Čínský trh se smartphony je největší na světě. I když v současné koronavirové krizi se může leccos změnit a na čínském trhu se už něco děje. Meziročně se tam propadly prodeje smartphonů v prvním čtvrtletí o neuvěřitelných 38,9 procenta.
A když čísla porovnáme s posledním loňským kvartálem, je propad ještě dramatičtější – prodala se ani ne polovina přístrojů. Primárním důsledkem je samozřejmě koronavirová krize, jenže trh v Číně už je natolik saturovaný, že klesal ještě před současnou krizí.
Zajímavý je podíl výrobců na čínském trhu. Totálně mu vládne pětice výrobců, kterým patří 96,7 procenta trhu. Ostatní výrobci, kterých je v Číně spousta, nemají na tamním trhu žádnou šanci. Odbyt musí hledat za hranicemi.
Těmi pěti výrobci jsou čtyři čínské značky: Huawei, Vivo, Oppo a Xiaomi, které doplňuje americký Apple. Mezi touto pěticí má absolutní dominanci Huawei, kterému patří celých čtyřicet procent čínského trhu. Což je dnes nevídané.
Velká čínská pětka
Podle serveru Digitimes dominance této „čínské pětky“ i přes současnou krizi roste, za poslední kvartál si připsala další téměr procento trhu. Takže podstatné je, jak si to teď bude těchto pět značek rozdávat mezi sebou. A predikuje se především další růst Huaweie, který se pasuje do role národní značky.
Ostatní čínští výrobci tak musí hledat místo pro prodej svých smartphonů mimo svou domovinu. Proto se do zahraničí tlačí koncern TCL s vlastní značkou a Alcatelem nebo Lenovo se smartphony Motorola, které nyní vypadají zajímavě.
Zavřený trh
Dalším řešením čínských výrobců je takzvaná ODM či OEM výroba, při níž čínští producenti vyrábějí pro různé, i velmi známé světové značky smartphony podle jejich plánů. Nebo pro jiné značky smartphony nejen vyrábějí, ale i vyvíjejí. Případně dodávají smartphony na míru pro různé operátory.
Stejně tak je dnes čínský trh zavřený pro mimočínské výrobce. Sony se z něj už stáhlo a Samsung dnes paběrkuje, přestože ještě před několika lety byl na tamním trhu jedničkou. Nicotný podíl má v Číně i Nokia, dříve velmi oblíbená.