Češi nejsou spokojení s cenami tarifů, ale do změny operátora se nehrnou

  20:06aktualizováno  20:06
Považují Češi cenovou politiku tuzemských operátorů za přijatelnou? Co je případně vede ke změně poskytovatele? Odpovědi na tyto otázky hledala agentura Nielsen Admosphere. Více než třetina účastníků průzkumu považuje ceny služeb za vysoké, výrazná část nicméně zaujala neutrální stanovisko.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Jsou mobilní služby v Česku drahé, či nikoliv? Na tuto otázku patrně neexistuje jednoznačná odpověď. Řada občanských sdružení poukazuje na to, že tarify tuzemských operátorů jsou dražší, než je v EU obvyklé. Operátoři naopak argumentují jednak specifickým trhem a také tím, že řada zákazníků využívá mnohem levnější služby oproti běžným tarifům.

Lidé jsou závislí na smartphonech. Nevzdávají se jich ani v posteli

Agentura Nielsen Admosphere se proto zajímala, jak ceny mobilních služeb vnímá česká internetová populace. Podle četných negativních reakcí, které se právě v souvislosti s cenami mobilních tarifů na internetu objevují, by se mohlo zdát, že výsledek průzkumu bude jednoznačný. Tedy že se přikloní k názoru výše zmíněných sdružení. Jenže respondenti, kteří se zúčastnili červencového průzkumu (517 osob starších 15 let), se ve vnímání cen dost rozcházejí.

Například za velmi nepříznivé považuje aktuální ceny „jen“ 15,9 % z nich, naopak dalších 28,1 % zastává názor, že jsou spíše nepříznivé. S cenovou politikou tuzemských operátorů tedy není spokojena necelá polovina účastníků průzkumu (44 %). To je více než dvakrát tolik oproti těm, kteří vyjádřili naopak spokojenost (21,6 %). Za spíše příznivé totiž ceny považuje 18,7 % internetové populace, za velmi příznivé ovšem už jen pouze 2,9 %.

Průzkum agentury Nielsen Admosphere týkající se úrovně mobilních služeb v Česku.

Nad všemi výše zmíněnými možnostmi nicméně jedna převažuje. Výrazná část účastníků průzkumu (28,7 %) totiž zaujala neutrální stanovisko: ceny nepovažuje ani za nepříznivé, ale ani za příznivé. Dá se tedy říci, že s cenami telekomunikačních služeb jsou smířeni. Situace by mohla být sice lepší, ale není tak zlá. Zbylí respondenti (5,7 %) pak nebyli schopni cenovou úroveň tuzemských mobilních služeb posoudit.

Vůbec nejpozitivněji podle agentury hodnotí aktuální cenovou politiku operátorů mladší uživatelé mezi 15 až 34 lety, což není až tak překvapivé. Operátoři mají totiž například pro mladé do 26 let v portfoliu speciální studentské tarify. Nejenže jsou oproti těm běžným cenově výhodnější, ale vesměs vynikají i zajímavější skladbou služeb a to s důrazem především na mobilní data.

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle věku)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
15 - 34 let6 %25 %25 %27 %12 %5 %
35 - 44 let3 %15 %33 %26 %16 %7 %
45 let a více1 %15 %29 %31 %19 %5 %

Průzkum ukázal i to, které pohlaví je v souvislosti s cenami tarifů kritičtější. Zatímco v případě žen vyjádřilo nepříznivý postoj celkem 37 % respondentek, tak u mužů to byla více než polovina dotázaných (51 %).

Hodnocení cenové úrovně mobilních služeb (podle pohlaví)

Velmi přízniváSpíše přízniváAni příznivá, ani nepřízniváSpíše nepřízniváVelmi nepřízniváNeumím posoudit
Muži3 %14 %26 %29 %22 %6 %
Ženy3 %23 %31 %27 %10 %6 %

A právě nespokojenost s cenou stávajícího tarifu je zároveň nejčastějším důvodem pro změnu poskytovatele služeb. Nicméně procentní zastoupení respondentů, kteří takový krok již podnikli, či se k němu teprve chystají, je v tomto kontextu překvapivé. Do konce roku totiž operátora změní pouze 11 % respondentů, loni pak tento proces absolvovalo jen 13 % účastníků průzkumu.

Dodejme, že od letošního 1. února jsou operátoři povinni přenést číslo k jinému poskytovateli telekomunikačních služeb během deseti dnů od podání žádosti (více viz Chcete změnit operátora? Vyčkejte, od února to bude snazší a rychlejší).

Autor:
 

Nejčtenější

Huawei ztrácí přístup k Androidu. Bez něj budou jeho smartphony neprodejné

Ilustrační snímek

Huawei podle agentury Reuters s okamžitou platností přichází o aktualizace operačního systému Android a příští modely...

Huawei pod tlakem. Skončí nadobro s mobily? Otázky a odpovědi

Sídlo Huawei (18.12.2018).

Google oznámil, že přestane poskytovat čínskému výrobci Huawei služby spojené s operačním systémem Android. Následně...

Vodafone naštval zákazníky. Kvůli změně účtování hovorů zaplatí více

Ilustrační snímek

Vodafone od července razantně mění způsob účtování hovorů u předplacených karet. Namísto současné tarifikace 60+1, kdy...

Překročí naše představy. Blíží se revoluce v designu smartphonů

Bude takto vypadat Samsung Galaxy S10?

Několik lidí stojících za úniky informací ohledně nových smartphonů se shodují, že letos nás čeká ještě jeden přelom v...

YouTube Music dorazila do ČR. Hudbu vybírá i podle toho, kam jdete

YouTube Music

Každý den umíchá „mix“ skladeb na míru vašemu vkusu a automaticky jej stáhne do paměti pro poslech na cestách. K obřím...

Další z rubriky

Poslanci mají velké oči. Ne všechny operátorské změny musí projít

Předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák v diskusním pořadu...

Při přenesení čísla by nemělo docházet k pochybnostem o identitě zákazníka. I na to myslí jeden z pozměňovacích návrhů...

Řidiči mohou jako odměnu za zodpovědnost získat 1 GB dat navíc

Ilustrační snímek

„Jezdi zodpovědně a získej 1 GB dat,“ nabádá slovenské O2 řidiče k ohleduplnému chování za volantem. Aby data získali,...

Virtuál slaví narozeniny, najal si výstředního režiséra

Jakub Kohák je tváří virtuálního operátora MOBIL.CZ

Známé tváře v reklamách nejsou především u síťových operátorů ničím neobvyklým, u virtuálních jde naopak spíše o...

Najdete na iDNES.cz