Automatickou obnovu dat vnímají zákazníci spíše jako nutné zlo. Ilustrační snímek

Automatickou obnovu dat vnímají zákazníci spíše jako nutné zlo. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mizí nám kredit, stěžují si předplacenkáři. Mohou za to obnovená data

  • 54
Operátor O2 od 24. října provedl změny předplacených služeb. Ne všechny však zákazníci vítají. Kromě výhodnějšího volání do okolních států či větší porce dat totiž operátor i u předplacenek zavedl automatickou obnovu dat. Zákazníci se kvůli tomu nyní bouří.

Facebookový profil operátora O2 se plní stížnostmi nespokojených zákazníků, kterým se nelíbí zavedení automatické obnovy dat u předplacenek. Stěžují si na nečekané snížení kreditu, aniž by byli na dokoupení dalšího objemu dat předem upozorněni. To však operátor, jenž o zavedení služby informoval již začátkem září, odmítá.

„Informační proces je shodný jako u postpaidu: všichni zákazníci dostali SMS jak před zavedením změny, tak při vyčerpání 80 % a 100 % základního datového objemu,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

V operátorem zaslané SMS jsou tedy i uživatelé předplacených karet informováni o tom, že obnova dat je placená. Součástí je zároveň i odkaz, jak si nastavení automatického dokupování dat případně jednoduše změnit. Je tedy na každém zákazníkovi, zda si ponechá službu aktivní, balíček aktivuje manuálně, či se spokojí s nižší přenosovou rychlostí.

Avšak právě to je zásadní problém. Místo aby si zákazník v případě zájmu automatické dokupování dat aktivoval, je operátorem naopak nucen si tuto službu deaktivovat. Stačí tedy ve shonu zapomenout na příchozí informační SMS a operátor si už mne ruce.

U týdenního balíčku s limitem 75 MB vyjdou obnovená data na 29 korun. O deset korun více pak operátor z kreditu zákazníka odečte v případě druhého týdenního balíčku s limitem 400 MB. U měsíčních balíčků pak poplatek za obnovená data činí 149 korun u 1,5GB balíčku a 249 korun u balíčku s 5 MB dat.

datové balíčky k 24.10. 2015

Právě kvůli automatické obnově dat se o operátory zajímá Český telekomunikační úřad. O2 není totiž jediným, kdo tuto službu zavedl. Vodafone stejnou praxi zavedl již v září 2014, tedy o osm měsíců dříve než O2. To službu spustilo letos v dubnu. O měsíc později pak ČTÚ označil praxi Vodafonu za nekalou obchodní praktiku a operátorovi vyměřil milionovou pokutu. Zároveň mu nařídil službu zrušit.

Vodafone se proti pokutě odvolal, avšak neúspěšně. Obrátil se proto na soud (více zde). ČTÚ se však zajímá i o praktiky O2. Kontroverzní službu tak operátor pro předplacené karty zavedl i navzdory tomuto faktu.