Za zboží, které si neobjednali, mají zaplatit až tisíce. Na seniory útočí klamavá SMS. Ilustrační snímek

Za zboží, které si neobjednali, mají zaplatit až tisíce. Na seniory útočí klamavá SMS. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Klamavé SMS lákají z lidí tisíce za neobjednané zboží. Cílí na seniory

  • 85
Patrně stovkám českých seniorů byla ve čtvrtek 23. srpna doručena textová zpráva s informací o odeslání zásilky v hodnotě až tisíců korun. Podle Evropského spotřebitelského centra si přitom nic neobjednali. Příjemce klamavé SMS proto důrazně varuje, aby nic nepřebírali a neplatili.

„Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (název společnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“

Textovou zprávu s tímto či obdobným sdělením měly podle Evropského spotřebitelského centra obdržet ve čtvrtek zřejmě až stovky českých seniorů. Již během čtvrtečního dopoledne se totiž na centrum či poradenskou linku České obchodní inspekce obrátily více než tři desítky příjemců této klamavé textovky, a to především proto, že si nic neobjednali. Navíc jde o různé zboží za nemalé částky.

„V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru,“ informoval Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra působícího při České obchodní inspekci.

Podle zjištění centra stojí za klamavými SMS polská logistická společnost, která distribuuje většinou právě zdravotní pomůcky a přípravky pro seniory. Cílení na tuto skupinu spotřebitelů není patrně náhodné.

Existuje totiž vysoké riziko, že zboží, ačkoli si jej neobjednali, převezmou a vysokou sumu za něj zaplatí. Riziko je o to vyšší, že někteří volající si stejné či podobné zboží již v minulosti objednali. Nyní jsou ovšem zmatení z toho, že SMS není podepsána a schází i číslo zásilky či adresa odesílatele.

ESC proto důrazně varuje, aby příjemci klamavé SMS žádnou zásilku nepřebírali a neplatili za ni. Pokud už ji přece jen příjemce náhodou převezme, ale nezaplatí, pak není povinen nevyžádané zboží zasílat zpět. Tuto povinnost, tedy zpětný sběr u spotřebitele, má totiž prodávající.

Podle centra to není nicméně jediná zkušenost s touto blíže neurčenou polskou logistickou společností. Od některých spotřebitelů, kteří zboží zakoupili na dálku (přes e-shop), totiž nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a nevrátila jim peníze.