Na otevření obchodu s názvem Apple BKC (podle názvu obchodního centra Bandra Kurla Complex) čekali někteří lidé už od předchozí noci. Podobu prodejny inspirovaly černo-žluté vozy taxi, které jsou v Bombaji všudypřítomné. Očekává se, že první den obchod navštíví stovky lidí z celé Indie. A to i přesto, že se výrobky Applu prodávají na internetu a firma v zemi působí přes 25 let.
Mnozí z přibližně 300 čekajících návštěvníků na sobě měli trička ve stylu, který si oblíbil spoluzakladatel společnosti Steve Jobs. Nechali si také ostříhat vlasy do tvaru loga Applu, a jeden fanoušek si dokonce přinesl verzi prvního počítače Applu uvedeného na trh v roce 1984.
„Atmosféra je tady prostě jiná,“ řekl třiadvacetiletý Aan Šah, který na zahájení prodeje v indické obchodní metropoli přijel ze západního průmyslového města Ahmedábád.
Apple informuje, že obchod Apple BKC je navržen tak, aby byl jedním z energeticky nejúčinnějších Apple Storů na světě. Má vyhrazené solární pole a nulovou závislost na fosilních palivech pro svůj provoz. Obchod je tedy provozně uhlíkově neutrální a běží na sto procent z obnovitelné energie.
Specialitou bombajského obchodu je ručně vyrobený dřevěný strop, který přesahuje skleněnou fasádu až k hraně venkovního přístřešku. Je složen z jednoho tisíce ručně vyráběných trojúhelníkových dlaždic. Každá z nich je vyrobena z 408 dřevěných kusů a skládá se z 31 jednotlivých modulů.
Zákazníky po vstupu do obchodu, ve kterém pracuje víc než stočlenný tým a jenž se společně domluví víc než 20 jazyky, přivítají dvě kamenné zdi pocházející z Rádžasthánu a 14 metrů dlouhé nerezové schodiště spojující přízemí s mezipatrem.
Indie je pro Apple novou Čínou
V Indii je na vzestupu střední třída a mladí lidé, kteří si ze všeho nejdřív pořizují chytré telefony, jsou ochotni si za ně připlatit. A to zejména v Bombaji a Dillí, dvou nejbohatších městech v zemi, kde se nacházejí nové prodejny Applu.
Apple se snaží zvýšit prodej a výrobu iPhonů v Indii. Podle analytiků to připomíná jeho strategii při vstupu do Číny, která je nyní pro firmu jedním z největších trhů.
Cook už dlouho považuje Indii za klíčový trh pro budoucnost Applu. V únoru prohlásil, že je vůči této páté největší ekonomice světa optimistou a že společnost do tohoto trhu vkládá „značné množství energie“. Cook přijel do Indie na otevření obchodu téměř sedm let po své první návštěvě ve funkci generálního ředitele společnosti Apple. Fotku sebe a indického týmu dnes zveřejnil na Twitteru a s některými návštěvníky si vyfotil selfie.