Čtvrtek 15. dubna 2021, svátek má Anastázie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 15. dubna 2021 Anastázie

Chcete reklamovat výpadek? Nahlášení nestačí, varuje telekomunikační úřad

  0:27
Nahlášení poruchy, technických závad či výpadku v poskytování služeb elektronických komunikací není ze strany poskytovatelů formálně evidováno jako reklamace těchto služeb. Český telekomunikační úřad na to upozornil v lednové monitorovací zprávě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Poskytovatelé hlášení o případných poruchách přijímají, poruchy odstraňují, nicméně samotné hlášení neposuzují jako podání reklamace,“ uvedl úřad ve zprávě. Zákazníci, kteří se při hlášení nefunkční služby domnívají, že tuto zároveň reklamují, se podle něj vystavují riziku zaniknutí nároku na přiměřené snížení ceny poskytovaných služeb.

Ten dotčeným zákazníkům za splnění dalších vymezených podmínek podle úřadu přiznává zákon o elektronických komunikacích. Ti, kteří chtějí uplatnit nárok na kompenzaci, by tedy měli kromě samotného nahlášení závady či výpadku podat určitě i samotnou reklamaci vadně poskytované služby.

„Nedílnou součástí této reklamace by měl být požadavek na snížení ceny dané služby,“ upozornil úřad na základě kontroly zaměřené na problematiku nastavení systému pro vyřizování reklamací, kterou u tuzemských mobilních operátorů provedl.

„Oproti výsledkům dřívějších obdobně zaměřených kontrol lze konstatovat, že se podstatně rozšířilo spektrum informačních kanálů, jimiž lze reklamaci uplatnit,“ kvituje úřad s tím, že postupy pro její uplatňování mají operátoři nastaveny v souladu se zákonem.

Vydělejte na výpadku mobilní sítě. Operátor vám může dát slevu

Mimo jiné zmiňuje, že poskytovatelé služeb se s dotčeným zákazníkem snaží problém vyřešit už během prvního kontaktu. A to bez ohledu na to, že komunikace s ním probíhá třeba i telefonicky či prostřednictvím chatu. Zákazníci by ovšem i přes tuto vstřícnost ze strany operátora měli podle regulátora dbát na správný postup podání reklamace.

„ČTÚ doporučuje spotřebitelům, aby se při uzavření smlouvy o poskytování služeb důkladně seznámili s postupem pro uplatnění reklamace, který musí být popsán ve smluvních dokumentech,“ uvedl v aktuální monitorovací zprávě.

Kdy a jakým způsobem lze služby u operátorů reklamovat?

Reklamaci služby (nebo vyúčtování) může zákazník operátora podat nejpozději do dvou měsíců ode dne jejího vadného poskytnutí (či ode dne doručení vyúčtování). Pokud tuto podmínku dotčený zákazník nesplní, tak operátoři shodně upozorňují, že na pozdější reklamaci nebudou brát zřetel.

Co se týče samotného podání reklamace, tak zákazník má u všech operátorů na výběr z několika možností. Standardem je písemné doručení na adresu sídla, podat ji může i při návštěvě jakékoli jeho kamenné prodejny nebo také z pohodlí domova prostřednictvím infolinky či online, ať už prostřednictvím elektronického formuláře (T-Mobile a Vodafone) či přes chat (O2).

„Pokud bylo možno službu využít jen částečně nebo ji nebylo možno využít vůbec pro závadu technického nebo provozního charakteru na naší straně, zajistíme odstranění závady a poskytneme vám přiměřenou slevu z ceny služby (výše slevy je závislá na našem posouzení) nebo po dohodě s vámi poskytneme službu náhradním způsobem,“ uvádí v reklamačních podmínkách například Vodafone.

Ten zákazníky na svých stránkách informuje mimo jiné i o tom, kdy mohou reklamaci uplatnit. Jde o situace, kdy operátor služby neposkytne v dohodnutém rozsahu či kvalitě, v kvalitě odpovídající příslušným právním předpisům či za cenu odpovídající cenovým ujednáním. „Reklamace musí obsahovat jméno reklamujícího, telefonní číslo, přesný důvod reklamace,“ upřesňuje s tím, že její podání neodkládá splatnost vyúčtování.

Na tento fakt upozorňují i operátoři O2 a T-Mobile. V opačném případě se totiž zákazník vystavuje riziku navýšení pohledávky o náklady vynaložené na její vymáhání (více viz Předražené vyúčtování určitě operátorovi zaplaťte, radí regulátor).

Reklamace musí operátoři ze zákona vyřídit do třiceti kalendářních dnů, a to od data jejího doručení. Zákonná lhůta se ovšem může prodloužit. „Ve výjimečných situacích, kdy např. potřebujeme komunikovat s dodavateli v zahraničí, se doba vyřízení může prodloužit na dva měsíce,“ vysvětluje například O2.

Na závěr pak operátoři informují také o situaci, kdy z jejich strany dojde k zamítnutí reklamace služby a zákazník s tím nesouhlasí. V takovém případě má právo obrátit se na Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

Autor:
  • Nejčtenější

Pozor na tuto nebezpečnou nabíječku. Hrozí smrtelný úraz, varuje ČOI

Česká obchodní inspekce (ČOI) zakázala prodej další nebezpečné USB nabíječky pro mobilní telefony. Může způsobit až...

O2 zrychlilo internet. Více než milionu domácností zdvojnásobilo rychlost

Operátor O2 zdvojnásobil dostupnou rychlost pevného internetového připojení pro více než milion domácností v Česku....

Postavili jsme tři špičkové smartphony proti sobě. Který byste si koupili?

Aktuální výběr špičkových mobilů v cenové kategorii okolo 25 tisíc korun není zas tak obsáhlý, v podstatě se sem vejdou...

Nejzajímavější mobil letošního roku má smůlu. Výrobce to zabalil

Skládací smartphony s ohebným displejem jsou už dnes běžné, ale přístroje s rolovacím displejem známe jen z designových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tento levný model od Xiaomi má dost výhod, nyní navíc i výraznou slevu

Velice pevnou pozici v dostupné střední třídě má Xiaomi s modelem Redmi Note 10. Telefon nabídne nejenom AMOLED...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

T-Mobile spustí první samostatně fungující 5G síť pro průmyslové využití

Ve druhém čtvrtletí vznikne v Česku kampusová 5G síť, která vědcům, firmám a studentům umožní testovat a rozšiřovat...

O2 zlevnilo datově neomezený tarif pro mladé. Ale jen na chvíli

Operátor O2 od loňského září nabízí mladým zákazníkům do 26 let zcela nové tarify You, které zahrnují i datově...

Vodafone zmenšil plastovou kartičku se SIM. Trendem budou virtuální karty

Bezmála tři tuny plastu a 2,25 tuny papíru ušetří v Česku za rok Vodafonu zmenšením plastového nosiče SIM a jeho...

Máte starší smartphone s 3G? Za chvíli bude s daty v Česku k ničemu

Středa 31. března se stane jedním z milníků v historii tuzemského mobilního trhu. V tento den večer totiž Vodafone jako...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...