Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

  12:30aktualizováno  12:30
Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů. Prohlížeč Safari už nebude předávat informace o historii prohlížení jednotlivých uživatelů třetím stranám. Uživatelům to navrátí kousek jejich ztracené anonymity. Reklamním společnostem to ale značně ztíží práci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„V jiných prohlížečích je běžné, že jakmile si na jednom e-shopu prohlížíte například holicí strojek, začne se vám reklama na něj zobrazovat i na jiných webech. To se děje právě díky tomu, že reklamní systém na těchto webech sdílí informace o vašich preferencích z webu, který jste navštívili předtím,“ vysvětluje analytik společnosti FG Forrest Martin Petrášek.

Podle něj je to podobné, jako kdyby lidem během nákupu v supermarketu někdo stál za zády a poznamenával si, jaké zboží si vkládají do košíku a potom reklamu na toto zboží vylepil na všechny billboardy, které tito lidé během dne minou a tytéž reklamy by se na ně linuly i z rádia a televize nebo sypaly z poštovních schránek.

„Je to zcela absurdní představa - takovým slíděním by se zabýval přinejmenším Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), pokud by rovnou nešlo o stalking vyšetřovaný policí. Ovšem návštěvník internetu je neustále sledován, a zobrazovaná reklama je přizpůsobována tomu, o co projevuje zájem,“ dodal Petrášek.

Krok společnosti Apple samozřejmě neznamená, že by se uživatelům prohlížeče Safari úplně přestaly zobrazovat reklamy. Jen je teď nebudou všude „pronásledovat“ reklamy na zboží, které si třeba jen náhodou prohlíželi a vůbec neměli v plánu si jej koupit.

Apple „zničil ekonomický model internetu“

Uživatelé jsou novým krokem Applu jistě nadšení. Reklamní průmysl ale Apple kritizuje za „zničení ekonomického modelu internetu“. Cílená reklama je na internetu nejúspěšnější formou reklamy. Inzerenti a reklamní agentury teď budou nuceni vymyslet nový způsob, jak zákazníky Applu oslovovat stejně efektivně.

Počet uživatelů zařízení Apple přitom není zanedbatelný. Je jich více než 1 miliarda. Podle Petráška je opatření Applu pro internetovou reklamu zásadním omezením. „Uživatelé iPhonů/iPadů jsou na internetu obecně aktivnější než uživatelé telefonů a tabletů s konkurenčním operačním systémem Android - tráví na internetu více času a častěji a za více peněz zde nakupují,“ upozornil Petrášek.  

Z pohledu reklamního průmyslu tedy jde o ztrátu nejefektivnější formy oslovování stamilionů lidí s vyššími příjmy a tedy vyšší koupěschopností než mají uživatelé Androidu.

Proti Applu se ohradilo šest hlavních reklamních konsorcií, které v otevřeném dopise kritizují jeho strategii jako neprůhlednou a svévolnou. Apple byl ale ve své reakci neoblomný. Lidé podle něj mají právo na soukromí. 

Autor:

Nejčtenější

Co letos předvádíte, je neuvěřitelná drzost, spílají zákazníci Vodafonu

Ilustrační snímek

Když v květnu rozeslal Vodafone textovku informující o změně tarifikace u předplacenek, zvedlo to vlnu nevole....

Mohla to být šílenost léta. Alza si však z lidí i médií jen vystřelila

Za iPhone zdarma si chtěl nechat na záda vytetovat maskota internetového...

Byla by to další soutěž, na kterou by si za pár dní nikdo nevzpomněl. Jeden ze statusů pod facebookovým příspěvkem Alzy...

Internet šílí z aplikace, která vás ukáže jako starce. Může to mít háček

Aplikace FaceApp vám ukáže, jak budete vypadat ve stáří.

Populární ruská aplikace FaceApp se stala hitem internetu, má ovšem jednu velmi stinnou stránku. Potřebuje totiž...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Apple uvede čtyři iPhony, bude i levný model. Ale počkáme si

iPhone XS Max

Každý rok tři nové iPhony. Tuto taktiku Apple letošním uvedením zopakuje již potřetí za sebou. Příští rok však podle...

Další z rubriky

Toto je budoucnost mobilů. Velký displej skrytý v malé tyčince

Designový koncept Samsung Galaxy Stick

Flexibilní displeje skýtají řadu možností, jak uživateli při zachování kompaktních rozměrů zařízení poskytnout zážitek...

iPhony šlo odposlouchávat přes připojené hodinky. Byla to chyba

Apple Watch Series 2

Apple musel přistoupit k blokaci aplikace na hodinkách Apple Watch, protože se skrze ní daly odposlouchávat propojené...

Aplikace měla ukázat, kdo volá. Byl to jen tahák na peníze

Ilustrační snímek

Podvodná aplikace Number Finder pro mobily s Androidem lákala od uživatelů předplatné. Tvrdila, že umí identifikovat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz