Před dvaceti lety odstartoval první český mobilní operátor Eurotel.

Před dvaceti lety odstartoval první český mobilní operátor Eurotel. | foto: Mobil.iDNES.cz

Bude se O2 opět jmenovat Eurotel?

  • 49
Už je to oficiální. Zájem skupiny PPF o českou pobočku O2 potvrdila nejprve mateřská Telefónica a posléze i samotná PPF. Ale pokud se obchod podaří, tak vyvstane otázka, jak se operátor bude dál jmenovat.

Podle vyjádření obou stran jsou jednání zatím na začátku. Ze zákulisí se pak ozývá, že už je ruka v rukávu. Uvidíme, jasno by mohlo být relativně brzy, pravděpodobně po skončení aukce kmitočtů, tedy do konce roku.

Zaspekulujme, že se obchod  podaří a operátor se přesune do vlastnictví skupiny PPF. Jak se však bude jmenovat?

Teoreticky stále O2. To v tom případě, pokud se obě firmy dohodnou na jakési formě franšízy. Ale to je velmi nepravděpodobné, protože podobný způsob není v telekomunikačním byznysu obvyklý, ač se mu předvídá budoucnost.

PPF do druhého kola aukce nevstoupila

Skupina PPF do druhého kola aukce nových kmitočtů nevstoupila a společnost PPF Mobile Services prodala jejímu řediteli Tomáši Budníkovi. A to právě proto, aby se mohla ucházet o koupi některého ze současných operátorů. Pokud by totiž v aukci uspěla, tak by podle pravidel nesměla po dobu 15 let fúzovat s žádným jiným operátorem. Více zde.

K přejmenování tedy dojde. Je to hodně drahá záležitost, ale nezbytná. Dokud se skupina PPF sama snažila uspět v aukci nových frekvencí (účastnila se prvního kola), vystupovala pod jménem PPF Mobile Services. A zaregistrovala si značku Air Mobile. To bylo vcelku logické označení, protože pod skupinu PPF patří třeba banka Air Bank.

Jenže jako Air Mobile by se po převzetí PPF nově O2 asi nejmenovalo, jsou k tomu dva důvody. První je prostý. Air Bank je spíš nízkonákladový projekt, což měl, či mohl být i čtvrtý operátor, kterého by PPF budovala od nuly. Současné O2 s mnoha divizemi a jako operátor mobilních i pevných linek ovšem rozhodně není nízkonákladový operátor. Ze současné trojice operátorů je svým záběrem jasně největší a zaměstnává nejvíce lidí.

Druhý důvod, který hatí použití značky Air Mobile, je skutečnost, že podobný název si pro svého virtuálního operátora vybral operátor U:fon, který použil název Air Telecom. Pro PPF by jistě nebyl problém se s mnohem menším virtuálem domluvit, ale stále je tu výše uvedený první důvod, proč by se operátor na Air Mobile přejmenovat neměl.

Ve hře je samozřejmě mnoho jmen, sami můžete tipovat, jak by se O2 mohlo po prodeji jmenovat. Ale jedna nápadně vhodná volba tu je. A to původní název operátora, než ho španělská Telefónica v roce 2005 koupila.

Ano, je to značka Eurotel. Je stále dobře známá, s všeobecně slušným renomé, jednoduchá, jasná a hlavně se základní modrou barvou, tedy podobnou, jako používá O2. A to může při změně názvu ušetřit dost peněz. Ale hlavně značku Eurotel stále vlastní česká Telefónica, takže by ji při koupi skupina PPF získala spolu s firmou.

Pokud máte jiný nápad, jak by se po případném prodeji mohl operátor jmenovat, pište do diskuse pod článkem.