Předražené vyúčtování určitě operátorovi zaplaťte, radí regulátor

  0:17aktualizováno  0:17
Obdrželi jste od svého operátora měsíční vyúčtování na částku, s jejíž výší nesouhlasíte? Takové máte právo reklamovat, ovšem ani sporná částka vás neopravňuje k ignorování lhůty její splatnosti. V takovém případě se totiž vystavujete riziku navýšení pohledávky o náklady vynaložené na její vymáhání.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Před mylnou domněnkou zákazníků, kteří jsou přesvědčeni o tom, že kvůli sporné ceně nejsou povinni hradit měsíční vyúčtování, varuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v dubnové monitorovací zprávě. Pokud jej  zákazník neuhradí, pak je z pohledu operátora dlužníkem. Hrozí mu tedy sankce, v nejzazším případě může skončit v exekuci.

„Podání reklamace na vyúčtování ceny nemá odkladný účinek vůči povinnosti takové vyúčtování uhradit. Teprve v rámci reklamačního řízení se lze domáhat případného vrácení uhrazené částky,“ upozorňuje úřad s tím, že toto platí obecně. Tedy i v případech, kdy operátorem účtovaná cena je zcela zjevně nesprávná a zákazník je tedy bez pochyb v právu.

Zákazník se nicméně nejen v takových případech může obrátit na ČTÚ se žádostí o odložení povinnosti uhradit vyúčtovanou částku. Avšak ani její samotné podání zákazníka neopravňuje k ignorování termínu splatnosti, případný odklad totiž úřad přizná pouze v důvodných případech.

„Je nutné upozornit, že na přiznání odkladného účinku reklamace není právní nárok, ČTÚ rozhoduje vždy podle konkrétních okolností daného případu,“ upřesňuje úřad v monitorovací zprávě.

Sporné vyúčtování musí zákazník reklamovat u svého poskytovatele. Opět je však nutné dodat, že uplatnění tohoto práva jej nevyvazuje z povinnosti uhradit operátorem účtovanou částku. Reklamace by měla být podána bez zbytečného odkladu, nejpozději však do dvou měsíců ode dne dodání sporného vyúčtování (či vadného poskytnutí služby).

Operátor musí takovou reklamaci vyřídit rovněž bez zbytečného odkladu, avšak nejpozději do jednoho měsíce ode dne jejího doručení. Tato lhůta platí nicméně pouze tehdy, že objasnění nevyžaduje projednání se zahraničním operátorem. V takovém případě se totiž prodlužuje na dva měsíce.

Pokud zákazník s reklamací částky u svého operátora nepochodí, či ji poskytovatel nevyřídí v zákonné lhůtě, pak může k ČTÚ podat návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace. Učinit tak musí ovšem nejpozději do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace či uplynutí lhůty pro její vyřízení. I tehdy může úřad v odůvodněných případech na žádost rozhodnout o odložení splatnosti napadeného vyúčtování, a to až do rozhodnutí o námitce.

Operátor mu převedl tarif na nový, šestkrát dražší. Podle ČTÚ neoprávněně

„Zdůrazňujeme, že pokud již ČTÚ přiznal odkladný účinek splatnosti reklamovaného vyúčtování před samotným vyřízením reklamace, pak je zapotřebí po podání námitky tuto žádost opětovně uplatnit, požadujete-li i nadále přiznání odkladného účinku námitky vůči splnění povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu,“ upozorňuje úřad s tím, že v případě uplatnění námitky není potřeba podávat speciální žádost o odložení splatnosti. V příslušném elektronickém dokumentu na webu úřadu totiž stačí jen zaškrtnout kolonku „Odklad platby“.

Zákazník by měl tedy vždy pamatovat na to, že měsíční vyúčtování je nutné ve lhůtě splatnosti uhradit bez ohledu na to, zda je výše částky správná, či je v jakémkoli ohledu sporná. Jen tak se totiž vyhne navýšení dlužné částky vzhledem k pravděpodobnému uplatnění oprávněných sankcí ze strany operátora.

Autor:
 

Nejčtenější

Huawei ztrácí přístup k Androidu. Bez něj budou jeho smartphony neprodejné

Ilustrační snímek

Huawei podle agentury Reuters s okamžitou platností přichází o aktualizace operačního systému Android a příští modely...

Aktualizujte si WhatsApp. Kvůli chybě vás mohli útočníci odposlouchávat

Aplikace WhatsApp (ilustrační obrázek)

Nový trik využívající chybu v komunikační aplikaci WhatsApp umožnil na základě zmeškaného hovoru nainstalovat do...

Překročí naše představy. Blíží se revoluce v designu smartphonů

Bude takto vypadat Samsung Galaxy S10?

Několik lidí stojících za úniky informací ohledně nových smartphonů se shodují, že letos nás čeká ještě jeden přelom v...

Huawei pod tlakem. Skončí nadobro s mobily? Otázky a odpovědi

Sídlo Huawei (18.12.2018).

Google oznámil, že přestane poskytovat čínskému výrobci Huawei služby spojené s operačním systémem Android. Následně...

YouTube Music dorazila do ČR. Hudbu vybírá i podle toho, kam jdete

YouTube Music

Každý den umíchá „mix“ skladeb na míru vašemu vkusu a automaticky jej stáhne do paměti pro poslech na cestách. K obřím...

Další z rubriky

Řidiči mohou jako odměnu za zodpovědnost získat 1 GB dat navíc

Ilustrační snímek

„Jezdi zodpovědně a získej 1 GB dat,“ nabádá slovenské O2 řidiče k ohleduplnému chování za volantem. Aby data získali,...

Vodafone naštval zákazníky. Kvůli změně účtování hovorů zaplatí více

Ilustrační snímek

Vodafone od července razantně mění způsob účtování hovorů u předplacených karet. Namísto současné tarifikace 60+1, kdy...

Takto by měl vypadat odchod od operátora. Po třech měsících bez sankce

Ilustrační snímek

Pokuta za předčasný odchod by měla být jen 5 % ze součtu paušálů zbývajících do konce smlouvy. Po třech měsících úvazku...

Najdete na iDNES.cz