Herní mobily nikdy nebyly velkým hitem. Přesto se jeden blíží

  0:18aktualizováno  0:18
Japonská herní společnost Nintendo, která v cestě za úspěchem připomíná finskou Nokii, by se mohla pokusit oprášit zapomenutou mobilní kategorii. A to i přes to, že herní mobily, s nimiž to v minulosti zkoušela například právě Nokia, nebyly nikterak úspěšné. Nintendo však nyní má v rukávu trumf.

Italský grafik představil vlastní představu o herním smartphonu Nintenda | foto: Giuseppe Avanzato

O tom, že by společnost Nintendo mohla vstoupit na mobilní trh, se spekuluje již delší dobu. Skalní příznivci této herní společnosti by takový krok jistě uvítali. A možná právě nyní je ten správný čas, kdy by takové rozhodnutí firmě mohlo zajistit úspěch. Ačkoli dlouho odmítala přijmout fakt, že mobilní hry utlačují klasické videohry, nyní si užívá nevídaného úspěchu současného mobilního herního hitu.

Hra Pokémon Go pokořila jen v Google Play hranici padesáti milionů stažení, další miliony až desítky milionů stažení lze předpokládat v aplikačním obchodě Applu. A právě tento fakt by mohl Nintendu vstup na mobilní trh velmi usnadnit, u herní společnosti lze navíc předpovídat zacílení nového produktu. Při správném načasování by se totiž firmě mohlo podařit oživit nyní již zapomenutou kategorii herních mobilů.

Nintendo je japonskou Nokií

Při nahlédnutí do historie Nintenda vyplyne na mysl podobnost s finskou Nokií, jejímuž vstupu do mobilního byznysu předcházela dlouhá cesta napříč různými odvětvími. Nintendo začínalo jako výrobce herních karet pro hru Hanafuda, jelikož běžné karetní hry byly v Japonsku považovány za hazard. Firma však koketovala i s hračkářským odvětvím, mezi její neúspěšné pokusy pak patří například obchodování s instantní rýží. Do pozice silné herní společnosti produkující vlastní herní konzole ji dostalo až soustředění na zábavní průmysl. Jednou z nejznámějších her Nintenda je Super Mario Bros. Současný herní hit, mobilní hra Pokémon Go, byl mohla Nintendo přimět ke vstupu na mobilní trh.

Ty se v minulosti nesetkaly s úspěchem, nicméně v době smartphonů, a tedy rozměrných dotykových displejů, by se mohla situace otočit. Například v případě Nokie působil její herní model N-Gage na tehdejším trhu spíše jako zjevení. V roce 2002 šlo o první mobilní herní konzoli, hernímu zaměření byl podřízen i design telefonu. Tento model však firmu značně potrápil, prodeje totiž dosáhly sotva třetiny původních předpokladů (více zde). O dva roky později to Nokia zkusila znovu, když představila kompaktnější N-Gage QD.

Poté však kategorie herních telefonů upadla v zapomnění, o její oživení se až v roce 2011 pokusila značka Sony Ericsson. Představením modelu Xperia Play tak vstoupila do vod, v nichž se jiní utopili. A ani v tomto případě tomu nebylo jinak. I mobil, kterému byl přisuzován status „možný zabiják herních konzolí“, skončil v propadlišti ději. Již čtyři měsíce od zahájení prodeje výrobce snížil ceny Xperie Play řádově o tisíce korun.

Přitom Xperie Play měla oproti N-Gage výhodu v rozměrném dotykovém displeji a také ovládací tlačítka nenarušovala vzhled telefonu, zpřístupnila se totiž až po vysunutí displeje. Úspěch herní xperii však nezaručila ani certifikace PlayStation od mateřské společnosti Sony.

Nintendo by se tak mělo minimálně poučit z dřívějších neúspěchů, které tuto mobilní kategorii od jejích počátků provázejí. Zásadní otázkou nicméně je, zda ke svému vstupu využije partnerství s některým ze zaběhnutých mobilních výrobců, nebo se vydá svou vlastní cestou. Zatímco v prvním případě by odpadly nemalé náklady na vývoj nového produktu, ve druhém by měla firma při vývoji ideální podoby telefonu volnější ruce.

Úspěch by totiž firmě mohla zajistit především možnost vkládat do jejího nového produktu herní cartridge z archivu hráčů. A prosazení příslušného slotu by se nemuselo Nintendu v případě partnerství s některým z OEM výrobců podařit. Je tedy na zvážení samotné firmy, která z možností pro ni bude schůdnější. Sama musí také zvážit, zda pro ni bude mít vstup na mobilní trh, na kterém se začínají kvůli sílící čínské konkurenci trápit i zavedení výrobci, nějaký přínos.

Autor:

Nejčtenější

Na české operátory u moře zapomeňte. Chorvatští vám dají neomezená data

Ilustrační snímek

Již dva roky využíváme mobilní služby v EU za stejných podmínek jako doma. Tedy i v Chorvatsku, kam na dovolenou míří...

T-Mobile dává na léto neomezená data. Zadarmo pro tarify i předplacenky

T-Mobile akce na léto, neomezená data

Překvapivou nabídku připravil na léto T-Mobile. Od čtvrtka si zákazníci budou moci aktivovat zdarma balíček s...

A není to málo, Antone Pavloviči? Sony chystá monstrum

Nové sony by mělo mít vzadu šest objektivů.

Známou repliku z filmu Jára Cimrman ležící, spící můžeme použít i na chystaný smartphone Sony. Ten by totiž měl mít...

Vodafone spouští neomezená data. Má to háčky, jednotlivec si tarif nepořídí

Vodafone

Vodafone začne nabízet tarify s neomezeným datovým připojením. Ovšem jen u tarifů pro více osob a s podmínkou...

PRVNÍ DOJMY: Nejlepší smartphone střední třídy je v Česku příliš drahý

Google Pixel 3A

Střední třída je doslova nabitá cenově výhodnými kousky. Když už se mezi nimi objeví model, který stojí kolem deseti...

Další z rubriky

Chtěli být letos jedničkou. Teď přiznávají, že kvůli USA nebudou

MWC 2019

Huawei byl do dubna kometou světového trhu se smartphony. Jeho růst byl impozantní, a tak to vypadalo, že se už letos...

Vyrobili největší smartphonový propadák, ale stejně to zkusí znovu

Essential Phone se už nevyrábí, firma končí s jeho prodejem.

Měl to být ambiciózní model, který obrátí trh s androidy naruby, ale nakonec se z Essentialu PH-1 vyklubal jeden z...

Huawei prosí vývojáře aplikací, aby počítali i s jeho obchodem

Aplikační obchod AppGallery značek Huawei a Honor

Pod hrozbou ztráty přístupu k aplikačnímu obchodu Google Play už údajně výrobce Huawei oslovuje vývojáře, aby se...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz