Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Je lepší Nokia, Siemens, nebo třeba Sagem?

aktualizováno 
Kdo si myslí, že mobilní telefon slouží především k usnadnění komunikace mezi lidmi, zjevně zmeškal dobu. Mezi hlavní funkce těchto malých elektronických zázraků se zařadilo posilování sebevědomí jejich majitelů. A je oheň na střeše; siemensovec se s nokiistou dnes pohádá stejně vydatně jako sparťan se slávistou, katolík s protestantem nebo Arab se Židem. A šéfové marketingových oddělení výrobců si mnou ruce – nic lepšího si nemohli přát.
„Ericsson je nejlepší, žádný kulatý barevný pizdy, jako dělá Nokia.“ - „Probůh, už žádného Sagemaaaaaaaaaaaaaaaaaargh…“ - „Ty se z toho svýho Siemense taky nepo---.“ - „Vrať se ke svým ‚skvělým‘ Nokiím.“ Takové věty prokládají většinu diskusí na stránkách Mobil.cz. Ve světě mobilních telekomunikací zkrátka hrají emoce stále větší roli, narozdíl od mnoha jiných oborů. Například hypotetická hádka zapálených příznivců různých ledniček či praček zní absurdně. („Cože, ty máš Zanussi té šestnáctku? A to ti stačí stolitrovej mrazák, chudáku? To si já radši připlatím…“) U mobilních fandů se ale už dnes nikdo nediví.

K výše popsanému jevu nedochází samovolně, ani proto, že by uživatelé mobilních telefonů en bloc byli z nějakého důvodu mimořádně svárliví a malicherní lidé (i když musí být prominuto každému, kdo by po přečtení již zmíněných diskusí takto smýšlel). Jejich rivalita nicméně překročila mez, které obvykle v prostředí spotřebního průmyslu dosahuje.

Podle britského prestižního časopisu The Economist je soupeření majitelů-fanoušků přímým důsledkem tvrdého konkurenčního boje samotných výrobců telefonů. „Nikdo z (výrobců) nechce zůstat stranou, a proto se pouštějí do boje na všech frontách. První fronta je vedena po exaktních parametrech telefonů, jako je výdrž baterie, velikost nebo hmotnost přístroje. Na druhé frontě se potom bojuje prostředky méně uchopitelnými, jako jsou design, jméno značky a z toho plynoucí společenský status majitele,“ píše The Economist.

A právě na této druhé frontě je vždycky dost prostoru pro nový úder, zejména ve chvíli, kdy se většina značek ještě nestačila ve veřejném povědomí dokonale etablovat a zároveň více výrobců prodává srovnatelné přístroje. Pokud tedy racionální důvody samy o sobě ne vždy stačí potenciálního kupce přesvědčit, přicházejí na řadu argumenty iracionální. Ty jsou - pro někoho možná překvapivě – zbraní neméně účinnou. Hlavní roli zde hraje identifikace se značkou a snem každého marketingového šéfa je právě vytvoření silné loajality zákaznické obce ke své značce. Nic nového pod sluncem; telefonní průmysl však zaujímá zvláštní postavení díky rychlosti, se kterou tento boj vyhrává.

Americký deník The New York Times (NYT) přirovnává tento aspekt vývoje mobilní telefonie ke dvěma vlnám masového rozšíření automobilů, které Spojené státy zažily po obou světových válkách. Mobilní telefon na přelomu tisíciletí rychle přestal být vymožeností bohatých výstředníků a stal se visačkou společenského postavení svého majitele. Kopíruje tak vývoj role automobilu z dvacátých a padesátých let. Ani jednomu z výrobků samozřejmě nelze upřít praktický význam, pro který se nakonec staly běžnou součástí drtivé většiny domácností vyspělého světa. Jejich druhotná funkce, totiž sebepropagace majitele, je však podle NYT při rozhodování o koupi stejně důležitým faktorem.

Analogie s automobily (zde se navíc zjevně otevírá prostor pro invenční lingvisty; až budou přenosné telefony umět volat samy, jak jinak je pojmenovat než právě „automobil“?) zde nemusí končit. Automobily si za zhruba sto let existence rozdělily společenské role (což platí zdaleka nejen ve čtyřmi koly posedlých Spojených státech): Trabant i Rolls Royce, žigulík i Cadillac, Volkswagen Brouk i Ferrari se postupem času staly především výpovědí majitele o sobě samém. A nevraživost mezi majiteli vozů jednotlivých značek – k údivu jejich manželek a k radosti pánů v Detroitu a Maranellu - utěšeně rostla.

Podobně se může vyvíjet situace na trhu mobilních telefonů. Toto rozdělení ještě zdaleka nefunguje stoprocentně. Všechny velké firmy nabízejí škálu telefonů od jednodušších, levných modelů až po technologické supervýstřelky, jimž hned tak někdo neporozumí, zejména pak při pohledu na jejich cenu. Společenská hierarchie mobilů se již ale začíná rýsovat. „Ti, kdo mají Nokii, se chovají, jako by byli mistři světa,“ píše jedna čtenářka z Brna. Silně vyhraněné názory na telefony různých značek, jak se objevují v diskusích na stránkách Mobil.cz, jsou toho dokladem.

Výrobce to samozřejmě těší. Jak dobře vědí ve společnostech PepsiCo a Coca-Cola, Chrysler a Ford nebo Adidas a Puma, rivalita je výborným hnacím motorem prodeje. Proto vyrábějí telefony v barvách fotbalových klubů, s čímž nedávno přišel Siemens, platí miliony dolarů hollywoodským hvězdám, aby pomohly „zvýšit povědomost o jejich značce“ jako Nokia Jennifer Love Hewittové, proto si mohou fotbaloví nadšenci pořídit „klubové vyzvánění“, jak je nabízejí některé kluby první anglické ligy včetně giganta gigantů - Manchesteru United. Tyto aktivity se mohou výrobcům dobře hodit v horších časech, až telekomunikační horečka opadne a lidé už si nebudou kupovat tolik telefonů jako dnes – stejně, jako se před lety hodily Fordům a Chryslerům.

Loajalita vůči oblíbené značce samozřejmě není sama o sobě na závadu. Ale až příště budete číst další svalnatý názor o tom, že ta či ona firma „je bezkonkurenčně nejlepší“, zatímco druhá „nemá na trhu co pohledávat“, vězte, že jeho autor je přesně tam, kam jej chtěli reklamní mágové obou firem dostat.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyberte nejlepší smartphone. Vyhraje letos Samsung, Apple nebo Huawei?

Vyberte nejlepší letošní smartphone. Naváže Huawei na své loňské premiérové prvenství? Rozhodnou vaše hlasy a navíc...

Slušně vybavený smartphone s čistým Androidem 10 stojí jen 1 400 korun

Android 10 si zatím nenachází cestu do smartphonů i těch nejvěhlasnějších značek. Nový systém od Googlu však můžete mít...

Véčko od Nokie je pro mnohé ideální obyčejný mobil. Test Nokie 2720 Flip

Klasické mobilní telefony jsou dnes již hodně ve stínu daleko populárnějších smartphonů. Čas od času se ale i na tomto...

Nové iPhony tajně sledují vaši polohu a řešení je pouze jedno

I přes spoustu bezpečnostních vylepšení v systému iOS 13 se u nových iPhonů nacházejí skryté služby, u kterých nemáte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tímto modelem může Xiaomi vyhrát předvánoční bitvu. Test Redmi Note 8T

V tak vyhroceném období, jako je předvánoční trh, má Xiaomi naprosto klíčové eso v rukávu, model Redmi Note 8T. Ten má...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Legendární Jágr opět propaguje Huawei. Tentokrát hledá silné příběhy

Hokejista Jaromír Jágr se opět stal tváří reklamy společnosti Huawei. Od začátku prosince běží televizní spot, ve...

Český trh se smartphony: Huawei klesá, Xiaomi dotahuje na druhou pozici

Zatímco světové statistiky prodejů mobilních telefonů zveřejňují analytické společnosti pravidelně, čísla týkající se...

Tímto modelem může Xiaomi vyhrát předvánoční bitvu. Test Redmi Note 8T

V tak vyhroceném období, jako je předvánoční trh, má Xiaomi naprosto klíčové eso v rukávu, model Redmi Note 8T. Ten má...

Nepřípustné, zuří Apple. V reakci na nový zákon připouští stažení z Ruska

Ruský prezident Vladimir Putin podepsal v pondělí 2. prosince zákon, který od července 2020 zakazuje prodej...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz