Vodafone

Vodafone | foto: Profimedia.cz

Ztráta, propad ceny akcií. Vodafone škrtá a prodává, aby měl na 5G

  • 18
Britská skupina Vodafone oznámila snížení plánovaných dividend pro akcionáře. Firma tím chce získat manévrovací prostor k tomu, aby si nemusela tolik půjčovat na náročné investice, které ji v následujících měsících čekají.

Ve fiskálním roce 2019, který pro britskou skupinu Vodafone skončil v březnu letošního roku, se druhá největší telekomunikační skupina světa propadla do ztráty v celkové výši 7,6 miliardy eur, v přepočtu asi 196 miliard korun. 

Konkrétně, provozní ztráta byla „jen“ 961 milionů eur, zbytek jsou mimořádné výdaje a odpisy. Ale i tak musí Vodafone na situaci reagovat. Ředitel skupiny Nick Read proto oznámil, že firma výrazně sníží dividendy, které má vyplatit svým akcionářům.

Dividendu sníží Vodafone Group oproti původnímu očekávání asi o 40 %. Namísto letos očekávaných 14,55 eurocentů za akcii firma vyplatí devět eurocentů. Read to obhajuje jako zcela nutný krok. Při nástupu do funkce v závěru loňského roku však sliboval, že na dividendy akcionářům nesáhne. Bývalý finanční ředitel ale teď musí řešit právě nelichotivou finanční situaci operátora.

Obrovské dluhy a očekávané výdaje

Propad do ztráty oproti zisku 2,7 miliardy eur v předchozím účetním období je podle Reada způsoben především nepříznivými událostmi na trhu. Pod tlak se podle něj dostaly aktivity firmy ve Španělsku a Jihoafrické republice, ani aukce frekvencí pro 5 G se nevyvíjí příliš ideálně.

Právě výdaje na licence za frekvence pro 5G sítě a následně náklady na jejich budování budou v nadcházejících letech pro celou skupinu Vodafone zásadní. V Německu se přitom aukce nevyvíjí podle očekávání, účast nového subjektu už celkovou cenu vyhnala oproti očekávaným 4 – 5 miliardám eur na celkem 5,4 miliardy, a to ještě přihazování pokračuje. Operátoři tak za licence utratí více, než s čím počítali a nejspíš to platí i pro Vodafone, který si nemůže dovolit nechat kmitočty soupeřům.

Britská telekomunikační skupina také očekává, že by mohlo v letošním roce konečně dojít ke schválení akvizice poboček Liberty Global v Česku, Německu, Maďarsku a Rumunsku. Za kabelové sítě UPC má skupina zaplatit celkem 18,4 miliardy eur (10,8 v hotovosti, zbytek je převzetí dluhu). Na takovou akvizici si bude muset Vodafone půjčit a firma už teď dluží celkem asi 27 miliard eur. Není tedy divu, že se Read snaží najít způsoby, jak zadlužování neprohlubovat.

Důraz na Evropu

Akcionáři však nemohou přijít zcela zkrátka a Read také potřebuje zastavit propad ceny akcií, který je za posledních dvanáct měsíců více než třetinový. Nejde o to uspokojit investory, kteří preferují jen krátkodobý zisk, ale o stabilitu skupiny. I proto Vodafone hledá další cesty, jak se ze současné nepříznivé situace vymanit. Kromě investic do nových technologií a snahy rozšířit záběr služeb se zdá, že se bude soustředit především na „domácí“ evropský trh.

V pondělí skupina oznámila, že odprodá svou novozélandskou pobočku nezávislým investorům za zhruba 50,5 miliardy korun. Novozélandskou větev se Vodafone snažil prodat už delší dobu, v roce 2017 však prodej operátora se dvěma miliony mobilních a asi půl milionem pevných linek společnosti Sky Networks Television neschválil tamní regulátor. Sky byla tehdy ochotna zaplatit asi 78 miliard korun.

Další na řadě může být australská pobočka. Na tamním trhu naopak chtěl Vodafone koupit operátora pevných linek TPG Telecom. Jenže v uplynulém týdnu australský regulátor transakci zamítl a ačkoli se zúčastněné strany obrátí na soud, v případě neúspěchu se může Austrálie v rámci nové strategie skupiny ocitnout takříkajíc na vedlejší koleji.

Na postupném zeštíhlování „zámořských“ teritorií přitom Vodafone pracuje už mnoho let. V roce 2006 například firma prodala japonskou pobočku finančnímu konsorciu Softbank, v letech 2013 a 2014 proběhla transakce, v rámci které se Vodafone zbavil svého 45% podílu v největším americkém mobilním operátorovi Verizon. I nadále však Vodafone drží pobočky ve více než dvaceti zemích po celém světě, včetně Afriky, Středního východu, a v Asii i Pacifiku.

Například v pobočce v Indii firma drží po loňském spojení s konkurentem Idea podíl 45 %, tamních více než 418 milionů zákazníků je ovšem asi o třetinu větší množství, než kolik má Vodafone ve zbytku svých aktivit.