Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na to, jak v letech 2018 až 2022 nakládal Český telekomunikační úřad (ČTÚ) s financemi a majetkem státu. ČTÚ je ústřední správní úřad České republiky pro výkon státní správy ve věcech stanovených zákonem, včetně regulace trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb.
„Aukce kmitočtů rádiového spektra, kterou ČTÚ uspořádal v roce 2020, nenaplnila očekávání. Měla mimo jiné vést ke snížení ceny mobilních dat a ke zvýšení konkurence na trhu. Ceny volání a mobilních dat v ČR byly i v roce 2021 jedny z nejvyšších v Evropě a o kmitočty se bez výrazného soutěžení rozdělili tři stávající velcí operátoři,“ uvedli kontroloři.
Příjem z aukce 5,6 miliardy korun byl podle nich výrazně nižší, než ČTÚ plánoval. Z aukce chtěl pro státní rozpočet získat sedm miliard korun. Regulátor však v reakci podotýká, že podmínky výběrového řízení byly nastaveny v souladu s unesením vlády rámci reálných možností.
„Vedle úspěšných účastníků aukce se do výběrového řízení přihlásil ještě další subjekt, který vážnost svého zájmu o rádiové kmitočty v pásmu 700 MHz osvědčil složením příslušné částky jistiny a účastnil se odpovídajících fází výběrového řízení,“ uvedl ČTÚ s tím, že proces aukce byl i předmětem několika žalob podaných k českým soudům, jejichž rozhodnutí potvrdila správnost jeho postupu (například viz Zastavit aukci 5G se T-Mobilu nepovedlo. Soud návrh zamítl).
Mobilní data jsou v Česku stále drahá. Horší to je jen ve 20 zemích světa |
Vysoké ceny volání a mobilních dat potvrzuje studie zpracovaná pro Evropskou komisi a rovněž mezinárodní srovnání, které vypracoval NKÚ na základě dat ČTÚ. Ze srovnání například vyplývá, že zatímco v Polsku, Německu a Rakousku cena balíčku obsahujícího 100 volání (188 minut) a 2 GB dat činila v průměru 338 korun, zákazníky v ČR stál stejný balíček 1 151 korun, o 17 korun vyšší cena byla už jen v Maďarsku, uvedl NKÚ.
Podivně vysoká cena
Uvedená cena je však poněkud zvláštní. Požadované služby bylo možné v minulém roce pořídit levněji, uvedená cena odpovídá tehdejší nabídce zcela neomezeného tarifu na českém trhu. NKÚ uvádí jako zdroje dat analýzu Teligen, kterou vydává Strategy Analytics a přímo odkazuje na zprávu Evropské komise, kde sběr dat probíhal v říjnu minulého roku.
V této analýze je stejný balíček uveden výrazně levněji a to za 29 eur, což je v přepočtu asi 725 korun, konkrétně to byl tarif Start 250 od Vodafonu. Jenže v době sběru dat už byl například na trhu tarif Vodafone Red Basic za 599 Kč (asi 23 eur), který podmínky koše s rezervou splňoval.
Uvedená cena 1 151 korun zřejmě vychází z výzkumu Teligen,který provádí společnost Strategy Analytics. Jak se k této sumě dopracovala, zcela jasné není, analýza není veřejně dostupná. NKÚ v datové příloze uvádí, že cena je „v Kč na paritu kupní síly za měsíc“, způsob výpočtu je uveden zde. Zvláštní výpočty cen za mobilní služby v mezinárodním srovnání se objevily i v analýze ČTÚ.
ČTÚ porušil rozpočtovou kázeň
Vysoké ceny volání a mobilních dat ČTÚ nerozporuje, upozornil však, že na situaci opakovaně poukazuje ve své analýze trhu a opakovaně se snaží prosadit u Evropské komise nápravná regulační opatření, která by mohla mít vliv i na koncové ceny na maloobchodním trhu. „Evropská komise však naše opatření zatím neposvětila,“ uvedla Tereza Meravá z tiskového oddělení ČTÚ.
ČTÚ se podle kontrolorů dopustil porušení rozpočtové kázně. Podle NKÚ se týká neoprávněného rozdělení veřejné zakázky na právní a poradenské služby a zadání její části konkrétním dodavatelům napřímo. Kontroloři zjistili, že ČTÚ v rozmezí 19 dnů uzavřel smlouvy na vypracování analýzy velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám s pěti dodavateli napřímo bez výběrového řízení, ačkoliv předmět plnění tří z těchto smluv tvořil prokazatelně jeden funkční celek.
„ČTÚ tak postupoval v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Dodavatelé vzájemně spolupracovali a odevzdali stejné nebo obdobné, případně související výstupy,“ uvedl NKÚ.
Regulátor ovšem upozornil na rozpor v právním posouzení daného případu. „Dle názoru ČTÚ k porušení rozpočtové kázně nedošlo. Služby netvořily veřejnou zakázku jako celek, ale jednalo se o samostatné veřejné zakázky, které spolu neměly věcnou ani funkční souvislost, neboť jednotliví vybraní dodavatelé byli experty v odlišných oborech, nepůsobících na stejných trzích a vzájemně nezastupitelní,“ sdělil úřad. Sloučení do jedné zakázky by podle něj naopak vedlo k omezení soutěže a výrazně ztížilo nalezení dodavatele.