Co je univerzální služba a kolik stojí

Poskytovatel univerzální služby nesmí odmítnout žádného žadatele o připojení jeho koncového zařízení k síti pouze z ekonomických důvodů. Co to přinese běžnému uživateli telefonních služeb?
Webové stránky, dokumenty
Instituce a důležité dokumenty
Český Telekomunikační Úřad
Cenové rozhodnutí ČTÚ, kterým se stanoví ceny za propojení veřejných pevných telekomunikačních sítí
Cenové rozhodnutí ČTÚ, kterým se stanoví způsob výpočtu cen za propojení veřejných pevných telekomunikačních sítí
Ministerstvo dopravy a spojů - sekce telekomunikací
Telekomunikační zákon (151/2000 Sb.)
Přehled všech předpisů, vztahujících se k telekomunikačnímu zákonu
Národní telekomunikační politika České republiky
Operátoři pevných sítí
Aliatel
Contactel
Český Telecom
eTel (Globix)
GTS Czech (Dattel)
Operátoři sítí GSM
Český Mobil
EuroTel
RadioMobil
Návrat
Kliknutím sem se vrátíte na hlavní článek o propojení sítí

Nepřehlédněte!
Další články související s propojením telekomunikačních sítí, které doporučujeme:
Metody používané pro stanovení výše poplatků za propojení telekomunikačních sítí
Univerzální služba
Schéma hovorů mezi telekomunikačními sítěmi
Slovníček pojmů používaných v článcích o propojování sítí
Propojení mezi operátory sítí GSM
Operátoři pevných telekomunikačních sítí jsou nespokojeni s cenovým rozhodnutím ČTÚ
Ceny za propojení pevných telekomunikačních sítí stanovené ČTÚ
Alternativní operátoři pevných telekomunikačních sítí se dohodli na cenách za propojení sítí
Diskriminovat hovory do jiné sítě se operátorům vyplatí
Přehled námi zjištěných propojovacích poplatků
Zcela novým institutem českého telekomunikačního práva je tzv. univerzální služba. Jde současně o institut nejproblémovější. Zavádíme ji v okamžiku, kdy vyspělý telekomunikační svět diskutuje vážně o jejím zrušení pro její tržní nekompatibilitu.

Co je univerzální služba
Univerzální služba je podle zákona "minimální soubor služeb, zajišťovaných ve veřejném zájmu, které jsou dostupné ve stanovené kvalitě všem uživatelům na celém území státu za dostupnou cenu" (§ 30, odst. 1). Mnohem více o tom, co to je univerzální služba, hovoří druhý odstavec § 29. Pomine-li celý výčet, jde o veřejnou telefonní službu (fixní i mobilní) a služby s ní spojené. Podstata je, že poskytovatel univerzální služby nesmí odmítnout žádného žadatele o připojení jeho koncového zařízení k síti pouze z ekonomických důvodů (příliš nákladné, málo výnosné), ledaže by prokázal technickou nemožnost takového připojení.

Problém univerzální služby spočívá v tom, že na území státu má být nejméně jeden provozovatel, který má tuto povinnost (§ 30). Kromě toho se o tuto povinnost může ucházet u regulačního orgánu kterýkoliv provozovatel veřejné telefonní sítě (pevné i mobilní). Znamená to, že na území může být poskytovatelů univerzální služby několik.

O účinnosti ustanovení o univerzální službě lze úspěšně pochybovat. V podmínkách plného pokrytí území státu dostupnými (konkurujícími) mobilními sítěmi je institut univerzální služby anachronizmem.

Na podnikání v telekomunikacích má však tento "anachronizmus" značný (negativní) vliv. Není snad ani tak důležité, že tyto služby jsou regulovány (a měly by být regulovány jen pro určeného poskytovatele univerzální služby, nicméně tomu tak není, viz dále), ale důležité je, že poskytovatel univerzální služby má nárok na úhradu prokazatelné ztráty (§ 31).

Prokazatelná ztráta
Prokazatelnou ztrátou se rozumí rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady, včetně přiměřeného zisku, vynaloženými držitelem telekomunikační licence na plnění povinnosti poskytovat univerzální službu, které by poskytovateli univerzální služby nevznikly, pokud by tuto povinnost neměl (§ 31 odst. 2), a tržbami a výnosy dosaženými držitelem telekomunikační licence z plnění povinnosti poskytovat univerzální službu. Toto ustanovení má hned několik problematických bodů.

Trochu neobratně je zde stanovena zásada, že náklady na univerzální služby jsou náklady, které by nevznikly, kdyby povinnost univerzální služby nebyla. Ale jaké jsou to vlastně náklady, které jsou přímo vyvolány povinností plnit univerzální službu? Jsou to pouze náklady na přístup účastníka k síti, tedy náklady na přípojné vedení, nebo i náklady nutné na rozšíření místní ústředny? A kdy jsou tyto náklady těmi náklady, které by nevznikly, kdyby provozovatel neměl povinnost poskytovat univerzální službu? Jak ovlivňuje tyto náklady regulace ceny? Lze za náklad univerzální služby považovat každého "ztrátového" účastníka a pokud ano, od jaké výše ztráty a po jakou dobu? Patří sem účastníci připojení k síti do data účinnosti zákona? To jsou jen některé otázky, které zákon vyvolává, ale i tak stačí, abychom o smyslu opatření silně pochybovali.

Z čistě ekonomického pohledu by mohla být ztráta z univerzální služby uznána jen tehdy, kdyby připojením nových účastníků poklesla výnosnost celé místní sítě poskytovatele univerzální služby, a to prokazatelně jako důsledek tohoto přírůstku nových účastníků. Rozhodně nelze (opět čistě ekonomicky) vztahovat náklad univerzální služby k provozu té části místní sítě, která existovala před datem liberalizace. To však bude předmětem složité diskuze.

O tom, jak pojetí "univerzální služby" deformuje myšlení celého oboru fixní telefonie, se můžeme přesvědčit srovnáním s kulturou myšlení v oboru mobilní telefonie. Stoprocentní pokrytí území má u mobilní telefonie stejnou "hodnotu" jako "dostupnost na celém území státu" u telefonie fixní. I v tomto případě (mobilní sítě) je výstavba poslední vysílací základnové stanice v území, kde projde párkrát za rok několik turistů, nákladem, který by nevznikl, kdyby nebylo nutné zabezpečit plné pokrytí státu, a má stejnou významovou hodnotu jako připojení myslivny v Horní Dolní na pevnou síť. Rozdíl je v tom, že mobilní operátor neplní žádnou direktivu o "univerzální službě". Zatímco operátor fixní sítě (často pod vlivem monopolistického uvažování) považuje výdaj na univerzální službu za daň společnosti, mobilní operátor tak činí proto, aby byl konkurenceschopný, a považuje to za náklad nutný pro dosažení konkurenceschopnosti.

Úhrada prokazatelné ztráty
Pro nové provozovatele veřejných telekomunikačních sítí, ale též pro stávající provozovatele mobilních veřejných telekomunikačních sítí je daleko důležitější to, že pokud bude poskytovateli univerzální služby přiznán nárok na kompenzaci ztráty, bude mu uhrazena z účtu, do něhož budou muset přispívat všichni držitelé telekomunikačních licencí (§ 32). Z této povinnosti nelze uniknout ani tím, že držitel licence sám požádá regulační orgán o to, aby byl též prohlášen poskytovatelem univerzální služby (§ 30). I v tomto případě má povinnost na účet přispívat, a to ve výši, která přesáhne jeho právo z účtu čerpat.

Důsledkem všech těchto ustanovení bude úporná snaha provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí být prohlášeni za poskytovatele univerzální služby, prokázat ztrátu z poskytování univerzální služby a minimalizovat tak svou povinnost příspěvku na účet. Otázka zní, co dobrého tento systém přinese?

Cena univerzální služby
Ceny za služby, které jsou stanoveny do souboru služeb univerzálních, stanovuje regulační orgán cenovým předpisem tak, aby tyto ceny vycházely z oprávněných průměrných nákladů (§ 77, odst. 2). Ceny univerzální služby jsou jedinými regulovanými cenami v telekomunikacích, ačkoliv existuje právo regulačního úřadu zasáhnout i do výše jiných cen (propojení), ovšem v tomto případě pouze na žádost jedné ze smluvních stran.

Ze zákona není patrné, zda regulovaná cena za univerzální služby je platná pouze pro poskytovatele univerzální služby, nebo je platná pro kteréhokoliv poskytovatele tohoto typu služby. Je třeba si uvědomit, že jednu a tutéž službu (např. pronájem přístupové linky) může poskytovat poskytovatel univerzální služby stejně jako jiný provozovatel místní sítě. Pro rozvoj konkurence by bylo žádoucí, kdyby regulovaná cena (když již) byla závazná jen pro poskytovatele univerzální služby. I zde by však mělo být stanoveno, že poskytovatel univerzální služby je povinen poskytovat služby za cenu regulovanou, nedohodne-li se s účastníkem jinak. Smyslem této volnosti je to, aby i v pevných sítích bylo možné vytvářet zákazníkům na míru " šité" balíky služeb s různými cenami za jednotlivé služby (tak jak to známe u mobilních operátorů). Zákon obdobný postup ani nevylučuje, ani nepředpokládá, a proto bude v mnohém záležet na síle a vůli podnikatelů prosadit tento princip.

Návrat
Kliknutím sem se vrátíte na hlavní článek o propojení sítí
Významným, i když zdánlivě nepatrným je ustanovení, že ceny za univerzální služby musí vycházet z nákladů. To by mělo přinést významný pokrok v rebalancování tarifů, a srovnat "místní tarify" na úroveň průměrných nákladů. To by byl další argument pro nezavádění vyrovnávacího účtu univerzální služby.

Autor, Ing. Ladislav Chrudina, CSc. je nezávislý konzultant pro strategii a ekonomiku v telekomunikacích a předseda Legislativní a metodické sekce APVTS.

Nejčtenější

Má iPhone 16e vůbec šanci proti nadupaným prémiovkám střední třídy?

Vyšší střední třída smartphonů je aktuálně hodně „našlapaná“. Apple sem zamířil se svým novým iPhonem 16e, své stálice tu mají Google i Samsung a na paty jim šlapou atraktivní vyzyvatelé od značek...

Takový smartphone byste nechtěli. Ukazuje, jak represivní dokáže být režim

Novinářům z britské BBC se dostal do ruky nevídaný přístroj. Severokorejský smartphone. Telefon, který byl z nejizolovanějšího státu na světě propašován koncem loňského roku, je ukázkou, jak daleko...

Nejočekávanější iPhone 17 může mnohé nemile překvapit. Bude plný kompromisů

Apple v září představí čtyři nové iPhony. Očekávané jsou všechny, ale jeden bude zbrusu nový. Měl by se jmenovat Air a bude to asi nejtenčí smartphone na trhu. Postupně unikají jeho parametry a jedna...

Pět let pokroku v podání Samsungu. Našli jsme překvapivé rozdíly

U špičkových modelů smartphonů dochází mezigeneračně k pozvolnému vylepšování. Teprve delší časový úsek ukáže opravdový pokrok. Porovnali jsme tedy aktuální Samsung Galaxy S25 Ultra s jeho pět let...

Nový levný, nebo špičkový z výprodeje? Stojí podobně, ale dost se liší

Aktuální Pixel 9a vyjde oficiálně na 13 990 korun. Starší, ale výbavou nadupanější Pixel 8 Pro přitom stojí 14 990 korun. Cenově dostupný pixel tak má překvapivého stájového soupeře. Přesto bude...

