Nebuďte líní a převezměte kontrolu. Foto triky nás učil expert značky Leica

  0:18aktualizováno  0:18
Mnozí zastánci kvalitní fotografie neustále kroutí hlavou nad tím, jak všichni okolo fotí mobilními telefony. Jenže kvalita telefonů v poslední době roste a pro běžného uživatele nemají běžné fotoaparáty moc smysl. S mobilem se dnes dají pořídit povedené fotky. Jak na to, nám ukázal ambasador značky Leica Alex Lambetz.

Fotografie pořízené při workshopu s ambasadorem značky Leica Alexem Lambetzem | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Fotomobily učinily v poslední době obrovský pokrok a mobilním telefonem fotí téměř každý. I my už většinu veletrhů či představení nových mobilů pokrýváme fotografiemi z těch nejlepších dostupných fotomobilů. V proměnlivých podmínkách, v „poklusu“ na výstavišti a tlačenici u právě představených novinek nám smartphone udělá lepší službu než těžká zrcadlovka. Navíc v něm můžeme fotky případně rovnou upravit a hlavně je poslat do redakčního systému.

Fotogalerie

Na druhou stranu s tím, jak přibývá fotek pořízených mobilními telefony, vytrácí se ze samotných fotografií originalita a určitý cit pro estetiku. Jistě, když potřebujeme nafotit nový mobil, není na tom nic světoborného. Ale musí fotky z dovolené vypadat úplně stejně jako snímky tisíců dalších turistů? 

Přitom dnešní fotomobily mají dostatečné schopnosti na to, aby pořizovaly i opravdu zajímavé snímky, které si získají pozornost nejen vašich nejbližších přátel na sociálních sítích.

Jak na to, nám vysvětloval Alex Lambetz, ambasador značky Leica. Alex samozřejmě většinou při své práci fotí špičkovými fotoaparáty Leica, ale v rámci spolupráce se značkou „nafasoval“ i fotomobil Huawei P20 Pro. A nemůže si ho vynachválit. Fotí podle něj dostatečně kvalitně a hlavně je pohotový.

„Nejhorší pro fotografa je, když promešká svůj snímek,“ naznačuje, v čem mají fotomobily výhodu. „Ani já nemám zrcadlovku neustále po ruce, zatímco mobil ano,“ vysvětluje, že mobilní telefon poslouží k zachycení kteréhokoli okamžiku.

Mobil umožní udělat fotku i ve chvíli, kdy by jinak nevznikla. To, jestli je fotografie dobrá, či nikoli, může fotograf posoudit následně a podle toho se snímkem naložit. Když ovšem nic nevyfotí, není se o čem rozhodovat. Avšak to, aby taková fotka neskončila „v koši“ a opravdu dovedla zaujmout, vyžaduje samozřejmě trochu práce a praxe. Alex Lambetz se s námi během procházky po domovském městě Leiky, německém městečku Wetzlar, podělil o řadu tipů, jak na to.

Věnujte se nastavení

Pokud chcete ze svého mobilního telefonu dostat opravdu co nejlepší snímky, je třeba začít samotným nastavením fotoaparátu. To, že je vhodné mít nastavené třeba maximální vhodné rozlišení, je asi jasné, ale jsou tu i jiné detaily. „Vypněte si funkci ‚Mistr umělé inteligence‘,“ hází Alex „vidle“ do jedné z nejpropagovanějších funkcí fotoaparátu Huawei P20 Pro a dalších fotomobilů dneška. Ne že by tato funkce nebyla užitečná, ale pro naše účely, kdy chceme mít nad fotografií kontrolu, se prostě nehodí. Foťák pak výstupy přizpůsobuje podle sebe a nikoli podle toho, co chcete vy. Z toho důvodu také nezapínáme ani funkci HDR.

Hned poté následuje exkurze do nastavení displeje. „Zapněte si přirozené zobrazení barev, rozhodně se vyhněte živým režimům displeje,“ radí Alex s tím, že pak na displeji v náhledu skutečně uvidíte to, co fotografujete a ne jen další vizuálně vylepšený odraz okolního světa. A ještě jedna rada. „Podsvícení vytáhněte na maximum,“ říká Alex. Ano, pro běžné používání mobilu to není komfortní, ale při fotografování, zejména v exteriéru, to opět pomůže vidět v hledáčku maximum detailů scény.

Podexponovávejte

První dojmy: foťák Huawei P20 Pro v noci poráží úplně všechny

Fotografie pořízená smartponem Huawei P20 Pro

Pak už se můžeme vrhnout do fotografování. Hned jedna z prvních rad Alexe nás opět trochu překvapuje: „Podexponovávejte své snímky. Já obvykle expozici stahuji o jeden až dva kroky (tedy typicky o 0,3 až 0,7 EV),“ říká Alex. Přiznává sice, že se tato technika nemusí líbit všem a že každý fotograf může mít svůj vkus. „Jsou naopak fotografové, kteří rádi pracují s přeexponovanými snímky,“ říká. Princip v obou případech ovšem zůstává stejný. Moderní fotomobily mají tendenci scénu hodně „vyžehlit“, snaží se vytáhnout maximum obrazových dat ze všech částí snímků a snímky pak sice ukážou vše, co je ve scéně, ale působí dost nepřirozeně.

