Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

  12:30aktualizováno  12:30
Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů. Prohlížeč Safari už nebude předávat informace o historii prohlížení jednotlivých uživatelů třetím stranám. Uživatelům to navrátí kousek jejich ztracené anonymity. Reklamním společnostem to ale značně ztíží práci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„V jiných prohlížečích je běžné, že jakmile si na jednom e-shopu prohlížíte například holicí strojek, začne se vám reklama na něj zobrazovat i na jiných webech. To se děje právě díky tomu, že reklamní systém na těchto webech sdílí informace o vašich preferencích z webu, který jste navštívili předtím,“ vysvětluje analytik společnosti FG Forrest Martin Petrášek.

Podle něj je to podobné, jako kdyby lidem během nákupu v supermarketu někdo stál za zády a poznamenával si, jaké zboží si vkládají do košíku a potom reklamu na toto zboží vylepil na všechny billboardy, které tito lidé během dne minou a tytéž reklamy by se na ně linuly i z rádia a televize nebo sypaly z poštovních schránek.

„Je to zcela absurdní představa - takovým slíděním by se zabýval přinejmenším Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), pokud by rovnou nešlo o stalking vyšetřovaný policí. Ovšem návštěvník internetu je neustále sledován, a zobrazovaná reklama je přizpůsobována tomu, o co projevuje zájem,“ dodal Petrášek.

Krok společnosti Apple samozřejmě neznamená, že by se uživatelům prohlížeče Safari úplně přestaly zobrazovat reklamy. Jen je teď nebudou všude „pronásledovat“ reklamy na zboží, které si třeba jen náhodou prohlíželi a vůbec neměli v plánu si jej koupit.

Apple „zničil ekonomický model internetu“

Uživatelé jsou novým krokem Applu jistě nadšení. Reklamní průmysl ale Apple kritizuje za „zničení ekonomického modelu internetu“. Cílená reklama je na internetu nejúspěšnější formou reklamy. Inzerenti a reklamní agentury teď budou nuceni vymyslet nový způsob, jak zákazníky Applu oslovovat stejně efektivně.

Počet uživatelů zařízení Apple přitom není zanedbatelný. Je jich více než 1 miliarda. Podle Petráška je opatření Applu pro internetovou reklamu zásadním omezením. „Uživatelé iPhonů/iPadů jsou na internetu obecně aktivnější než uživatelé telefonů a tabletů s konkurenčním operačním systémem Android - tráví na internetu více času a častěji a za více peněz zde nakupují,“ upozornil Petrášek.  

Z pohledu reklamního průmyslu tedy jde o ztrátu nejefektivnější formy oslovování stamilionů lidí s vyššími příjmy a tedy vyšší koupěschopností než mají uživatelé Androidu.

Proti Applu se ohradilo šest hlavních reklamních konsorcií, které v otevřeném dopise kritizují jeho strategii jako neprůhlednou a svévolnou. Apple byl ale ve své reakci neoblomný. Lidé podle něj mají právo na soukromí. 

Autor:
 

Nejčtenější

Cena přijatelná, výkon špičkový. Těšit se můžeme na nový malý iPhone

iPhone 8 Plus má 5,5palcový displej z produkce společnosti Japan Display

Apple podle všeho vyslyší volání o pokračování výroby malého iPhonu. Ale zapomeňme na čtyřpalcový displej a na dnešní...

Samsung pustil do světa ohebný model Fold. Rýha v displeji je dost vidět

Samsung Galaxy Fold

Revoluční ohebný model Galaxy Fold se konečně dostal do rukou novinářů a známých osobností. Se světem se podělili o své...

Na tento smartphone jste čekali, pro mnohé je ideálem. Test Galaxy S10e

Samsung Galaxy S10e

Velký displej a přitom kompaktní rozměry. Špičková výbava a výkon a přitom žádné experimentální prvky, které by mohly...

Problémy převratného ohebného Samsungu. Loupe se mu displej

Poškozený displej ohebného smartphonu Galaxy Fold

První vzorky ohebného smartphonu Galaxy Fold, které výrobce poslal recenzentům, zaznamenávají zvýšenou frekvenci...

Nechtěný digitální půst. Tříletý syn zablokoval iPad na téměř půl století

Ilustrační snímek

Nikdy nenechávejte své děti bez dohledu s vašimi mobilními zařízeními. Doporučení, které po vlastní zkušenosti bude...

Další z rubriky

Samsung pustil do světa ohebný model Fold. Rýha v displeji je dost vidět

Samsung Galaxy Fold

Revoluční ohebný model Galaxy Fold se konečně dostal do rukou novinářů a známých osobností. Se světem se podělili o své...

Kdysi klíčový dodavatel Applu zachráněn. Ale musí změnit sortiment

iPhone 8 Plus má 5,5palcový displej z produkce společnosti Japan Display

Společnost Japan Display se ocitla ve finanční tísni poté, co Apple výrazně omezil odběr jejích LCD displejů. Vedení...

Nová doba. Revoluční mobil dostávají jako první celebrity

Samsung Galaxy Fold v prvních dojmech od vloggera Caseyho Neistata

Samsung se v případně revolučního smartphonu Galaxy Fold odvázal nejenom v designu tohoto telefonu, ale také ve způsobu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz