Skládá se z GPS přijímače a sběrné jednotky. Zapojení je jednoduché, napájení je z běžné palubní sítě vozidla a kabel aktivace sběru dat se připojí na spínací skříňku vozidla. Dále máme možnost přivést do sběrné jednotky signál z dvou nezávislých vypínačů či přepínačů. No a k čemu to všechno? Sběrná jednotka provádí sběr dat o ujeté trase a poloze vypínačů po celou dobu provozu vozidla. Má možnost sesbírat a zaznamenat až 22000 vět o položkách : Pořadí záznamu, Datum, Čas, Den v týdnu, LAT, LON, ALT, Rychlost, Vstup A, Vstup B, Rozdíl A, Rozdíl B, Kvalita GPS signálu. Po ukončení provozu vozidla se jednotka jednoduše vyjme a předá dispečerovi provozu k vyhodnocení dat. Ten pomocí jednoduchého prográmku vytáhne z jednotky data, vynuluje ji a vrátí řidiči. S daty se pracuje v dalším programu, který si popíšeme dále. Tolik jedna možnost.
Další možností je vyšší verze komunikačního kanálu, která dovoluje připojit sběrnou jednotku přes PDA Psion Workabout na telefon GSM Nokia 2110. Ze sebraných dat se vytváří SMS zprávy, které se neprodleně odesílají do dispečerského střediska a OnLine se ukazují na obrazovce počítače. A jsme v Evropě. S touto výbavou opravdu nemusíte mít strach, že nebudete vědět, kde se Váš kamion nebo jiné vozidlo zrovna nachází. Alespoň v Evropě ne. Další výhodou je možnost komunikace řidiče s dispečerem (a zpět) pomocí SMS zpráv, které nemusí složitě bušit do mobilu, ale zadává je z klávesnice Psionu. Hlasová komunikace pomocí mobilu je samozřejmostí. Znamená to, že přístroje nemáte namontovány trvale a napevno někde pod palubní deskou, ale jsou v racku (montážní rám) na palubní desce nebo kdekoli ve voze k dispozici. Dovolím si trochu ujet a představím si, že až bude v provozu soustava družic ORBCOM a v prodeji Magellan GSC100, budou se zprávy o polohách vysílat e-mailem přes družici a tím se pro nás otevře nejen Evropa, ale doslova celý svět.
Třetí možností je komunikace pomocí radiomodemů a trunkové sítě na 300 MHz, kterou staví (rychle a úspěšně) firma Racom. Toto řešení je nejlevnější co do plateb za komunikaci a nejrychlejší co do odezvy, ale je omezeno pouze na Českou republiku. Ale zato nejste omezeni na delší časový interval, ale údaje o vozidlech dostáváte doslova každých několik vteřin. To ocení hlavně záchranka nebo policie, kde potřebují mít přehled o pohybu jejich vozů při koordinaci pomoci. Kdybych do toho měl co mluvit, tak koupi tohoto systému bych ze svých daní klidně financoval, na rozdíl od jiných zbytečností. Nehledě k tomu, že pokud mám toto zařízení namontováno v autě neviditelně (např. uvnitř palubní desky), můžu si pro zloděje vlastního auta dojet sám a potřást mu pravicí.
A teď k programu, který používá dispečer. Jmenuje se Topol (od firmy Help Service Group) a podle názvu vidíme, že původně sloužil ke zpracování map. A tato vlastnost mu zůstala. Můj popis se omezí na zpracování naměřených a uložených dat, protože jsem měl k dispozici pouze první popisovanou variantu sestavy.
Po stažení dat ze sběrné jednotky jsme tyto nahráli do programu a objevila se (obr.3) nám trasa, kterou jsem projel zhruba za 14 dní přes Vánoce. Nahoře vidíte popis trasy textově bod po bodu a dole její půdorys. Měření jsme nastavili na minutový interval. Poté jsme začali kouzlit. Nejdříve jsme se podívali na textovou část (obr.4) programu a nechali počítač provést výběr význačnějších akcí v průběhu cesty. Výsledkem byl o něco stručnější seznam s pomocí Start a Stop přesně ohraničenou každou cestou. Teď bych Vás prosil, pokračujte v prohlížení obrázků směrem nahoru. Na obrázku druhém shora (obr.2) jsme vybrali detail průjezdu Prahou a podložili jej digitální mapou z produkce Geodézie ČS (také ji v nejbližší době budu recenzovat, takže se můžete těšit). Odhlédneme-li od mapy, vidíte v praxi přesnost GPSky (použitá byla Garmin 35 /viz dále/). Tento záznam je z cesy po Jižní spojce zleva doprava a vidíte, že v obou případech se GPS trefila na silnici a v jednom i do správného pruhu. Na prvním obrázku nahoře (obr.1) jsme zase část trasy podložili mapou silnic a osadami nad 2000 lidí včetně vyznačení katastrů měst. Výsledek vidíte.
Vzhledem k tomu, že každá jednotka má své identifikační číslo, lze na mapě vidět pohyb několika vozů a jejich trasy lze dále analyzovat. Je možné např. zobrazovat úseky s vysokou rychlostí, tisknout knihy jízd jednotlivých vozidel a podobně. Pro podklad je standardně dodávána mapa České republiky s městy, obcemi, hlavními silnicemi, železnicemi a vodami. Je možné si přiobjednat i mapu Evropy.
Použitá Garmin GPS 35 je jednoúčelové zařízení pouze pro příjem signálu z družic a předávání dál. Je to "černá skříňka" (doslova) s kabelem a konektorem RS-232 pro připojení k jakékoli vyhodnocovací jednotce. Napájení v rozmezi 10-30V si bere z připojeného zařízení, v našem případě ze sběrné jednotky.
Specifikace
- Operační systém Track12 s průběžným sledováním dvanácti satelitů
- Čas pro lokalizaci je : SkySearch 5 minut, pomocí AutoLocate 1.5 minuty, studený start 45 sekund, teplý start 15 sekund a Reacquisition (po vymizení signálu) 2 sekundy
- Měření po jedné sekundě
- Přesnost +-15m vodorovně a 100m svisle bez vlivu SA
- Při použití DGPS přesnost 1-5 metrů
- Interface : NMEA 183 (kanál pro navigační přístroje), RTCM-104 (pro korekce s DGPS) a RS232C pro komunikaci s počítačem
- Pouzdro ve tvaru zploštělé kapky s povrchovou úpravou a vodotěsné, velikost: 6 x 10,3 x 2,8 cm, váha 124,5g
- Napájení : 10-30 V
- Příkon : 150mA/12V
- Backup : 3V vestavěný článek
- Kabel : osmipramenný, délka 3metry
Výrobce GPS
Děkujeme tímto firmě Picodas Praha spol. s r.o. za zapůjčení přístroje a ukázku software. Další podrobnosti a informace o cenách získáte na adrese Picodas Praha.