„Kontrasty, světlo a stín ovšem dělají fotografii zajímavou,“ vysvětluje Alex, že se tmavých částí obrazu rozhodně nemáme bát. Vždy nicméně záleží na tom, co chceme na snímku ukázat. Podexponované snímky pomohou dosáhnout určité ponuré atmosféry a vylepší kontrasty, přeexponované zase umí z obrazu některé detaily vymazat jinak a dají prostor hře detailů v tmavých částech.

Nebuďte líní

„Zkoumejte tvary, hru světla a stínu, odrazy v budovách, na hladině vody a podobně,“ nabádá Alex k aktivitě a k tomu, aby se fotografové kolem sebe více rozhlíželi. I zdánlivě obyčejná scéna díky tomu může najednou vypadat výjimečně, stačí dobrý nápad.

Další vlastností dobrého fotografa je, že není líný. A to nejen z hlediska ovládání samotného fotoaparátu, ale především z hlediska hledání kompozice. „Nebojte si dřepnout, kleknout, sednout nebo klidně lehnout na zem. Vylezte na tu zídku, samozřejmě pokud je to bezpečné a dovolené,“ říká Alex. 

Jde o to hledat vhodný záběr, tu pravou kompozici, která bude vypadat dobře. Lidé z podhledu vypadají vyšší, z nadhledu zase menší, oba pohledy také jiným způsobem zkreslují obličeje. S tím vším se dá v kompozici pracovat a i na místech, která někdo vyfotil už tisíckrát, tak mohou vzniknout snímky, jenž dovedou zaujmout.

Převezměte kontrolu

Kdo chce pořizovat snímky, které vystupují z řady, měl by se naučit kompletně ovládat všechny funkce svého fotomobilu. „Nebojte se manuálního režimu pro fotografování,“ pobízí Alex. Ruční nastavení parametrů se může hodit v celé řadě případů, ale samozřejmě to platí především pro situace, kdy na to je čas. Automatika tedy nemusí být zatracována. Při kompletním manuálním ovládání parametrů si podle Alexe ovšem fotograf snáze najde svůj „rukopis“.

Konkurenci poprvé ukazuje záda, Huawei P20 Pro je nejlepší smartphone

Huawei P20 Pro

Vyplatí se také prozkoumat různé kreativní režimy. Těch ukrývá Huawei P20 Pro celou řadu a mohou opět do snímků vnést nové prvky. Třeba portrétní režim či režim clony pomůže pracovat s hloubkou ostrosti, která je jinak smartphonům cizí. Pravda, je třeba si vybírat dobře ohraničené objekty, protože chytré algoritmy složitější scény zatím nezvládají zcela dokonale. Alex nezatracuje ani noční režim P20 Pro, hodit se podle něj může třeba režim malování světlem nebo časosběrný režim.

Důležitou součástí kreativního procesu může být i následná úprava pořízeného snímku. „Jen málokdy je fotografie, kterou jsem pořídil, přesně podle mých představ,“ vysvětluje Alex, proč se úprav nemáme bát. „Základní úpravou je ořez. Kompozice se třeba ve spěchu nepodaří dokonale, ale ořez to vyřeší. Rozlišení dnešních fotomobilů je dostatečné na to, aby na snímku zůstalo dost detailů,“ vysvětluje ambasador Leiky. Další úpravy je podle něj vhodné provádět v grafických editorech, ale postačí i ten základní přímo v telefonu. Naopak filtry na Instagramu, to jsou podle Alexe Lambetze jiná disciplína.

Zkuste černobílou

Alexovi se také hodně líbí černobílý režim Huawei P20 Pro. Ten je ostatně vyladěn značkou Leica, data bere přímo z monochromatického čipu telefonu, který díky absenci barevných filtrů skvěle zachytí veškeré kontrasty světla a stínu. „Černobílá fotografie má svou specifickou atmosféru, a to, co předvádí čip P20 Pro, je mnohem lepší, než když na pořízený barevný snímek aplikujeme černobílý filtr,“ říká Alex Lambetz.

To je samozřejmě specifikum P20 Pro a můžeme to potvrdit. Novější fotomobil Huawei Mate 20 Pro totiž v černobílém režimu takové výkony nepodává, monochromatický čip totiž nahradil barevným širokoúhlým, a tak jsou černobílé fotky výsledkem softwarové úpravy. Nicméně i tak mohou mít černobílé snímky pořízené (nebo následně editací vytvořené) mobilním telefonem velké kouzlo.

Zapojte pohyb

„Hodně snímků je statických a působí až nudně,“ nakousává další téma Alex. Přitom je podle něj někdy docela snadné fotografie oživit pohybem – ať už přímo fotografovaného subjektu, nebo jen náhodným pohybem v obraze. Třeba při focení portrétů podle něj často fotografové využívají jednoho triku: člověka, kterého fotografují, nechají, ať se do objektivu ohlédne. 

Už jen tento pohyb dá snímku jinou dynamiku než prostý a strnulý pohled do objektivu. Stejná technika se hodně často používá při focení módy, snímky nemusí vznikat staticky, ale jsou jen zachycením určitého pohybu. Se zachycením pohybu v obraze může pomoci i některý z kreativních režimů, díky kterému se například z tekoucí vody na snímku stane dynamická „šmouha“.

Souboj nejlepších fotomobilů. Huawei P20 Pro proti iPhonu XS Max

A pak je tu jedna technika, kterou si mohou vyzkoušet pokročilejší fotografové. Jmenuje se panning a jejím cílem je zachytit pohybující se objekt tak, že ten je ostrý, ale jeho pozadí je rozmazané. S mobilem to chce hodně experimentování a praxe, nicméně to není nic nemožného. Klíčem je dostatečně pomalá závěrka na to, aby pozadí bylo při pohybu rozmazané, ale dostatečně rychlá na to, abychom zachytili sledovaný objekt ostře. Roli tady hraje vzdálenost od fotografovaného objektu, rychlost jeho pohybu i druh pozadí, ale také světelné podmínky.

Malá rada: s mobilními telefony, které nemají u fotoaparátů klasickou mechanickou clonu, je to snazší v horším světle, kdy foťák stejně potřebuje delší expoziční časy. Ve dne totiž třeba s časem třicetiny sekundy, který se může pro panning hodit, s klasickým fotomobilem nepochodíte: i na nejnižší nastavení ISO budou snímky přesvětlené, protože nejde ručně přiclonit.

Je to dřina

Pořídit opravdu zajímavou fotografii mobilním telefonem nemusí být vůbec lehké. Vlastně je to stejná „dřina“ jako při focení špičkovou zrcadlovkou. Jen mobil v ruce je lehoučký, což některé kreace usnadňuje, jiné zase trochu komplikuje. Mobilní telefon také snáze poskytne příležitost k nezvyklým úhlům záběru.

Procházka s Alexem Lambetzem byla nicméně jasným důkazem, že kdo se chce naučit fotografovat, těžký a drahý stroj vlastně nepotřebuje. V podstatě stačí i nějaký lepší fotomobil, který disponuje alespoň manuálním režimem. 

Pak už je to jen na píli a chuti uživatele. Ostatně, i naše pokusy, které vznikly v průběhu workshopu s Alexem Lambetzem, jsou důkazem toho, že se toho máme ještě hodně co učit. A že jsme to možná přeháněli s černobílou.

 

Nejčtenější

Vodafone rozpoutal kvůli fotbalu cenovou válku. Tarify výrazně zlevnily

Ilustrační snímek

Česká vláda v čele s premiérem Babišem má pocit, že palčivé téma drahých mobilních tarifů může vyřešit snazší možnost...

Displej skládacího samsungu hyzdí nevzhledná rýha, ukazuje uniklé video

Video zachycuje skládací Samsung Galaxy Fold

Od představení modelu Galaxy Fold uplynul již měsíc. Dosud ovšem nebyla možnost si skládací samsung vyzkoušet....

Až potkáte toto auto, tak v něm nejede zaměstnanec O2 na dovolenou

Auto O2

Na první pohled je to nenápadná Škoda Octavia kombi s logem operátora O2 a "rakví“ na střeše. Jenže to není auto...

Superrychlá a supervelká paměť Samsungu udělá ze smartphonů monstra

Samsung ukázal první samostatný 12GB paměťový modul standardu LPDDR4X

Samsung patří mezi nejméně závislé výrobce smartphonů, jelikož si spoustu součástek vyrábí vlastními silami. Kromě...

Xiaomi bleskově po představení nasadilo na trh další levný smartphone

Xiaomi Redmi 7

Ten samý den, kdy v Číně představilo Xiaomi model Redmi 7, se tento telefon objevil i na pultech českých obchodů. Jde o...

Další z rubriky

Vymysleli výřez displeje, který není v displeji

Koncepty smartphonů značky ZTE

Kam s předním fotoaparátem? Někdo volí klasický výřez displeje, modernější řešení je už „průstřel“ v rohu displeje,...

Čínská firma chce vystrnadit panely Samsungu z iPhonů

iPhone XS Max je spolu s menším XS teprve druhým telefonem od Applu s OLED...

Samsung je coby lídr v oblasti produkce OLED panelů Applu aktuálně jejich primárním dodavatelem. V Číně mu však roste...

Superrychlá a supervelká paměť Samsungu udělá ze smartphonů monstra

Samsung ukázal první samostatný 12GB paměťový modul standardu LPDDR4X

Samsung patří mezi nejméně závislé výrobce smartphonů, jelikož si spoustu součástek vyrábí vlastními silami. Kromě...

Najdete na iDNES.cz