(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: O2

Bezplatná služba Spotify u O2 končí. Zatrhl ji ČTÚ

  • 26
Od června 2016 umožňovalo O2 zákazníkům využívat službu Spotify zcela bezplatně. Podle Českého telekomunikační úřadu tím ovšem operátor porušil evropské nařízení o síťové neutralitě. Operátor tak musí uvést smluvní podmínky do souladu s tímto nařízením, čímž bezplatný poslech milionů skladeb končí.

„Podle principu, upraveného Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2120 z 25. listopadu 2015, mají koncoví uživatelé právo si zvolit, jaký obsah, aplikace či služby budou využívat prostřednictvím své služby přístupu k internetu. Poskytovatelé služeb přístupu k internetu naopak mají povinnost nakládat s veškerým provozem stejně, bez diskriminace, omezení nebo narušování,“ vysvětlil úřad v dubnové monitorovací zprávě.

Partnerství se službou pro streamování hudby Spotify uzavřelo O2 v červnu 2016. Zákazníci operátora u té příležitosti získali prémiový účet na tři měsíce zdarma, se službou Spotify Free jim pak O2 u vybraných tarifů po dva roky neúčtovalo aplikací spotřebovaná data (více viz O2 nabízí miliony skladeb přes Spotify zdarma, podmínky však budí pochyby).

„Uživatelům vybraných datových tarifů s objemovými limity nebyla tato data započítávána do objemu přenesených dat (jde o tzv. zero rating), zatímco ostatní data započítávána byla,“ podotýká úřad s tím, že uživatelé služby mohli hudbu poslouchat i po vyčerpání datového objemu svého tarifu, tedy i v době, kdy pro ně jiný obsah na internetu nebyl již dostupný.

A právě to se Českému telekomunikačnímu úřadu nelíbilo: „Pokud už se operátor rozhodne datový provoz omezovat datovým limitem, nesmí zvýhodňovat žádnou službu či aplikaci na úkor veškerého obsahu.“

Nezapočítáváním dat čerpaných v rámci určité služby operátor porušil nařízení o síťové neutralitě, stavěl totiž jednu službu nad ostatní služby či aplikace stejného charakteru. Jedna služba tak měla v síti operátora lepší podmínky než ostatní srovnatelné služby. Úřad proto ve správním řízení uložil společnosti O2 povinnost uvést uzavřené smlouvy do souladu s evropským nařízením o síťové neutralitě.

O2 obdržení výzvy Českého telekomunikačního úřadu, aby bezplatnou službu Spotify kvůli rozporu s nařízením EU svým zákazníkům nadále neposkytovalo, potvrdilo.

„Nezapočítávání spotřeby dat na Spotify je časově omezená nabídka platná do 31. 5., kterou jsme zákazníkům poskytli, aby si mohli službu bez obav vyzkoušet. S ohledem na uvedenou výzvu ČTÚ jsme se rozhodli nabídku neprodloužit,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí O2 Lucie Jungmannová s tím, že možnost vyzkoušet si prémiovou verzi na tři měsíce zdarma bude operátor zákazníkům nabízet i nadále.