Centrála navigace Galileo se definitivně stěhuje do Prahy

  14:32aktualizováno  14:32
Do Česka se z Bruselu stěhuje centrála evropské agentury pro vesmírný systém Galileo (GSA). Hostitelskou smlouvu podepsali Ministr dopravy Pavel Dobeš a výkonný ředitel GSA Carlo des Dorides. Od roku 2014 poskytne systém motoristickou navigaci.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (vpravo) a výkonný ředitel GSA Carlo des Dorides podepsali 27. ledna v Praze hostitelskou smlouvu, která umožní přesun centrály evropské agentury pro vesmírný systém Galileo (GSA) z Bruselu do Prahy. | foto: ČTK

Premiér Petr Nečas řekl, že Česko by přítomnosti GSA mělo využít k rozvoji průmyslu v oblasti technických inovací, a zvýšit tak svoji konkurenceschopnost.

"Přesun agentury řídící Galileo do Prahy znamená přítomnost první evropské nebo celoevropské instituce na území České republiky," uvedl Nečas. Rozvoj kosmických technologií je podle něj podnětnou částí průmyslu, který má velkou perspektivu.

Podmínky, které si pro přesun do budovy bývalé konsolidační agentury v Holešovicích GSA stanovila, česká strana splnila na konci loňského roku.

Zhruba 45 úředníků agentury by se tak mohlo do Prahy začít stěhovat v květnu. Během léta by podle Dobeše mohl úřad začít s obvyklým provozem.

"Hostitelská smlouva řeší status GSA v České republice, protože ta v rámci svého zákonodárství evropskou agenturu jako objekt neuznává. Máme buď mezinárodní zastoupení, nebo diplomatické mise," uvedl vládní zmocněnec pro vesmírný program Galileo Karel Dobeš. Vyřešit se rovněž musela otázka bezpečnosti, část zaměstnanců agentury bude v Praze pracovat v utajovaném režimu.

První dva satelity systému Galileo byly na oběžnou dráhu vypuštěny koncem října loňského roku. Do roku 2014 GSA počítá s vypuštěním celkem 18 umělých družic, které by měly umožnit spuštění navigačního systému pro motoristy.

Další službou, kterou Galileo od roku 2014 poskytne, bude signál pro pátrací a záchranné akce a jako třetí pak kódovaná služba určená pro zajišťování bezpečnostních úkolů států. Další dvě služby přibudou, až bude na oběžné dráze všech 30 plánovaných družic, tedy nejpozději do roku 2019.

Půjde o kódovaný signál pro komerční účely, například pro zaměřování pozemků geodety či mýtné systémy, a o certifikovaný signál pro navigaci letadel.

Jedna z družic systému ponese jméno vítěze dětské výtvarné soutěže, Davida Markarjance, kterou vyhlásila Evropská komise. Markarjanc zvítězil se svým obrázkem nazvaným "Raketový start".

Autoři: ,

Nepřehlédněte:

Nejčtenější

Apple představil tři nové iPhony. Základní zlevnil

Online #7302

Apple představil tři nové iPhony, nové hodinky Watch i nové tablety iPad. Technologicky konkurenci nepředběhl, důraz...

O2 má tarif s neomezenými daty. Základní je nejlevnější na trhu

Neomezené tarify O2 Neo

Operátor O2 představil nové tarify. U základních přidal data a uvedl novou řadu neomezených tarifů Neo. Nejlevnější...

Internetoví vtipálci vzali iPhone 11 útokem, smějí se třem fotoaparátům

Parodie na nejnovější iPhony

Stejně jako každý rok, i tentokrát se ihned po odhalení nových iPhonů objevily parodie na jeho výbavu či vzhled. Letos...

Nové iPhony 11 mají vyšší výkon, superfotoaparáty a větší výdrž

Apple 11 Pro a 11 Pro Max

Trojice nových iPhonů přináší určitá vylepšení, kdo však čekal velkou revoluci, bude zklamaný. Mimo ultravysokého...

Neomezený internet v mobilu stojí dost peněz. Nejhorší nabídku má Vodafone

Ilustrační snímek

Už všichni tři tuzemští síťoví operátoři mají zcela neomezené tarify. Nejméně pružnou nabídku má Vodafone, který...

Další z rubriky

Motorola připravuje velký návrat se smartphonem Moto X. Nebude z Číny

Údajné snímky Motoroly X-Phone

Někdejší přední výrobce mobilních telefonů Motorola chystá velký návrat na trh. Plánuje výrobu smartphonu s názvem Moto...

PhoneMaps je solidní aplikace s turistickou off-line mapou

Aplikace PhoneMaps na iPhonu

Mapových aplikací pro mobily jsou desítky. Ale pokud hledáte skutečně kvalitního společníka na turistiku a kolo, je...

Lahůdku pro motorkáře vyzkoušela vespařka

Motorkářská navigace TomTom Rider 40

Dát otestovat navigaci pro drsné motorkáře holce s vespou chtělo zřejmě nemálo kuráže a trochu toho redakčního smyslu...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz