Technici O2 pracují i během celostátní karantény. Při své práci se musí...

Technici O2 pracují i během celostátní karantény. Při své práci se musí vypořádat s ochrannými pomůckami. | foto: O2

Mikrotýmy a složitější instalace. Technici musí fungovat i při epidemii

  • 4
Zdravotníci, policisté, hasiči, prodavači, taxikáři či pošťáci. To jsou jen některé profese, které fungují i v době celostátní karantény. V terénu zůstávají i servisní technici operátorů. V případě O2 jde o desítky lidí. Neobešlo se to tedy bez řady opatření, z nichž některá technikům práci ztěžují.

„O2 má aktuálně v terénu 120 techniků, kteří obsluhují jak zákazníky v domácnostech, tak firmy a instituce včetně velkých nemocnic, řízení letového provozu a státní správy. Zajišťují také funkční spojení mezi orgány veřejné moci, krizovými a záchrannými složkami,“ řekla redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí O2 Lucie Jungmannová.

Společnost tak musela přijmout řadu opatření. Podle Jungmannové jsou všichni technici O2 vybaveni ochrannými pomůckami, tedy rouškami, gely či ochrannými rukavicemi. „Tím, že se pohybují napříč republikou, pomáhají tyto materiály také distribuovat dalším kolegům,“ poukázala na vzájemnou spolupráci v rámci společnosti.

Operátor riziko nákazy techniků koronavirem snižuje na maximální možnou míru. Chrání je totiž například i omezením instalací v domácnostech, které jsou v karanténě. Stejné opatření se týká i oblastí, kde se současně pohybuje vyšší počet lidí. Typickým příkladem jsou podle Jungmannové například stavby. Některým zákazníkům O2 tak v současné situaci nezbude nic jiného, než vyčkávat takříkajíc na lepší časy.

Ze stejného důvodu jsou omezeny i kontakty v rámci firmy. „Maximálně omezujeme osobní kontakt mezi kolegy, jsou rozděleni do mikrotýmů,“ upřesnila Jungmannová s tím, že například ani při vyzvedávání materiálu ve skladu se nepotkávají s kolegy z logistiky. „Každý má také vlastní propisku na podpis předávacích protokolů ve skladu,“ dodala.

Důvod takových opatření je nasnadě: pokud by se totiž u některého z techniků prokázala nákaza koronavirem, nemuseli by povinnou karanténu nastupovat všichni jeho kolegové.

Práce v ochranných prostředcích je složitější

Profese technika vyžaduje nejen patřičné znalosti, ale i zručnost a mnohdy i fyzickou zdatnost. Ne vždy je třeba instalace antény či servisní zásah snadný. Řada z nich je totiž důmyslně maskována a umístěna i na hůře dostupných místech, třeba v již nefunkčním komínu (více viz Denně je míjíte a nevíte o nich. Jak operátoři maskují vysílače). Už tak mnohdy fyzicky náročný výstup je tak nyní pro techniky kvůli roušce ještě náročnější.

Potrápit dokážou nicméně i ochranné rukavice. „Zkuste si v gumových rukavicích citlivě zacházet s kabely nebo dotykovou plochou tabletu při konfiguraci zařízení,“ poukázala Jungmannová na útrapy, s nimiž se technici O2 musí v současnosti vypořádat.

Některé požadavky navíc operátor odbavuje ve zrychleném režimu, konkrétně jde o státní či firemní. Kromě toho se O2 častěji podílí i na online přenosech z kulturních akcí.

Návštěva technika prý zpestřuje domácí stereotyp

Současné vládní opatření ve snaze zpomalit šíření koronavirové epidemie omezuje volný pohyb lidí, kteří tak nejčastěji tráví čas doma. To zvyšuje požadavky na rychlost internetového připojení. Podle Jungmannové jde o jeden z nejčastěji řešených požadavků. Dalším je zřízení nové přípojky.

Pro operátora, respektive technika má ovšem karanténní opatření i svá pozitiva. „Můžeme efektivněji plánovat návštěvy u zákazníků – jsou časově flexibilnější, protože jsou doma,“ vysvětlila tisková mluvčí O2. Během jediného pracovního dne lze díky tomu stihnout více požadavků, a to navíc s minimálními přejezdy.

Lidé jsou navíc vůči sobě milejší a obezřetnější. Jak technici, tak zákazníci se již při telefonátu zajímají, zda dotyčný není v karanténě či nepociťuje nějaké příznaky nemoci COVID-19. Zákazníci pak návštěvu technika podle Jungmannové vnímají jako zpestření domácího stereotypu.