„Ve středu 7. ledna 2015 se na krátký okamžik v našem e-shopu zobrazilo chybou interního informačního systému několik položek zboží s nereálnou cenou,“ potvrdila PR manažerka společnosti Alza.cz Šárka Jakoubková překvapivě nízké ceny některých výrazně dražších produktů.
Například iPhone 6 s pamětí 64 GB byl za pouhých 799 korun, Samsung Galaxy S4 mini bylo možné pořídit jen za 249 korun. Kromě mobilních telefonů byla za překvapivě nízké ceny k dispozici i řada produktů z kategorie výpočetní techniky. Toto zboží zákazníkům neuniklo.
Společnost tak během několika minut přijala řadu objednávek. Přesný počet odmítla komentovat. Nicméně takové objednávky hned druhý den stornovala, čímž však zákazníky popudila. Ti se nyní svého zboží domáhají.
„Pokud se jedná o tak zjevnou chybu, jako ve zmíněném případě, nelze důvodně očekávat, že by zákazník za takovou cenu zboží skutečně zakoupil,“ doplnila Jakoubková. Podle podkladů, které má redakce Mobil.iDNES.cz od čtenářů k dispozici, zrušení objednávek společnost odůvodnila chybou systému.
Byl to omyl, hájí se prodejce
Podle Jakoubkové tedy šlo o takzvané jednání v omylu. Smlouva mezi kupujícím a obchodem tak nemohla vzniknout, a proto nemá zákazník na dodání zboží právní nárok. Podle Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace ovšem takovéto tvrzení nemá oporu v zákoně. Sdružení namítá, že se Alza patrně opírá o znění starého občanského zákoníku. V novém znění už zákoník na situace, kdy spotřebitel věděl, či musel vědět, že podnikatel jedná v omylu, nepamatuje.
„Aby bylo jednání v omylu neplatné, musela by omyl vyvolat druhá smluvní strana (spotřebitel),“ uvedl vedoucí pražské osobní poradny Tomáš Palla s odvoláním na § 583 nového občanského zákoníku (NOZ). Upozornil také, že smlouva uzavřená prostřednictvím e-shopu je platně uzavřená v okamžiku, kdy spotřebitel doručí svoji objednávku prodejci.
S tím se ztotožňuje také Česká obchodní inspekce. Její právníci poukazují na obchodní podmínky Alza.cz je a jsou přesvědčeni, že z hlediska nového občanského zákoníku přijetím objednávky smlouva vznikla.
Právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku občanský zákoník stanovuje pouze spotřebiteli, nikoliv podnikateli.
„Podle § 2001 NOZ lze od smlouvy odstoupit pouze tehdy, pokud si tak strany ujednaly, nebo pokud to stanoví zákon. V obchodních podmínkách Alzy ale ČOI nenašla žádné ustanovení, které by na tyto případy pamatovalo. K ujednání stran tedy pravděpodobně nedošlo,“ informoval redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Spotřebitel se bude muset domáhat práva u soudu
SOS - Asociace i ČOI se tak shodují, že smlouvy byly platně uzavřeny a spotřebitel přesvědčený, že je v právu, se svého nároku může domáhat u soudu. Zároveň však poukazují na fakt, že takové smlouvy mohou být považovány za neplatné ze zcela jiného důvodu, než udává prodejce.
Například již zmíněný 64GB iPhone 6 stojí na e-shopu Alza.cz standardně 22 tisíc korun, začátkem ledna jej bylo možné pořídit za 800 korun. Je tedy pravděpodobné, že kupující museli o chybě vědět.
„Pokud spotřebitel jednoznačně musel poznat, že cena je chybná, pak by mohla být smlouva považována za neplatnou pro rozpor s dobrými mravy dle § 588 Občanského zákoníku,“ upřesnil Palla. Podle ČOI je to však v tomto případě slabý argument.
Právníci, které čtenáři ve věci stornování objednávek oslovili, pak zmiňují i fakt, že e-shop u výrazně zlevněných produktů informoval kupující i o 96% slevě. Ti se tak mohli oprávněně domnívat, že jde o radikální snížení cen vybraného zboží, které není po Vánocích nikterak výjimečné.
„Platí tedy, že pokud je spotřebitel přesvědčen, že je v právu, musí se svého nároku domáhat u soudu,“ dodal Fröhlich.
V minulosti pochybili i operátoři, ale telefony dodali
Není to první případ, který Alza.cz musí řešit. V roce 2010 mohli zákazníci na jejím e-shopu koupit mobilní telefon Sony Ericsson Xperia X8 za pouhých jedenáct korun, zatímco standardní cena byla zhruba šest tisíc korun. Již tehdy Sdružení obrany spotřebitelů, na které se nespokojení zákazníci po stornování objednávky obraceli, informovalo, že v této situaci muselo být zákazníkovi zcela zřejmé, že cena byla uvedena chybně. „Čistě formálně může na dodání trvat, avšak jsme toho názoru, že plnění by mu žádný soud nepřiznal, neboť jeho požadavek je v rozporu s dobrými mravy,“ uvedlo.
Špičkové telefony za výrazně nižší cenu pak bylo možné ve stejném roce objednat také na internetových obchodech kasa.cz a megaobchod.cz. Důvodem, proč byly k dispozici za zhruba polovinu jejich tehdy běžné ceny, byl údajně dodavatelem špatně zaslaný ceník. Výhodné objednávky byly původně zamítnuty, posléze však bylo všem zákazníkům, kteří obdrželi potvrzení objednávky, přislíbeno dodání zboží za cenu platnou na webu v době objednávky (více čtěte zde).
V roce 2009 pak chyby v e-shopu přinesly tisícikorunové úspory zákazníkům Vodafonu (více zde). Tehdy novou Nokii N97 za standardní cenu téměř 16 tisíc korun bylo možné získat za méně než 7 500 korun, iPhone 3GS pak za pouhých 877 korun. Desítkám zákazníků, kteří si přístroje za výhodné ceny stačili objednat, je operátor skutečně za zmíněné ceny prodal.