Češi nejsou spokojení s cenami tarifů, ale do změny operátora se nehrnou

  20:06aktualizováno  20:06
Považují Češi cenovou politiku tuzemských operátorů za přijatelnou? Co je případně vede ke změně poskytovatele? Odpovědi na tyto otázky hledala agentura Nielsen Admosphere. Více než třetina účastníků průzkumu považuje ceny služeb za vysoké, výrazná část nicméně zaujala neutrální stanovisko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jsou mobilní služby v Česku drahé, či nikoliv? Na tuto otázku patrně neexistuje jednoznačná odpověď. Řada občanských sdružení poukazuje na to, že tarify tuzemských operátorů jsou dražší, než je v EU obvyklé. Operátoři naopak argumentují jednak specifickým trhem a také tím, že řada zákazníků využívá mnohem levnější služby oproti běžným tarifům.

Lidé jsou závislí na smartphonech. Nevzdávají se jich ani v posteli

Agentura Nielsen Admosphere se proto zajímala, jak ceny mobilních služeb vnímá česká internetová populace. Podle četných negativních reakcí, které se právě v souvislosti s cenami mobilních tarifů na internetu objevují, by se mohlo zdát, že výsledek průzkumu bude jednoznačný. Tedy že se přikloní k názoru výše zmíněných sdružení. Jenže respondenti, kteří se zúčastnili červencového průzkumu (517 osob starších 15 let), se ve vnímání cen dost rozcházejí.

Například za velmi nepříznivé považuje aktuální ceny „jen“ 15,9 % z nich, naopak dalších 28,1 % zastává názor, že jsou spíše nepříznivé. S cenovou politikou tuzemských operátorů tedy není spokojena necelá polovina účastníků průzkumu (44 %). To je více než dvakrát tolik oproti těm, kteří vyjádřili naopak spokojenost (21,6 %). Za spíše příznivé totiž ceny považuje 18,7 % internetové populace, za velmi příznivé ovšem už jen pouze 2,9 %.

Průzkum agentury Nielsen Admosphere týkající se úrovně mobilních služeb v Česku.

Nad všemi výše zmíněnými možnostmi nicméně jedna převažuje. Výrazná část účastníků průzkumu (28,7 %) totiž zaujala neutrální stanovisko: ceny nepovažuje ani za nepříznivé, ale ani za příznivé. Dá se tedy říci, že s cenami telekomunikačních služeb jsou smířeni. Situace by mohla být sice lepší, ale není tak zlá. Zbylí respondenti (5,7 %) pak nebyli schopni cenovou úroveň tuzemských mobilních služeb posoudit.

Vůbec nejpozitivněji podle agentury hodnotí aktuální cenovou politiku operátorů mladší uživatelé mezi 15 až 34 lety, což není až tak překvapivé. Operátoři mají totiž například pro mladé do 26 let v portfoliu speciální studentské tarify. Nejenže jsou oproti těm běžným cenově výhodnější, ale vesměs vynikají i zajímavější skladbou služeb a to s důrazem především na mobilní data.

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle věku)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
15 - 34 let6 %25 %25 %27 %12 %5 %
35 - 44 let3 %15 %33 %26 %16 %7 %
45 let a více1 %15 %29 %31 %19 %5 %

Průzkum ukázal i to, které pohlaví je v souvislosti s cenami tarifů kritičtější. Zatímco v případě žen vyjádřilo nepříznivý postoj celkem 37 % respondentek, tak u mužů to byla více než polovina dotázaných (51 %).

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle pohlaví)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
Muži3 %14 %26 %29 %22 %6 %
Ženy3 %23 %31 %27 %10 %6 %

A právě nespokojenost s cenou stávajícího tarifu je zároveň nejčastějším důvodem pro změnu poskytovatele služeb. Nicméně procentní zastoupení respondentů, kteří takový krok již podnikli, či se k němu teprve chystají, je v tomto kontextu překvapivé. Do konce roku totiž operátora změní pouze 11 % respondentů, loni pak tento proces absolvovalo jen 13 % účastníků průzkumu.

Dodejme, že od letošního 1. února jsou operátoři povinni přenést číslo k jinému poskytovateli telekomunikačních služeb během deseti dnů od podání žádosti (více viz Chcete změnit operátora? Vyčkejte, od února to bude snazší a rychlejší).

Autor:

Nejčtenější

Co letos předvádíte, je neuvěřitelná drzost, spílají zákazníci Vodafonu

Ilustrační snímek

Když v květnu rozeslal Vodafone textovku informující o změně tarifikace u předplacenek, zvedlo to vlnu nevole....

Internet šílí z aplikace, která vás ukáže jako starce. Může to mít háček

Aplikace FaceApp vám ukáže, jak budete vypadat ve stáří.

Populární ruská aplikace FaceApp se stala hitem internetu, má ovšem jednu velmi stinnou stránku. Potřebuje totiž...

Neuvěřitelný příběh ztroskotaných Čechů v Polsku má mobilní ponaučení

Porucha, nouzové volání

Jakkoliv zní celý příběh neuvěřitelně, můžeme si z nepříjemného konce dovolené české rodiny v Polsku vzít jedno...

Když si nevypnu mobil, spadne letadlo, myslí si každý pátý pasažér

Mobil v letadle

Průzkum amerického operátora AT&T ukázal, jak lidé vnímají zákaz používání telefonu v letadle. Někteří pasažéři mají o...

Levné androidy decimují iPhony. Apple proto lacinější modely vyřadí

iPhone SE

Čína není jediným klíčovým regionem, v němž se Applu přestalo dařit. Mnohem levnější, a přitom podobně vybavené...

Další z rubriky

Vodafone si v Česku vybral své laboratorní město. Testuje tam 5G

Vodafone v Karlových Varech experimentuje s 5G sítí.

Podobně jako si v O2 zvolili za „živou testovací laboratoř“ středočeský Kolín, i operátor Vodafone si vybral své město,...

Jak se vyhnout kolonám. Přivstaňte si, nebo počkejte, radí operátor

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Pracovní doba skončila, dovolená začala. Rychle domu, naložit věci a rodinu do auta a hurá třeba k moři. Podobně smýšlí...

Neomezená data T-Mobilu mají nakonec jeden háček. Je v roamingu

T-Mobile omezuje přes léto rychlost dat v roamingu

Na sociálních sítích se někteří uživatelé T-Mobilu podivovali nad tím, že jim v roamingu neomezená data běží pomaleji...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz