Nové špičkové Sony Ericssony Vivaz a Satio nabízel obchod za ceny kolem pěti tisíc korun. To je zhruba o polovinu levněji, než je běžná cena. V obchodě se ale objevila například i Nokia N97 mini za zhruba sedm a půl tisíce korun, což je také velmi lákavá nabídka.
Chyby si všimlo hned několik našich čtenářů, kteří neváhali a zboží si objednali. Obchod ale jejich výhodné objednávky původně zamítl. Podle českého práva tak postupovat ale nesmí a zboží by měl za uvedenou cenu zákazníkům dodat. To také později přislíbil.
"Společnost KASA.cz dodá zboží všem zákazníkům, kteří obdrželi potvrzení objednávky, za cenu, která byla v době objednávky uvedena na webu," uvedla později marketingová ředitelka firmy Jitka Součková.
"Zákazníci, kteří obdrželi pouze potvrzení o přijetí do informačního systému, nemohou uplatňovat nárok na uzavřenou kupní smlouvu, protože se tak nestalo," doplnila Součková způsob řešení situace.
Stejné výhodné ceny inzeroval i internetový prodejce megaobchod.cz, který má kontaktní adresu stejnou jako obchod kasa.cz. Firma uvádí, že chyba vznikla na straně dodavatele. "Ceny byly uvedeny chybně z toho důvodu, že nám náš dodavatel zaslal špatný ceník," řekla iDNES.cz Součková. Špatné ceny se prý v obchodě objevily už včera večer.
Smlouva je smlouva
"Smlouva je uzavřena momentem, kdy prodávající potvrdí zákazníkovi objednávku. Z tohoto potvrzení musí být zřejmé, že se skutečně jedná o projev vůle prodávajícího, který jeho objednávku závazně přijímá," uvedlo na dotaz iDNES.cz Sdružení obrany spotřebitelů.
Tato podmínka přitom byla ve většině případů splněna. Objednávky, jejichž náhled má redakce k dispozici, byly zákazníkům standardně potvrzeny. Po pár hodinách ale přišlo jejich protiprávní zamítnutí.
"Velice se omlouváme, ale došlo k chybě v našem systému a objednaný telefon Sony Ericsson Satio U1 Silver nejsme schopni za cenu 5 240 kč dodat," napsali jedné z poškozených zákaznic z obchodního oddělení firmy Kasa.cz s.r.o., provozovatele internetového obchodu.
Operátoři se ke stejnému problému staví stejně, i čelem
Podobný problém už potkal i české operátory. Telefónica O2 předloni v létě nabízela na svém e-shopu Nokii 5310 za zhruba 2 300 korun, tedy s více než padesátiprocentní slevou. Objednaly si ji tehdy desítky zákazníků.
Telefónica se ale i přes zjevné porušení práva zprvu objednávky snažila neodbavit a zákazníky odškodnit kreditem zdarma ve výši 500 korun. Sama ale nakonec telefony za výhodou cenu všem zákazníkům poslala, přesně tak, jak jí nařizuje zákon.
O podobnou "úlitbu" se původně snažil i obchod Kasa.cz. Místo telefonu za sjednanou cenu nabízel dotčeným zákazníkům slevu na další nákup. Podle odborníků by ale v tomto případě soudní spor s klienty s téměř stoprocentní jistotou prohrál. Firma se zřejmě i proto nakonec rozhodla telefony za supervýhodné ceny zákazníkům přece jen dodat.
Čelem se k podobnému problému postavil i Vodafone, který krátce po uvedení nového iPhonu 3GS nabízel tento model za pouhou tisícovku. Opět chybou ve svém internetovém obchodě. Zákazníkům, kteří si telefon za tuto cenu objednali, nový iPhone 3GS tehdy za dohodnutou cenu skutečně dodal. - čtěte Chybné ceny Vodafonu: iPhone 3GS za tisícovku, Nokia N97 za osm tisíc