Chtěli být letos jedničkou. Teď přiznávají, že kvůli USA nebudou

  16:02aktualizováno  16:02
Huawei byl do dubna kometou světového trhu se smartphony. Jeho růst byl impozantní, a tak to vypadalo, že se už letos může naplnit jeho plán být jedničkou na světovém trhu smartphonů.

Ambicí být světovou jedničkou se Huawei chlubí už více než rok. Za tu dobu se mu podařilo předstihnout druhý Apple a přiblížit se na dostřel dlouhodobě prvnímu Samsungu. Jestliže loni v prvním čtvrtletí Samsung distribuoval přes 78 milionů smartphonů a Huawei jen 39 milionů, tak letos v prvním čtvrtletí to u Samsungu bylo necelých 72 milionů a u Huaweie už přes 59 milionů. 

Meziročně tak Huawei vyrostl o padesát procent a při této dynamice by Samsung letos porazil. Jenže situace se čínskému gigantu výrazně zkomplikovala. V květnu vyhlášené americké sankce, které částečně míří na bezpečnostní rizika spojená s čínskou značkou a částečně souvisí s americko-čínskou obchodní válkou, růst Huaweie značně ovlivnily. 

Huawei má zatím podmíněně zastavený přístup k operačnímu systému Android a není jasné, jestli s tímto systémem bude moci uvést na trh nové modely. Stejně tak nemá přístup k součástkám od amerických dodavatelů. Především první problém v podstatě znemožní prodávat nové modely na mimočínských trzích. 

To samozřejmě ovlivní prodejní výsledky firmy, která to nyní oficiálně přiznala. Jak informuje agentura Associated Press, v rámci veletrhu CES Šanghaj to prohlásil Šao Jang, šéf strategie Huaweie. „Ve čtvrtém čtvrtletí bychom se stali světovou jedničkou na trhu, ale teď musíme čekat o něco déle, abychom toho dosáhli,“ prohlásil na tiskové konferenci Jang. 

Pokud se firmě podaří problémy vyřešit, nebo v současné chvíli spíš čínské vládě, tak se jí ambice mohou vyplnit. Růst značky je dlouhodobý a impozantní. 

Ještě v roce 2011 Huawei do špičky vůbec nepatřil. Tehdy se udávaly ještě prodeje všech mobilních přístrojů, tedy klasických telefonů a smartphonů. A Huawei se v té době pohyboval na hraně první desítky největších výrobců. Zajímavé například je, že v tomto roce byl Huawei mnohem menším výrobcem než konkurenční čínské ZTE, dnes je přitom situace zcela opačná. 

Razantní růst Huaweie nastal později, kdy se trhu transformoval. Prodeje klasických mobilů výrazně klesly a naopak většinu trhu opanovaly smartphony. Huawei, který v obyčejných mobilech spíš paběrkoval a prodával v podstatě jen na domácím trhu, trend zachytil a začal výrazně růst. 

v roce 2012 se pohyboval na šestém místě, o další rok později byl světovou čtyřkou. Ostatně, změn v žebříčcích v následujících letech nastalo víc, vedle Huaweie vyrostly další čínské značky Xiaomi, Oppo nebo Vivo. Naopak významný pokles zaznamenalo Lenovo, ZTE nebo koncern TCL. Vyjma Samsungu a Applu patří mezi největší světové výrobce výhradně čínské značky. Ty těžily především z růstu domácího trhu, až v posledních dvou letech se snaží výrazněji prosadit i v Evropě nebo v USA. 

Huawei toto rozkročení na více trhů podnikl mnohem dříve, a proto je dnes největší čínskou značkou a světovou dvojkou. Přestože třeba trh v USA je pro něj už delší dobu tabu. 

Autor:

Nejčtenější

Mohla to být šílenost léta. Alza si však z lidí i médií jen vystřelila

Za iPhone zdarma si chtěl nechat na záda vytetovat maskota internetového...

Byla by to další soutěž, na kterou by si za pár dní nikdo nevzpomněl. Jeden ze statusů pod facebookovým příspěvkem Alzy...

Ten nepřehlédnete. Vystouplý fotoaparát nových iPhonů bude obrovský

iPhone 11

Podoba nových iPhonů chystaných na září už je víceméně známá. Ještě více o tom, jak budou novinky vypadat, prozrazují...

Apple chystá levný iPhone se snímačem otisků. Nebude pro každého

iPhone XR je z aktuální kolekce nejprodávanějším modelem. V Číně kupující...

Applu v poslední době slábne odbyt iPhonů a velký propad prodejů firma utrpěla v Číně. Zvrátit to má nový cenově...

Test: Obří Huawei Mate 20X 5G je renesancí vymřelé kategorie smartphonů

Huawei Mate 20X 5G

Huawei se v Česku odhodlal k nečekanému kroku. Začal nabízet špičkový model Mate 20X 5G, který zaujme obřím displejem a...

Toto je budoucnost mobilů. Velký displej skrytý v malé tyčince

Designový koncept Samsung Galaxy Stick

Flexibilní displeje skýtají řadu možností, jak uživateli při zachování kompaktních rozměrů zařízení poskytnout zážitek...

Další z rubriky

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

IBM vymyslelo naprostou zbytečnost. Hodinky s tabletem

Koncept chytrých hodinek od IBM

Pokrok sice nezastavíme, ne vždy se ovšem vydá zrovna pochopitelným směrem. Důkazem je třeba patent chytrých hodinek od...

Mohla to být šílenost léta. Alza si však z lidí i médií jen vystřelila

Za iPhone zdarma si chtěl nechat na záda vytetovat maskota internetového...

Byla by to další soutěž, na kterou by si za pár dní nikdo nevzpomněl. Jeden ze statusů pod facebookovým příspěvkem Alzy...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz