Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

  12:30aktualizováno  12:30
Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů. Prohlížeč Safari už nebude předávat informace o historii prohlížení jednotlivých uživatelů třetím stranám. Uživatelům to navrátí kousek jejich ztracené anonymity. Reklamním společnostem to ale značně ztíží práci.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

„V jiných prohlížečích je běžné, že jakmile si na jednom e-shopu prohlížíte například holicí strojek, začne se vám reklama na něj zobrazovat i na jiných webech. To se děje právě díky tomu, že reklamní systém na těchto webech sdílí informace o vašich preferencích z webu, který jste navštívili předtím,“ vysvětluje analytik společnosti FG Forrest Martin Petrášek.

Podle něj je to podobné, jako kdyby lidem během nákupu v supermarketu někdo stál za zády a poznamenával si, jaké zboží si vkládají do košíku a potom reklamu na toto zboží vylepil na všechny billboardy, které tito lidé během dne minou a tytéž reklamy by se na ně linuly i z rádia a televize nebo sypaly z poštovních schránek.

„Je to zcela absurdní představa - takovým slíděním by se zabýval přinejmenším Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), pokud by rovnou nešlo o stalking vyšetřovaný policí. Ovšem návštěvník internetu je neustále sledován, a zobrazovaná reklama je přizpůsobována tomu, o co projevuje zájem,“ dodal Petrášek.

Krok společnosti Apple samozřejmě neznamená, že by se uživatelům prohlížeče Safari úplně přestaly zobrazovat reklamy. Jen je teď nebudou všude „pronásledovat“ reklamy na zboží, které si třeba jen náhodou prohlíželi a vůbec neměli v plánu si jej koupit.

Apple „zničil ekonomický model internetu“

Uživatelé jsou novým krokem Applu jistě nadšení. Reklamní průmysl ale Apple kritizuje za „zničení ekonomického modelu internetu“. Cílená reklama je na internetu nejúspěšnější formou reklamy. Inzerenti a reklamní agentury teď budou nuceni vymyslet nový způsob, jak zákazníky Applu oslovovat stejně efektivně.

Počet uživatelů zařízení Apple přitom není zanedbatelný. Je jich více než 1 miliarda. Podle Petráška je opatření Applu pro internetovou reklamu zásadním omezením. „Uživatelé iPhonů/iPadů jsou na internetu obecně aktivnější než uživatelé telefonů a tabletů s konkurenčním operačním systémem Android - tráví na internetu více času a častěji a za více peněz zde nakupují,“ upozornil Petrášek.  

Z pohledu reklamního průmyslu tedy jde o ztrátu nejefektivnější formy oslovování stamilionů lidí s vyššími příjmy a tedy vyšší koupěschopností než mají uživatelé Androidu.

Proti Applu se ohradilo šest hlavních reklamních konsorcií, které v otevřeném dopise kritizují jeho strategii jako neprůhlednou a svévolnou. Apple byl ale ve své reakci neoblomný. Lidé podle něj mají právo na soukromí. 

Autor:
 

Nejčtenější

Vodafone rozpoutal kvůli fotbalu cenovou válku. Tarify výrazně zlevnily

Ilustrační snímek

Česká vláda v čele s premiérem Babišem má pocit, že palčivé téma drahých mobilních tarifů může vyřešit snazší možnost...

Displej skládacího samsungu hyzdí nevzhledná rýha, ukazuje uniklé video

Video zachycuje skládací Samsung Galaxy Fold

Od představení modelu Galaxy Fold uplynul již měsíc. Dosud ovšem nebyla možnost si skládací samsung vyzkoušet....

Až potkáte toto auto, tak v něm nejede zaměstnanec O2 na dovolenou

Auto O2

Na první pohled je to nenápadná Škoda Octavia kombi s logem operátora O2 a "rakví“ na střeše. Jenže to není auto...

Xiaomi bleskově po představení nasadilo na trh další levný smartphone

Xiaomi Redmi 7

Ten samý den, kdy v Číně představilo Xiaomi model Redmi 7, se tento telefon objevil i na pultech českých obchodů. Jde o...

Superrychlá a supervelká paměť Samsungu udělá ze smartphonů monstra

Samsung ukázal první samostatný 12GB paměťový modul standardu LPDDR4X

Samsung patří mezi nejméně závislé výrobce smartphonů, jelikož si spoustu součástek vyrábí vlastními silami. Kromě...

Další z rubriky

Xiaomi bleskově po představení nasadilo na trh další levný smartphone

Xiaomi Redmi 7

Ten samý den, kdy v Číně představilo Xiaomi model Redmi 7, se tento telefon objevil i na pultech českých obchodů. Jde o...

Superrychlá a supervelká paměť Samsungu udělá ze smartphonů monstra

Samsung ukázal první samostatný 12GB paměťový modul standardu LPDDR4X

Samsung patří mezi nejméně závislé výrobce smartphonů, jelikož si spoustu součástek vyrábí vlastními silami. Kromě...

Průstřel displeje mobilu nás dál baví. Kreativní tapety jsou skvělé

Tapety pro Samsung Galaxy S10 vtipně schovávající „průstřel“ displeje

Obrázky využívající dvojitého průstřelu displeje u nového Samsungu S10+ jsme vyhodnotili jako povedené, ovšem menší...

Najdete na iDNES.cz