést do něj. Má-li na to tedy ještě vůbec čas. V opačném případě, pokud ani jednu z popsaných možností nemůže využít, bude muset baterii či powerbanku nesplňující předepsané limity odevzdat na letišti. To ovšem již bez vidiny jejího návratu. Letiště ji totiž následně předá k ekologické likvidaci.
Narazit můžete i v případě, že údaje na powerbance nejsou čitelné. Třeba na čínských letištích jsou na bezpečnostních kontrolách velmi striktní. Dlouhá léta akceptují jen powerbanky s kapacitou do 10 000 mAh a tento údaj musí být na přístroji jasně čitelný, jinak powerbanka letí do koše.