Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chcete reklamovat výpadek? Nahlášení nestačí, varuje telekomunikační úřad

  0:27
Nahlášení poruchy, technických závad či výpadku v poskytování služeb elektronických komunikací není ze strany poskytovatelů formálně evidováno jako reklamace těchto služeb. Český telekomunikační úřad na to upozornil v lednové monitorovací zprávě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Poskytovatelé hlášení o případných poruchách přijímají, poruchy odstraňují, nicméně samotné hlášení neposuzují jako podání reklamace,“ uvedl úřad ve zprávě. Zákazníci, kteří se při hlášení nefunkční služby domnívají, že tuto zároveň reklamují, se podle něj vystavují riziku zaniknutí nároku na přiměřené snížení ceny poskytovaných služeb.

Ten dotčeným zákazníkům za splnění dalších vymezených podmínek podle úřadu přiznává zákon o elektronických komunikacích. Ti, kteří chtějí uplatnit nárok na kompenzaci, by tedy měli kromě samotného nahlášení závady či výpadku podat určitě i samotnou reklamaci vadně poskytované služby.

„Nedílnou součástí této reklamace by měl být požadavek na snížení ceny dané služby,“ upozornil úřad na základě kontroly zaměřené na problematiku nastavení systému pro vyřizování reklamací, kterou u tuzemských mobilních operátorů provedl.

„Oproti výsledkům dřívějších obdobně zaměřených kontrol lze konstatovat, že se podstatně rozšířilo spektrum informačních kanálů, jimiž lze reklamaci uplatnit,“ kvituje úřad s tím, že postupy pro její uplatňování mají operátoři nastaveny v souladu se zákonem.

Vydělejte na výpadku mobilní sítě. Operátor vám může dát slevu

Mimo jiné zmiňuje, že poskytovatelé služeb se s dotčeným zákazníkem snaží problém vyřešit už během prvního kontaktu. A to bez ohledu na to, že komunikace s ním probíhá třeba i telefonicky či prostřednictvím chatu. Zákazníci by ovšem i přes tuto vstřícnost ze strany operátora měli podle regulátora dbát na správný postup podání reklamace.

„ČTÚ doporučuje spotřebitelům, aby se při uzavření smlouvy o poskytování služeb důkladně seznámili s postupem pro uplatnění reklamace, který musí být popsán ve smluvních dokumentech,“ uvedl v aktuální monitorovací zprávě.

Kdy a jakým způsobem lze služby u operátorů reklamovat?

Reklamaci služby (nebo vyúčtování) může zákazník operátora podat nejpozději do dvou měsíců ode dne jejího vadného poskytnutí (či ode dne doručení vyúčtování). Pokud tuto podmínku dotčený zákazník nesplní, tak operátoři shodně upozorňují, že na pozdější reklamaci nebudou brát zřetel.

Co se týče samotného podání reklamace, tak zákazník má u všech operátorů na výběr z několika možností. Standardem je písemné doručení na adresu sídla, podat ji může i při návštěvě jakékoli jeho kamenné prodejny nebo také z pohodlí domova prostřednictvím infolinky či online, ať už prostřednictvím elektronického formuláře (T-Mobile a Vodafone) či přes chat (O2).

„Pokud bylo možno službu využít jen částečně nebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na naší straně, zajistíme odstranění závady a poskytneme vám přiměřenou slevu z ceny služby (výše slevy je závislá na našem posouzení) nebo po dohodě s vámi poskytneme službu náhradním způsobem,“ uvádí v reklamačních podmínkách například Vodafone.

Ten zákazníky na svých stránkách informuje mimo jiné i o tom, kdy mohou reklamaci uplatnit. Jde o situace, kdy operátor služby neposkytne v dohodnutém rozsahu či kvalitě, v kvalitě odpovídající příslušným právním předpisům či za cenu odpovídající cenovým ujednáním. „Reklamace musí obsahovat jméno reklamujícího, telefonní číslo, přesný důvod reklamace,“ upřesňuje s tím, že její podání neodkládá splatnost vyúčtování.

Na tento fakt upozorňují i operátoři O2 a T-Mobile. V opačném případě se totiž zákazník vystavuje riziku navýšení pohledávky o náklady vynaložené na její vymáhání (více viz Předražené vyúčtování určitě operátorovi zaplaťte, radí regulátor).

Reklamace musí operátoři ze zákona vyřídit do třiceti kalendářních dnů, a to od data jejího doručení. Zákonná lhůta se ovšem může prodloužit. „Ve výjimečných situacích, kdy např. potřebujeme komunikovat s dodavateli v zahraničí, se doba vyřízení může prodloužit na dva měsíce,“ vysvětluje například O2.

Na závěr pak operátoři informují také o situaci, kdy z jejich strany dojde k zamítnutí reklamace služby a zákazník s tím nesouhlasí. V takovém případě má právo obrátit se na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

Toto mohl být nevídaný smartphone. Myšlenku však nakonec poslali k vodě

25. dubna 2024

S takovým smartphonem bychom už nikdy nemuseli řešit, že se zpomaluje, nemá dostatek paměti či je...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Možná s nenápadnou výbavou, ale je to poctivě postavená stylovka

22. dubna 2024

Oppo se v kontextu dalších čínských výrobců prezentuje jako prémiová značka. Rozhodně se nesnaží o...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...