Pátek 10. dubna 2020, svátek má Darja
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. dubna 2020 Darja

Chcete reklamovat výpadek? Nahlášení nestačí, varuje telekomunikační úřad

  0:27aktualizováno  0:27
Nahlášení poruchy, technických závad či výpadku v poskytování služeb elektronických komunikací není ze strany poskytovatelů formálně evidováno jako reklamace těchto služeb. Český telekomunikační úřad na to upozornil v lednové monitorovací zprávě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Poskytovatelé hlášení o případných poruchách přijímají, poruchy odstraňují, nicméně samotné hlášení neposuzují jako podání reklamace,“ uvedl úřad ve zprávě. Zákazníci, kteří se při hlášení nefunkční služby domnívají, že tuto zároveň reklamují, se podle něj vystavují riziku zaniknutí nároku na přiměřené snížení ceny poskytovaných služeb.

Ten dotčeným zákazníkům za splnění dalších vymezených podmínek podle úřadu přiznává zákon o elektronických komunikacích. Ti, kteří chtějí uplatnit nárok na kompenzaci, by tedy měli kromě samotného nahlášení závady či výpadku podat určitě i samotnou reklamaci vadně poskytované služby.

„Nedílnou součástí této reklamace by měl být požadavek na snížení ceny dané služby,“ upozornil úřad na základě kontroly zaměřené na problematiku nastavení systému pro vyřizování reklamací, kterou u tuzemských mobilních operátorů provedl.

„Oproti výsledkům dřívějších obdobně zaměřených kontrol lze konstatovat, že se podstatně rozšířilo spektrum informačních kanálů, jimiž lze reklamaci uplatnit,“ kvituje úřad s tím, že postupy pro její uplatňování mají operátoři nastaveny v souladu se zákonem.

Vydělejte na výpadku mobilní sítě. Operátor vám může dát slevu

Mimo jiné zmiňuje, že poskytovatelé služeb se s dotčeným zákazníkem snaží problém vyřešit už během prvního kontaktu. A to bez ohledu na to, že komunikace s ním probíhá třeba i telefonicky či prostřednictvím chatu. Zákazníci by ovšem i přes tuto vstřícnost ze strany operátora měli podle regulátora dbát na správný postup podání reklamace.

„ČTÚ doporučuje spotřebitelům, aby se při uzavření smlouvy o poskytování služeb důkladně seznámili s postupem pro uplatnění reklamace, který musí být popsán ve smluvních dokumentech,“ uvedl v aktuální monitorovací zprávě.

Kdy a jakým způsobem lze služby u operátorů reklamovat?

Reklamaci služby (nebo vyúčtování) může zákazník operátora podat nejpozději do dvou měsíců ode dne jejího vadného poskytnutí (či ode dne doručení vyúčtování). Pokud tuto podmínku dotčený zákazník nesplní, tak operátoři shodně upozorňují, že na pozdější reklamaci nebudou brát zřetel.

Co se týče samotného podání reklamace, tak zákazník má u všech operátorů na výběr z několika možností. Standardem je písemné doručení na adresu sídla, podat ji může i při návštěvě jakékoli jeho kamenné prodejny nebo také z pohodlí domova prostřednictvím infolinky či online, ať už prostřednictvím elektronického formuláře (T-Mobile a Vodafone) či přes chat (O2).

„Pokud bylo možno službu využít jen částečně nebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na naší straně, zajistíme odstranění závady a poskytneme vám přiměřenou slevu z ceny služby (výše slevy je závislá na našem posouzení) nebo po dohodě s vámi poskytneme službu náhradním způsobem,“ uvádí v reklamačních podmínkách například Vodafone.

Ten zákazníky na svých stránkách informuje mimo jiné i o tom, kdy mohou reklamaci uplatnit. Jde o situace, kdy operátor služby neposkytne v dohodnutém rozsahu či kvalitě, v kvalitě odpovídající příslušným právním předpisům či za cenu odpovídající cenovým ujednáním. „Reklamace musí obsahovat jméno reklamujícího, telefonní číslo, přesný důvod reklamace,“ upřesňuje s tím, že její podání neodkládá splatnost vyúčtování.

Na tento fakt upozorňují i operátoři O2 a T-Mobile. V opačném případě se totiž zákazník vystavuje riziku navýšení pohledávky o náklady vynaložené na její vymáhání (více viz Předražené vyúčtování určitě operátorovi zaplaťte, radí regulátor).

Reklamace musí operátoři ze zákona vyřídit do třiceti kalendářních dnů, a to od data jejího doručení. Zákonná lhůta se ovšem může prodloužit. „Ve výjimečných situacích, kdy např. potřebujeme komunikovat s dodavateli v zahraničí, se doba vyřízení může prodloužit na dva měsíce,“ vysvětluje například O2.

Na závěr pak operátoři informují také o situaci, kdy z jejich strany dojde k zamítnutí reklamace služby a zákazník s tím nesouhlasí. V takovém případě má právo obrátit se na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Autor:
  • Nejčtenější

Lidé blázní a zapalují vysílače 5G. Myslí si, že mohou za šíření koronaviru

Každá nová generace mobilních sítí čelí určité nevoli ze strany některých obyvatel a sítě 5G nejsou výjimkou. Jejich...

Konec slev, naopak přichází zdražování. První zvýšení cen už je tady

V posledních letech ceny smartphonů pravidelně klesaly. Teď přichází opačný trend, způsobený oslabenou korunou kvůli...

Premium

Nejzábavnější šéf operátora končí. Konkurentům říkal „blbý a blbější“

Podařilo se mu domluvit komplikované spojení dvou obřích operátorů a zároveň už předem avizoval, že ve své funkci...

Přestaňte lenošit a ukliďte si mobil. Může být chytřejší a rychlejší

V době, kdy platí omezení pohybu a karantény, je možná vhodná doba k plnění úkolů, na které obvykle nemáte čas. Jarní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Samsung chce prodávat fazole, které si strčíme do uší. Internet se směje

Podle uniklých informací chystá Samsung nový model sluchátek Galaxy Buds, která budou mít poněkud nezvyklý tvar. Z...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Do práce jezdí o polovinu méně lidí než běžně, ukazují data T-Mobilu

Počet Čechů, kteří každodenně míří do zaměstnání, je po vládním nařízení o omezení pohybu lidí o polovinu nižší než...

Mikrotýmy a složitější instalace. Technici musí fungovat i při epidemii

Zdravotníci, policisté, hasiči, prodavači, taxikáři či pošťáci. To jsou jen některé profese, které fungují i v době...

Premium

5G bude důležité i pro běžného zákazníka.Ukazuje to současná krize

O sítích páté generace se mluví už dlouho, ovšem stejně dlouho se pak vymýšlí, jaký přínos budou mít pro běžného...

Štve vás operátor? Ode dneška se ho zbavíte rychleji a zdarma

Ve středu 1. dubna vstupuje v platnost novela zákona o elektronických komunikacích. Jednou ze zásadních novinek je...

OVĚŘENO: Jak nám chutnaly toustís od Penamu?
OVĚŘENO: Jak nám chutnaly toustís od Penamu?

Dvacet testerek z řad čtenářek eMimina mělo možnost ochutnat jedinečné toustís od Penamu. Jak jim chutnaly, co si z nich připravily a jak je celkově zhodnotily?

Najdete na iDNES.cz