Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nenechte se napálit od podomních prodejců operátorů

Podomní či telefonní obchodníky využívají všichni operátoři. V řadě případů mohou být jejich služby skutečně vítané. Bohužel narazit lze i na nepoctivé obchodníky, před kterými je třeba mít se na pozoru. I když podlehnete, lze smlouvu vypovědět.

Pouliční prodejce na České ulici v Brně nabízí dívce levný parfém | foto: Radek Miča, MAFRA

Boj telekomunikačních operátorů, jimž se citelně zpomaluje každoroční přírůstek nových zákazníků, se postupně zostřuje.

V době finanční krize je řada uživatelů mnohem přístupnější nabídkám úspor. Ke slovu se tak dostávají tzv. podomní prodejci, kteří s nabídkou přispěchají až k vašim dveřím. Ale pozor, "úspora" nemusí být vždy skutečnou úsporou.

Operátoři mají s podomními prodejci problémy

Podomní prodej telekomunikačních služeb není žádnou horkou novinkou. V Česku bylo zmapováno několik případů, kdy prodejci operátora sahali k metodám, které zdaleka překračovaly hranice etiky.

Vyšetřování ze strany ČTÚ aktuálně čelí Telefónica O2 (čtěte: ČTÚ zahájil s O2 řízení kvůli obvolávání zákazníků konkurence), ale kritika praktik podomních prodejců dopadla i na ostatní operátory – čtěte: Podomní prodejci operátora U:fon se vydávají za pracovníky Telefóniky O2

S podobnými problémy se můžeme setkat i v zahraničí. Situace v Británii dokonce donutila místního regulátora Ofcom, aby vydal pravidla, která mají operátoři respektovat (čtěte: Pouliční prodejci operátorů nás okrádají. ČTÚ nezasáhne).

Také situace v Česku si vyžádala řešení, a tak jednotliví operátoři nakonec sáhli k vytvoření etických kodexů pro podomní prodejce. Podle všeho se situace na trhu zlepšila, i když stále do redakce přicházejí stížnosti napálených zákazníků.

Zákazníci jsou spokojeni, tvrdí T-Mobile

Etický kodex prodejce jako první zveřejnil na svých stránkách U:fon (znění kodexu najdete zde). Postupně se přidávali i další. Vodafone například uveřejnil návod, jak se bránit proti nevyžádaným telefonům prodejců (návod najdete zde). Jak uvedl nedávno T-Mobile ve své tiskové zprávě, "dozor" operátorů přinesl výrazné snížení stížností zákazníků.

Z kodexu prodejce

Při uzavírání smlouvy s osobami staršími 70 let nebo u cizinců se špatnou znalostí češtiny se musí prodejce obzvlášť pečlivě přesvědčit o tom, že kupující rozumí, jaká služba a za jakých podmínek je mu nabízena.

Operátor navíc své prodejce pravidelně kontroluje, když provádí výzkum spokojenosti mezi zákazníky. "Hodnocení za první čtvrtletí přineslo opravdu uspokojivé výsledky," říká Miroslav Rakowski, výkonný ředitel úseku prodeje a služeb zákazníkům T-Mobilu. "Plných 98 procent oslovených zákazníků bylo se službami prodejců spokojeno, z toho 33 procent dokonce naprosto," dodal.

Kromě etického kodexu platí pro prodejce T-Mobilu i tzv. povinnost verifikačních (ověřovacích) hovorů. Prodejce musí zákazníka, se kterým podepsal smlouvu, znovu kontaktovat a ověřit, že si je zákazník vědom, k čemu se smlouvou zavazuje. Pokud se objeví jakékoli nejasnosti, musí prodejce případný rozpor vyjasnit a napravit. Stejně tak je povinen zodpovědět všechny dotazy zákazníka. Tyto hovory jsou monitorovány a prodejci jejich záznam musí předat T-Mobilu.

Nenechte se zatlačit do kouta

Kromě etického kodexu musí samozřejmě všichni prodejci dodržovat také platné zákony České republiky. Ty dávají zákazníkům možnost bránit se proti nátlaku z jejich strany.

Oporu najdou především v zákoně na ochranu spotřebitele (zákon 634/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Ten ve svých paragrafech 3 až 5 upravuje povinnosti prodejců, mimo jiné definuje i nekalé a klamavé obchodní praktiky.

Za nekalou obchodní praktiku je například výslovně považováno, "je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho rozhodování tak, že může učinit obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil."

Za klamavou obchodní praktiku se pak považuje využití nepravdivého údaje nebo opomenutí pro spotřebitele důležitého údaje. Za zamlčení důležitého údaje je pak považován případ, kdy se podomní prodejce vydává za pracovníka jiného operátora, případně zákazníkovi nesdělí, že výměnou za nižší cenu volání bude muset po dva roky platit měsíční paušál.

Zákon na ochranu spotřebitele

Jak definuje klamavé a agresivní obchodní praktiky zákon na ochranu spotřebitele, si můžete přečíst zde.

A co je velmi důležité, zákon také za klamavou obchodní praktiku výslovně považuje porušení etického kodexu.

Tato ustanovení dávají zákazníkům do rukou poměrně silnou zbraň. Pokud je totiž smlouva uzavřena v rozporu se zákonem, může ji zákazník bez sankcí vypovědět. Etické kodexy operátorů přitom stanovují poměrně přísná pravidla, někdy i nad rámec zákona, a prodejci jsou ze zákona povinni je dodržovat.

Za agresivní obchodní praktiky pak považuje zákon na ochranu spotřebitele také "vědomé využití nepříznivé situace spotřebitele", což samozřejmě zahrnuje i ochranu zejména starších občanů, kteří bývají pro nepoctivé obchodníky snadným terčem.

Pravidla T-Mobilu jsou v tomto směru ještě přesnější: "...při uzavírání smlouvy s osobami staršími 70 let nebo u cizinců se špatnou znalostí češtiny se musí prodejce obzvlášť pečlivě přesvědčit o tom, že kupující rozumí, jaká služba a za jakých podmínek je mu nabízena."

Nebojte se bránit

Samozřejmě, ne vždy jsou prodejci poctiví a dodržují pravidla. Ale ani v případě, že jejich nátlaku podlehnete a smlouvu podepíšete, nemusíte zoufat.

Ze zákona

na ochranu spotřebitele

Za klamavou obchodní praktiku se pak považuje využití nepravdivého údaje nebo opomenutí pro spotřebitele důležitého údaje.

Pokud si smlouvu rozmyslíte, obraťte se co nejdříve na operátora. Většinou nemá příliš smysl snažit se kontaktovat prodejce, pokud totiž postupoval vědomě v rozporu s pravidly, dá se čekat, že v tom bude pokračovat. Pomoci by v tomto směru měla buď infolinka operátora, nebo ještě lépe oddělení reklamací. Právníci přitom upřednostňují spíše písemnou reklamaci či stížnost odeslanou dopisem s doručenkou.

Na smlouvy s operátory se pak vztahují ustanovení občanského zákoníku o spotřebitelských smlouvách. Zde je mimo jiné v paragrafu 55 uvedeno, že "v pochybnostech o významu spotřebitelských smluv platí výklad pro spotřebitele příznivější".

Hned následující paragraf 56 pak stanoví, že "spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která v rozporu s požadavkem dobré víry znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran".

Autor:
  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...