Na začátku stálo rozhodnutí přejít od Vodafonu k T-Mobilu. Jak už to ale chodí, pana Hromádku Vodafone nakonec přesvědčil a přechod se tak neuskutečnil.
O váhavém přístupu pana Hromádky byl přitom T-Mobile dostatečně informován. Dohoda zněla: pošlete mi SIM kartu a smlouvu (kurýrem) a pokud si to do té doby nerozmyslím, podepíši a stanu se vaším zákazníkem.
Smlouvu ani SIM kartu T-Mobilu však Milan Hromádka z Písku nikdy neviděl. Ani neměl možnost. Přes týden je totiž v Praze, kde studuje. Zásilka však měla být doručena na místo jeho trvalého bydliště.
O to více byl překvapen, když mu po půl roce začaly chodit faktury na zcela neznámé číslo. Při reklamaci mu bylo operátorem sděleno, že standardně podepsal smlouvu a je tedy zákazníkem T-Mobilu.
Začátek sporu: falešný podpis
Pan Hromádka ale žádnou smlouvu nepodepsal. Proto si nechal zaslat její kopii. Na ní podpis skutečně stojí, zásadně však neodpovídá jeho osobnímu podpisu. Je si navíc jist, že tak neučinil ani jiný člen jeho rodiny. Pokud by tomu tak bylo, měl by ostatně v ruce podklady.
"Zákazník se na nás poprvé obrátil v srpnu loňského roku, kdy žádal o zastavení fakturace s tím, že uvedené telefonní číslo nemá a nevyužívá," vysvětluje vzniklou situaci Jitka Pacolová z tiskového oddělení operátora.
Požadavek na přenesení čísla však byl stále aktivní. Vodafone ale číslo pana Hromádky neuvolnil. T-Mobile se tak rozhodl přidělit jiné číslo ze svého číselného rozsahu.
V emailové korespondenci se operátor odvolává na své podmínky, ve kterých stojí: "... v případě neuvolnění čísla původním operátorem má společnost T-Mobile Czech Republic, a. s., nárok aktivovat SIM kartu s telefonním číslem z vlastního číselného rozsahu."
Před panem Hromádkou tedy stál úkol dokázat, že smlouvu skutečně nepodepsal. Operátor však není oprávněn ověřovat pravost podpisu a proto bylo poškozenému doporučeno obrátit se na Policii ČR.
"Dle svozové listiny jsme měli důvod předpokládat, že došlo k ověření OP. Pokud chtěl pan Hromádka pravost podpisu zpochybnit, tak jedinou správnou cestou bylo právě podání trestního oznámení," dodala Pacolová.
"To však zákazník odmítal. Poté se již situace opakovala dokola - zákazník nás vždy požádal o pozastavení fakturace s tím, že odmítá podat trestní oznámení, my jsme ho opakovaně o podání trestního oznámení žádali."
Poškozený: T-Mobile?!
V doporučení ale stálo: "Uveďte naši společnost jako poškozeného." To se samozřejmě panu Hromádkovi nelíbilo. Nechápal, proč by měl podávat trestní oznámení za operátora. Storno faktur či smlouvy se stále nekonalo.
"Doporučení, aby pan Hromádka uvedl společnost T-Mobile jako poškozeného, není omyl, jde o doporučený postup. Tím však nebylo řečeno, že nemá zároveň jako poškozeného uvést i sebe. Ideálně by tedy v tomto případě do trestního oznámení měl jako poškozeného uvést sám sebe i naši společnost," vysvětluje Pacolová.
Právě tato fáze však rozhodla o dalším a zbytečném prodlužování sporu. Podle zástupců T-Mobilu by podání trestního oznámení celou smlouvu stornovalo.
"Celý případ tedy vznikl zejména proto, že zákazník s námi odmítal spolupracovat. Evidujeme totiž jak podepsanou Objednávku služeb, tak podepsanou svozovou listinu od společnosti PPL potvrzující převzetí zásilky," uvádí dále Pacolová.
K trestnímu oznámení se ale nakonec pan Hromádka přece jen uchýlil. Za poškozeného uvedl pouze sebe. Jako možného pachatele označil kurýra společnosti PPL, nevylučuje však ani možnost pochybení na straně operátora. Policie případ i nadále šetří.
Dlužíte nám přes pět tisíc!
V únoru letošního roku obdržel poškozený výzvu od vymahačské firmy: "Váš závazek, který k dnešnímu dni evidujeme, činí 5 072,50 Kč." Hrozila exekuce. Exekuce za služby, které pan Hromádka ani jednou nevyužil. Ani nemohl; SIM kartu totiž vůbec neobdržel.
Po opakovaném kontaktování zákaznického centra se opět dlouho nic nedělo. Uplynul další měsíc naplněný obavami z exekutorského zásahu. Na Apríla však byl pan Hromádka kontaktován Policií ČR; váš dluh byl společností T-Mobile stornován, zněla strohá zpráva.
Naštěstí nešlo jen o hloupý žert. Zákaznické centrum operátora tento krok potvrdilo nám i panu Hromádkovi během včerejšího odpoledne: "Nakonec jsme Smlouvu ukončili, a to vstřícně, tj. bez doručení trestního oznámení. Zákazník nám totiž do dnešního dne požadované trestní oznámení nezaslal."
Svůj krok operátor obhajuje vytrvalostí zákazníka i tím, že fakticky žádná škoda nevznikla, jelikož poškozený služeb operátora skutečně nevyužíval.
"Navíc se oddělení security skutečně zdál podpis nevěrohodný, tak jsme nakonec smlouvu ukončili a celý dluh odepsali i bez doložení trestního oznámení. Dnes byl zákazník informován o ukončení Smlouvy a odepsání celého dluhu," uvedla včera Jitka Pacolová.
Podejte trestní oznámení
Jednoznačné doporučení v těchto případech tedy zní: podejte trestní oznámení. Tím dle zástupců T-Mobilu i oslovených právníků předejdete byrokratickým kolečkům, která musel pan Hromádka zbytečně absolvovat.
"Trestním oznámením nic nezkazíte, ba naopak. Nezáleží přitom, zda jako poškozenou stranu uvedete sebe, nebo - jako v tomto případě - poskytovatele dané služby," uvedl jeden z oslovených odborníků na trestní právo. "Důležité je dokázat, že se cítíte být v neprávu, a mít toto podloženo kopií trestního oznámení," dodal.
Dle něj by mělo být samozřejmostí požádat o pomoc i Sdružení pro obranu spotřebitelů (SOS). "Pomoci může i vytrvalost, se kterou se pan Hromádka bránil," dodává oslovený právník. Důležitý dle něj v tomto sporu byl fakt, že operátor nevymáhal na zákazníkovi nic jiného než paušální poplatky a pokuty z prodlení plateb.