Nejlepší místo pro život v Česku. Podívejte se na něj z ptačí perspektivy

Putování po základnových stanicích mobilních operátorů nás zavedlo do města, které je téměř na dosah Prahy. Není tak divu, že jsme z navštívené lokality dohlédli třeba na městskou část Háje či jednu...

20. června 2025

Operátoři musejí postavit stovky vysílačů. Pomůže jim i sdílení infrastruktury

V Česku je více než 1 600 lokalit, kde není dostupný kvalitní mobilní signál. Na takzvaná bílá místa se z rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu musejí zaměřit všichni tři mobilní operátoři. Do...

19. června 2025  7:02

Nový levný, nebo špičkový z výprodeje? Stojí podobně, ale dost se liší

Aktuální Pixel 9a vyjde oficiálně na 13 990 korun. Starší, ale výbavou nadupanější Pixel 8 Pro přitom stojí 14 990 korun. Cenově dostupný pixel tak má překvapivého stájového soupeře. Přesto bude...

19. června 2025

T-Mobile rozdává na léto data zdarma. Zákazníky láká i na zmrzlinu

T-Mobile představil nabídku pro letošní léto. Pro zákazníky si připravil především porci bezplatných letních dat. Má však pro ně i další stylové dárky. A to až do konce srpna.

18. června 2025  7:02

Má iPhone 16e vůbec šanci proti nadupaným prémiovkám střední třídy?

Vyšší střední třída smartphonů je aktuálně hodně „našlapaná“. Apple sem zamířil se svým novým iPhonem 16e, své stálice tu mají Google i Samsung a na paty jim šlapou atraktivní vyzyvatelé od značek...

18. června 2025

Je to blamáž. Trumpův mobil nemůže být odjinud než z Číny

Podle firmy amerického prezidenta měl vznikat ve Spojených státech. Nicméně podle expertů oslovených serverem CNBC není reálné, aby avizovaný Trump Mobile T1 vznikl na domácí americké půdě. Tvrdí, že...

17. června 2025  16:20

Nejočekávanější iPhone 17 může mnohé nemile překvapit. Bude plný kompromisů

Apple v září představí čtyři nové iPhony. Očekávané jsou všechny, ale jeden bude zbrusu nový. Měl by se jmenovat Air a bude to asi nejtenčí smartphone na trhu. Postupně unikají jeho parametry a jedna...

17. června 2025  7:02

Prezident Trump zakládá mobilního operátora. Bude i zlatý mobil

Americký prezident oznámil vstup na telekomunikační trh. Chce mít nejenom vlastního mobilního operátora, ale i značku telefonů. První „Trump Phone“ bude zlatý smartphone.

16. června 2025

O2 zlevnilo oblíbenou Datamanii. Štědrou porci dat dá za cenu jako v lednu

Datově štědrý hybridní tarif O2 lze opět pořídit výhodněji než obvykle. Naposledy ho za stejnou částku operátor nabídl letos v lednu. I tentokrát jde však o časově omezenou nabídku. Vztahuje se...

16. června 2025  7:02

Pět let pokroku v podání Samsungu. Našli jsme překvapivé rozdíly

U špičkových modelů smartphonů dochází mezigeneračně k pozvolnému vylepšování. Teprve delší časový úsek ukáže opravdový pokrok. Porovnali jsme tedy aktuální Samsung Galaxy S25 Ultra s jeho pět let...

16. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vivo V50 v testu: evoluce směrem k větší praktičnosti

Smartphone vyšší střední třídy Vivo V50 navazuje na loňský model V40, oproti kterému přináší na papíře vlastně jen docela málo změn. Ovšem z hlediska každodenní praktičnosti tu posun k lepšímu...

15. června 2025

Takový smartphone byste nechtěli. Ukazuje, jak represivní dokáže být režim

Novinářům z britské BBC se dostal do ruky nevídaný přístroj. Severokorejský smartphone. Telefon, který byl z nejizolovanějšího státu na světě propašován koncem loňského roku, je ukázkou, jak daleko...

14. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.