Jednou z otázek, na kterou Juliette Caminadeová a Markus von Wartburg z Analysis Group hledali ve své studii z letošního dubna odpověď, bylo, jakou roli v aplikačním obchodě Applu hrají aplikace třetích stran. Jak sám v této souvislosti Apple podotýká, jejich počet od spuštění App Storu v roce 2008 výrazně narostl. Zatímco v začátcích jich bylo uživatelům k dispozici 500, tak v současnosti je to více než 1,8 milionu. Podle statistiky kalifornské společnosti BuildFire je v App Storu v současnosti ke stažení 1,96 milionu aplikací (v aplikačním obchodě konkurenčního Androidu je 2,87 milionu aplikací). Vlastních aplikací má Apple v App Storu jen 60.
Americká technologická společnost tak ve stínu uvedené studie poukazuje i na vlastní úspěch. Tedy na to, jak během čtrnácti let dokázala z malého aplikačního obchodu, který v prvním roce podle odhadů Analysis Group vygeneroval tržbu ve výši 600 milionů dolarů (podle aktuálního kurzu zhruba 13,5 miliardy korun), vytvořit současný kolos, který uživatelům jejích zařízení nabízí nepřeberné množství mobilních aplikací, jehož tržby loni činily odhadem 86 miliard dolarů (téměř 2 biliony korun).
Je tedy jasné, že v řadě kategorií nemá Apple vlastní alternativu. A ono je to prakticky jedno, protože naopak v řadě těch, kde má na aplikace třetích stran i vlastní odezvu, zaznamenávají ty „konkurenční“ podstatně větší globální úspěch. Řada populárních aplikací přitom podle studie přišla až poté, co Apple spustil svou vlastní.
Oblíbenost aplikací třetích stran se liší trh od trhu. Například kategorii aplikací pro komunikaci třeba ve sledovaných evropských státech (Německo, Francie, Velká Británie) dominuje WhatsApp, v Německu je 1,5krát oblíbenější než iMessage od Applu. Nicméně zrovna v této kategorii se Apple poměrně drží. Třeba u hudby je pak zjevná značná dominance Spotify, i na domácím americkém trhu je tato aplikace podle studie 1,6krát populárnější než Apple Music. Vůbec největší popularitě se těší v Austrálii a na Novém Zélandu, kde je 3,6krát oblíbenější než alternativa od Applu. Naopak v Jižní Koreji je mezi uživateli jeho zařízení šestinásobně oblíbenější než Apple Music lokální aplikace Melon.
Obdobně americká společnost ztrácí v kategorii map, kde u uživatelů vedou prakticky jednoznačně Mapy od Googlu. Třeba v Japonsku jsou 4,7krát oblíbenější než Apple Maps, v Japonsku je pak opět drtí lokální aplikace. Silné konkurenty z řad aplikací třetích stran mají i Apple Knihy, kdy populárnějšími jsou kanadská Wattpad či Kindle od Amazonu.
Nejvýrazněji však vlastní aplikační počin Applu zaostává v kategorii streamovacích aplikací. Vévodí jí Netflix a Amazon Prime, první zmíněná boduje dokonce i na domácím americkém trhu (17krát oblíbenější). Nicméně díky oblíbenosti Apple TV na něm není dominance Netflixu natolik drtivá jako na ostatních sledovaných trzích. Třeba ve Velké Británii je popularita Netflixu 1 291krát vyšší, velmi oblíbená je tato služba i v Německu (835krát populárnější než Apple TV).