Absolutním leaderem v celosvětovém prodeji mobilních telefonů je podle údajů společnosti Goldman Sachs finská Nokia. Na konci loňského roku dosáhla tržního podílu 31,3 %. To je téměř dvakrát více než druhá Motorola s 16 % a jen o málo méně, než je součet tržních podílů Motoroly (16 %), Ericssonu (10,7 %) a Siemensu (5,7 %).
Celý rok 2000 byl ve znamení dvou trendů – ztráty tržního podílu tradičních výrobců, Ericssony a Motoroly, a prosazování nových, převážně jihoasijských producentů mobilů. Tržní podíl těchto v Evropě málo známých firem se sice pohybuje v rozmezí několika desetin až dvou procent, ale tato čísla se mohou právě v tomto roce změnit. Moderní technologie už totiž do mobilních telefonů zvládají implementovat všichni výrobci, a proto se budou prodávat především ty telefony, které mají něco navíc. Ať už jsou to výměnné kryty nebo třeba televize, rádio, přehrávač souborů mp3, případně menstruační kalendář. Právě asijští výrobci se těmto inovacím brání mnohem méně než konzervativnější firmy z Evropy.
Jak tedy vypadá první desítka? O nejúspěšnějším výrobci mobilů, Nokii, už jsme hovořili. Druhé místo si zatím v pohodě drží Motorola; třetí Ericsson má vlastních problémů dost, i když si před čtvrtým Samsungem stále drží náskok 4,2 %. Za jihokorejským Samsungem je s 5,7 % německý Siemens, který aspiruje na členství v první trojce (v Evropě je za Nokií druhý). Po Siemensu následuje s 4,8 % francouzský Alcatel, kterému dýchá na záda japonský Panasonic s 4,7 %. Na osmém místě v tomto souboji se umístil u nás nevýrazný Philips s 3,2 %; za ním jsou Sagem (3 %) a NEC (2,4 %).
Zajímavé je patnácté místo Sony s 0,9 % tržním podílem. I když se toto číslo připočte k podílu Ericssonu (10,7 %), situaci na trhu to příliš nezmění. Výsledkem avizovaného spojení mobilních divizí Ericssonu a Sony bude stále třetí místo na trhu. Ovšem pokud se spojení oběma firmám povede tak, jak si jejich manažeři přejí, měla by tato pozice být základem pro budoucí růst.
Tržní podíly výrobců mobilů podle společnosti Goldman Sachs
Pozice | Výrobce | Země původu | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1 | Nokia | Finsko | 31,3% |
2 | Motorola | USA | 16,0% |
3 | Ericsson | Švédsko | 10,7% |
4 | Samsung | Jižní Korea | 6,5% |
5 | Siemens | Německo | 5,7% |
6 | Alcatel | Francie | 4,8% |
7 | Panasonic | Japonsko | 4,7% |
8 | Philips | Nizozemí | 3,2% |
9 | Sagem | Francie | 3,0% |
10 | NEC | Japonsko | 2,4% |
11 | Trium - Mitsubishi | Japonsko | 2,1% |
12 | Toshiba | Japonsko | 1,7% |
13 | Qualcomm/Kyocera | Japonsko | 1,6% |
14 | LG | Jižní Korea | 1,4% |
15 | Sony | Japonsko | 0,9% |
16 | Hyundai | Jižní Korea | 0,8% |
17 | Fujitsu | Japonsko | 0,5% |
18 | Sendo | Japonsko | 0,5% |