Teoreticky tak mohou cestující v Evropě v letadle používat mobilní telefony stejně jako na zemi a to včetně sítě 5G. Prakticky takovou službu nabízí jen někteří dopravci a to často jen v některých letadlech z jejich flotily. Službu si zpoplatňují sami, zákazník ji zaplatí v rámci roamingových poplatků.
První povolení k takovému požívání mobilů přišlo v roce 2008 pro sítě 2G, primárně šlo o volání a esemeskování. První aktualizace nařízení přišla v roce 2013, kdy byly v letadlech povoleny technologie 3G a 4G, nyní mohou dopravci cestujícím nabídnout i 5G signál.
V případě mobilní sítě na palubě je letadlo vybaveno satelitní konektivitou a signál je na palubě šířený picocelami, tedy miniaturními základnovými stanicemi. Uživatel si tak zapne telefon a je připojený do mobilní sítě stejně jako na zemi. Může telefonovat, esemeskovat a datovat.
Je tu však ještě jedna podmínka, váš operátor musí mít roamingovou smlouvu s provozovatelem mobilní sítě v letadlech. Například česká pobočka T-Mobile umožňuje používat službu OnAir. Minuta odchozího hovoru vyjde na 69 korun, příchozího na 49 korun. Jedna SMS stojí 14,60 Kč a 1 MB dat 360 Kč včetně daně. Je to tedy velmi drahá služba.
I proto se s ní na vnitroevropských letech setkáte jen výjimečně, tady opravdu EU roaming neplatí. A leteckým společnostem se zřejmě takto vybavovat letadla příliš nevyplatí. Častěji se lze setkat s mobilní sítí na palubě letadel na dálkových letech. Zmíněnou službu OnAir nabízí na vybraných letech KLM, Lufthansa, Air France, Emirates nebo British Airways a další společnosti.
Mnohem častěji bývá v letadlech dostupná wi-fi konektivita. I ta bývá zpoplatněná, je nutné zaplatit kartou a nebo si koupit voucher. Obvykle jsou v nabídce různě velké datové balíčky nebo se platí podle délky letu a přenosové rychlosti. Například Lufthansa si účtuje při nejnižší přenosové rychlosti na trasách do 90 minut tři eura, což je v přepočtu asi 75 korun. Některé společnosti palubní wifi připojení používají pro přístup k palubnímu zábavnímu systému, nikoliv však k internetu.
Nutno dodat, že i když je letadlo vybaveno pro příjem mobilního signálu, na vyžádání posádky, je nutné mít telefon přepnutý do letového režimu při startu a přistání, na což posádka před startem a přistáním upozorňuje. Tato pravidla si určují letecké společnosti.