Vedení značky Huawei se svými ambicemi v dohledné době sesadit Samsung a stát se tak největším prodejcem smartphonů v posledních letech netajilo. Také analytici tento moment očekávali a své odhady většinou směrovali na konec příštího roku. Nejnovější data společnosti Gartner ukazují, že pokud by Huawei i v následujícím roce rostl podobným tempem jako dosud, pak by Samsung za rok touto dobou skutečně pohodlně předehnal.
Jenže Trumpovou administrativou rozpoutaná obchodní válka může čínské značce její slibnou expanzi značně zkomplikovat. Pokud totiž nedojde k dohodě a firma nebude schopna vyrábět a prodávat smartphony s plnohodnotným Androidem, tedy včetně GMS licence a tedy balíkem nezbytných aplikací od Googlu, její podíl na trhu se může velmi rychle smrsknout na jednotky procent.
Výše popsané komplikace Huawei sužují teprve posledních několik týdnů a ve výsledcích za první kvartál se tedy neprojevily.
Huawei je Samsungu v patách. Jenže na jak dlouho?
Čínské firmě se opravdu dařilo, koncovým uživatelům totiž její distributoři v součtu prodali před 58 milionů smartphonů, což představuje podíl 15,7 %. Meziročně tak Huawei prodal o celých 18 milionů telefonů více a podíl v segmentu vzrostl o polovinu. Růst značky je obdivuhodný i vzhledem k tomu, že na americkém trhu prakticky nepůsobí.
Samsung je s více než 71,5 milionem prodaných kusů stále v čele, jenže jeho náskok se v porovnání s loňským prvním čtvrtletím povážlivě snížil. Jestliže loni jej od Huaweie pohodlně dělilo přes 10 procent a téměř 40 milionů prodaných smartphonů, teď se rozestup mezi oběma firmami značně zúžil. Samsung totiž na rozdíl od svého rivala prodal asi o 7 milionů smartphonů méně a jeho tržní podíl poklesl z 20,5 na 19,2 procenta.
Jihokorejský gigant sice uvedl novou vrcholnou řadu Galaxy S10, která na trhu boduje, jenže její odbyt se do výsledků za první kvartál promítl jen nepatrně. Prodeje totiž odstartovaly až v jeho závěru.
Applu uškodil klesající zájem o drahé smartphony
Jak dodává Anshul Gupta z týmu Gartner, Samsung posílil své pozice také ve střední třídě i v kategorii levnějších smartphonů. Kromě omlazených řad Galaxy A a Galaxy J totiž uvedl také zbrusu novou kolekci Galaxy M. Nicméně konkurence čínských dravých výrobců je v těchto kategoriích značná a jejich cenová politika natolik agresivní, že prodeje levnějších samsungů brzdí.
Ještě výraznější pokles odbytu podle analytiků utrpěl Apple. V absolutních číslech letos ve sledovaném období prodal téměř o 10 milionů iPhonů méně, což znamenalo pokles tržního podílu ze 14 na necelých 12 procent. Přepočet udaných objemů na procenta pak meziročně dává značný 17,6% pokles.
Analytik Gupta oslabení Samsungu a Applu připisuje menší poptávce po prémiových smartphonech, kterým však Apple vévodí. Je to dáno pomalejším nástupem zásadních inovací u vrcholných modelů, což prodlužuje obměňovací cyklus. Jinými slovy: i dva nebo tři roky starý top model dnes i náročnějšímu uživateli může pohodlně sloužit, náskok jejich nástupců se totiž většinou zužuje „jen“ na novější generaci čipové sady a vyšší specifikace fotoaparátů.
Skutečná přelomová inovace, jež by uživatele donutila k rychlejší výměně, zatím nepřišla. Budou jí skládací displeje, jenže Galaxy Fold, první přístroj tohoto druhu, ukazuje, že nástup nové techniky provázejí velké porodní bolesti, v důsledku kterých bylo uvedení zařízení na trh z původního termínu (konec dubna) odsunuto na neurčito.
odbyt v 1Q19 | podíl 1Q19 [%] | odbyt v 1Q18 | podíl 1Q18 [%] | |
Samsung | 71,621 | 19,2 | 78,564 | 20,5 |
Huawei | 58,436 | 15,7 | 40,426 | 10,5 |
Apple | 44,568 | 11,9 | 54,058 | 14,1 |
Oppo | 29,602 | 7,9 | 28,173 | 7,3 |
Vivo | 27,368 | 7,3 | 23,234 | 6,1 |
ostatní | 141,405 | 37,9 | 159,037 | 41,5 |
Celkem | 373,001 | 100,0 | 383,503 | 100,0 |
Xiaomi prohrálo boj o pátou příčku
Na čtvrté pozici je čínská značka Oppo s téměř 30 miliony prodanými kusy a bezmála osmiprocentním tržním podílem, v těsném závěsu následuje značka Vivo. Obě firmy přitom patří do konglomerátu BBK Electronics, kam spadá také OnePlus a nově i Realme (více v článku: Nová čínská značka by mohla nahradit Honor. V Česku si počkáme).
Zatímco Oppo meziročně prodalo „jen“ o 1,5 milionu kusů více než loni, po smartphonu Vivo v daném období sáhlo o 4 miliony uživatelů víc.
Boj o pátou příčku byl přitom velmi těsný, Vivo předčilo šesté Xiaomi skutečně jen o pomyslný vlásek. Jestliže Vivo dosáhlo odbytu 27,4 milionu kusů, prodeje Xiaomi se zastavily na souhrnném objemu 27,2 milionu.
Vivo si tedy připsalo meziroční růst o 18 procent a podle analytiků takovému úspěchu napomohla rychlá adaptace nové techniky v podobě snímačů otisků v displeji, vysouvacích čelních fotoaparátů nebo rychlého dobíjení.
Celkový počet prodaných smartphonů poklesl
Celkem si koncoví uživatelé v prvním čtvrtletí pořídili 373 milionů smartphonů, což proti loňskému objemu 383,5 milionu kusů znamená mírný pokles o 2,7 %.
Největším odbytištěm jsou nadále Spojené státy a Čína, jenže i tam analytici zaregistrovali pokles prodejů. V případě USA o značných 15,8 procenta, odbyt v Číně pak meziročně klesl o více než tři procenta. V Číně nejvíce bodoval Huawei, který na svém domácím trhu oproti loňsku posílil o třetinu. Ještě lépe si ovšem vedl v Evropě, kde jeho odbyt vzrostl dokonce o 69 procent.