Džíny Steve Jobs už mají, plánují mobily. Apple proti tomu nic nezmůže

  0:09aktualizováno  0:09
Bratrské duo z Itálie se před lety inspirovalo Jobsovým jménem, v roce 2012 totiž založilo oděvní společnost Steve Jobs. Právní atak ze strany Applu na sebe nenechal dlouho čekat. Nyní je rozhodnuto, Italové spor vyhráli - jméno zesnulého vizionáře pro své obchodní aktivity používat mohou a Apple s tím nenadělá vůbec nic.

Italská značka Steve Jobs nemá se smartphony nic společného. Chtěla by však prorazit i v tomto segmentu | foto: www.facebook.com/stevejobsinc/

Vizionář, spoluzakladatel a někdejší šéf Applu si potrpěl na neformální outfit, kdy černému roláku nejčastěji sekundovaly modré rifle, a to i během pověstných keynote, tedy představení nových produktů Apple. Tohoto si povšimli i italští sourozenci Vincenzo a Giacomo Barbato, kteří se se jménem Steva Jobse rozhodli prorazit v oděvním průmyslu. Založili stejnojmennou společnost a krátce nato byla na světě první kolekce oblečení.

Bratři Barbatovi totiž zjistili, že kalifornský gigant proslulý mimo jiné i rozsáhlým patentovým portfoliem, si nikdy neregistroval jméno spoluzakladatele a svého někdejšího dlouholetého šéfa jako ochrannou známku. Psal se rok 2012 a sourozenci již měli zkušenost s návrhem a výrobou oblečení pro jiné značky, chtěli se ovšem osamostatnit, založit vlastní společnost. Pro tyto účely si tak název Steve Jobs zaregistrovali v Evropě jako ochrannou známku.

Fotogalerie

Krátce nato Apple podal stížnost Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví. Vleklý spor nakonec skončil vítězem italských podnikatelů, kteří tak mohou používat jak jméno Steve Jobs, tak i logo s písmenem J s výřezem, které se dle Applu viditelně inspirovalo proslulým vykousnutým jablkem.

Soud námitce Applu nevyhověl s poměrně logickým zdůvodněním, že ačkoli se může zdát, že je písmeno J vykousnuté, písmeno na rozdíl od ovoce vykousnout nelze, čemuž nelze odporovat.

Soudní spor podle vyjádření italských podnikatelů skončil již v roce 2014, nyní se ovšem o případu začíná znovu mluvit. Vyšlo totiž najevo, že si dvojice název Steve Jobs zaregistrovala jako ochrannou známku po celém světě.

Steve Jobs Inc. kromě džínů produkuje i trička, kabelky a nejrůznější doplňky. Některé nesou známé citáty samotného Jobse, např. „Neztrácejte čas žitím života někoho jiného. Zůstaňte hladoví. Zůstaňte blázniví“ nebo „Musíte v něco věřit: instinkt, osud, život, karmu, cokoliv.“

Do budoucna se ovšem bratři Barbatovi chtějí prosadit i na poli elektroniky, není tak vyloučeno, že se setkáme s androidím telefonem s logem Steve Jobs. Podnikatelé však ubezpečují, že budou nadále respektovat jméno zakladatele Applu a nikdy nevyrobí nic, co by nízkou kvalitou uráželo jeho památku.

Prohry Applu ve sporech o ochrannou známku

Neúspěšný spor s italskými bratry není jedinou prohrou Applu mimo USA v souvislosti s ochrannou známkou. Připomeňme, že v květnu 2016 firma prohrála spor s čínskou společností Xintong Tiandi o název IPHONE, ta tímto názvem opatřuje kabelky, obaly na smartphony a další koženou galanterii (více viz Takhle se to dělá v Číně. Známku iPhone má výrobce kabelek, nikoliv Apple).

Neslavně dopadl také spor se společností Shenzhen Proview Technology ohledně ochranné známky iPad. Apple sice za užívání tohoto názvu společnosti v roce 2009 zaplatil 55 tisíc dolarů (podle průměrného ročního kurzu v roce 2009 tedy více než 1 milion korun), ovšem součástí dohody podle verdiktu soudu nebyl souhlas název používat také na území Číny. Spor nakonec skončil dohodou a Apple firmě zaplatil 60 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliardy korun), přitom původní požadavek byl prý mnohem vyšší (více viz článek kolegů z Technetu: Za značku iPad zaplatí Apple čínské firmě přes miliardu).

 

Nejčtenější

Neuvěřitelné. Xiaomi má fotomobil se 48 megapixely pod tři a půl tisíce

Xiaomi Redmi Note 7

Nejnovější přírůstek do rodiny zařízení Xiaomi se pokusí utéct konkurenci. Má totiž fotoaparát s nejvyšším rozlišením...

Babiš ukázal řediteli Vodafonu grafy. Data jsou v Česku drahá

Cena mobilních dat je vládní priorita, říká Babiš

Premiér Babiš ve videu na svém facebookovém profilu odpověděl na otázku, jestli jeho strana ANO bude řešit vysoké ceny...

Honor s průstřelem displeje má zázračný 3D foťák a nebude drahý

Honor View 20

Značka Honor postupně představuje svůj nový špičkový smartphone View 20. V Číně ho nejprve ukázala coby model V20, teď...

LG předvedlo krásné chytré hodinky, mají skutečné ručičky

Chytré hodinky LG Watch W7

Už v závěru loňského roku představilo LG nové chytré hodinky s operačním systémem Wear OS od Googlu. Novinek na tomto...

Ikonická Motorola RAZR se vrátí. Žiletka překvapí konstrukcí a cenou

Koncept Motorola RAZR V4

Motorola RAZR je jedním z nejprodávanějších mobilů všech dob. V nové podobě to ovšem těžko bude prodejní trhák. Bude...

Další z rubriky

Toto Pivo nezatočí vaší hlavou, ale smartphonem

Rotační držák smartphonu Pivo

Malý start-up prezentuje na veletrhu CES zařízení nazvané Pivo. Nejde však o nic spojeného s naším zlatavým mokem. Je...

Xiaomi otevřelo největší obchod v Evropě. Nechalo ho „vykrást“

Největší Mi Store otevřelo Xiaomi na pařížské třídě Champs-Élysées

Čínská společnost Xiaomi pokračuje v expanzi na starý kontinent. V pátek 18. ledna totiž na nejrušnější pařížské třídě...

Nejprodávanější smartphony před Vánoci v Česku. Z drahých vedou iPhony

iPhone 8 Plus v Drážďanech

Před Vánoci rozhodně nebyla nouze o zajímavé ceny telefonů. Seznamy nejčastěji prodávaných mobilů ukazují, že zatímco v...

Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?
Porodní dům v ČR: Bude stejně úspěšný jako v zahraničí?

Nikdy nelze přesně naplánovat, jak bude porod probíhat. V zahraničí už řadu let fungují porodní domy jako alternativa klasické porodnice a domácího porodu. Jaké jsou přínosy a rizika těchto zařízení?

Najdete na iDNES.cz