Pondělí 24. února 2020, svátek má Matěj
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 24. února 2020 Matěj

Chcete reklamovat výpadek? Nahlášení nestačí, varuje telekomunikační úřad

  0:27aktualizováno  0:27
Nahlášení poruchy, technických závad či výpadku v poskytování služeb elektronických komunikací není ze strany poskytovatelů formálně evidováno jako reklamace těchto služeb. Český telekomunikační úřad na to upozornil v lednové monitorovací zprávě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Poskytovatelé hlášení o případných poruchách přijímají, poruchy odstraňují, nicméně samotné hlášení neposuzují jako podání reklamace,“ uvedl úřad ve zprávě. Zákazníci, kteří se při hlášení nefunkční služby domnívají, že tuto zároveň reklamují, se podle něj vystavují riziku zaniknutí nároku na přiměřené snížení ceny poskytovaných služeb.

Ten dotčeným zákazníkům za splnění dalších vymezených podmínek podle úřadu přiznává zákon o elektronických komunikacích. Ti, kteří chtějí uplatnit nárok na kompenzaci, by tedy měli kromě samotného nahlášení závady či výpadku podat určitě i samotnou reklamaci vadně poskytované služby.

„Nedílnou součástí této reklamace by měl být požadavek na snížení ceny dané služby,“ upozornil úřad na základě kontroly zaměřené na problematiku nastavení systému pro vyřizování reklamací, kterou u tuzemských mobilních operátorů provedl.

„Oproti výsledkům dřívějších obdobně zaměřených kontrol lze konstatovat, že se podstatně rozšířilo spektrum informačních kanálů, jimiž lze reklamaci uplatnit,“ kvituje úřad s tím, že postupy pro její uplatňování mají operátoři nastaveny v souladu se zákonem.

Vydělejte na výpadku mobilní sítě. Operátor vám může dát slevu

Mimo jiné zmiňuje, že poskytovatelé služeb se s dotčeným zákazníkem snaží problém vyřešit už během prvního kontaktu. A to bez ohledu na to, že komunikace s ním probíhá třeba i telefonicky či prostřednictvím chatu. Zákazníci by ovšem i přes tuto vstřícnost ze strany operátora měli podle regulátora dbát na správný postup podání reklamace.

„ČTÚ doporučuje spotřebitelům, aby se při uzavření smlouvy o poskytování služeb důkladně seznámili s postupem pro uplatnění reklamace, který musí být popsán ve smluvních dokumentech,“ uvedl v aktuální monitorovací zprávě.

Kdy a jakým způsobem lze služby u operátorů reklamovat?

Reklamaci služby (nebo vyúčtování) může zákazník operátora podat nejpozději do dvou měsíců ode dne jejího vadného poskytnutí (či ode dne doručení vyúčtování). Pokud tuto podmínku dotčený zákazník nesplní, tak operátoři shodně upozorňují, že na pozdější reklamaci nebudou brát zřetel.

Co se týče samotného podání reklamace, tak zákazník má u všech operátorů na výběr z několika možností. Standardem je písemné doručení na adresu sídla, podat ji může i při návštěvě jakékoli jeho kamenné prodejny nebo také z pohodlí domova prostřednictvím infolinky či online, ať už prostřednictvím elektronického formuláře (T-Mobile a Vodafone) či přes chat (O2).

„Pokud bylo možno službu využít jen částečně nebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na naší straně, zajistíme odstranění závady a poskytneme vám přiměřenou slevu z ceny služby (výše slevy je závislá na našem posouzení) nebo po dohodě s vámi poskytneme službu náhradním způsobem,“ uvádí v reklamačních podmínkách například Vodafone.

Ten zákazníky na svých stránkách informuje mimo jiné i o tom, kdy mohou reklamaci uplatnit. Jde o situace, kdy operátor služby neposkytne v dohodnutém rozsahu či kvalitě, v kvalitě odpovídající příslušným právním předpisům či za cenu odpovídající cenovým ujednáním. „Reklamace musí obsahovat jméno reklamujícího, telefonní číslo, přesný důvod reklamace,“ upřesňuje s tím, že její podání neodkládá splatnost vyúčtování.

Na tento fakt upozorňují i operátoři O2 a T-Mobile. V opačném případě se totiž zákazník vystavuje riziku navýšení pohledávky o náklady vynaložené na její vymáhání (více viz Předražené vyúčtování určitě operátorovi zaplaťte, radí regulátor).

Reklamace musí operátoři ze zákona vyřídit do třiceti kalendářních dnů, a to od data jejího doručení. Zákonná lhůta se ovšem může prodloužit. „Ve výjimečných situacích, kdy např. potřebujeme komunikovat s dodavateli v zahraničí, se doba vyřízení může prodloužit na dva měsíce,“ vysvětluje například O2.

Na závěr pak operátoři informují také o situaci, kdy z jejich strany dojde k zamítnutí reklamace služby a zákazník s tím nesouhlasí. V takovém případě má právo obrátit se na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Autor:
  • Nejčtenější

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

Samsung zasypal své telefony po celém světě podivnou notifikací

Pokud vám na telefon značky Samsung také dorazila podivná notifikace s číslem 1, nejste sami. Samsung patrně omylem...

Letadlo muselo nouzově přistát kvůli mobilu zaseknutému v sedačce

Posádka Boeingu 777-200 společnosti British Airways musela předminulý týden řešit neobvyklou situaci. Při letu na...

Nový levný iPhone představí Apple možná už na konci března

Očekávaného nástupce levného modelu iPhone SE se podle posledních informací dočkáme na tiskové konferenci Applu, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hypermoderní smartphone nás vrací do mobilního retra

Samsung na trh vrací formát mobilu, který je už dobrých deset let zapomenut. Aby však mohl takový telefon v dnešní době...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Virtuální SIM aktivujete už u všech operátorů. Posledním do party je O2

Počínaje 1. únorem se uzavírá pomyslný kruh nabídky virtuální SIM v Česku. Od tohoto data se takzvané eSIM dočkají...

Operátoři se dohodli na zdražování. Teď dostali několikamiliardovou pokutu

Operátoři Telecom Italia, Vodafone, Wind Tre a Fastweb se v roce 2018 podle italského antimonopolního úřadu (AGCM)...

Podmínky roamingu ve Velké Británii se nemění. Zvrat nelze ovšem vyloučit

O půlnoci z pátku na sobotu Velká Británie definitivně vystoupí z Evropské unie. Zákazníci tuzemských operátorů ovšem...

Premium

Všichni touží po 5G sítích, ale potřebujeme je už teď?

Výrobci mobilů stále častěji přicházejí s mobily s podporou sítí páté generace, operátoři po světě tyto sítě...

TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek
TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek

Asi každá z nás někdy zažila pocit svědění a svíravého pocitu v intimních oblastech. O příjemných hrátkách si v takových chvílích můžete nechat jen zdát. Co když se ale tyto problémy dají řešit pomocí lubrikačního gelu?

Najdete na iDNES.cz