Tržby operátorů i průměrný výnos na zákazníka v posledních letech klesají. I z tohoto důvodu představil operátor minulý týden nové tarify s neomezeným voláním a textovými zprávami. ČTK to řekl mluvčí firmy Hany Farghali.
Například průměrný výnos na zákazníka Telefóniky loni klesl o osm procent na 388,5 Kč měsíčně. Celkové výnosy se snížily o 3,5 procenta.
PŘEHLEDNĚ: Srovnání nových neomezených tarifů |
Firma ve čtvrtek spustila tarifní revoluci, když přišla s paušálním tarifem pro neomezené volání a SMS do všech sítí a jedním GB dat za 749 Kč, což je méně než polovina dosavadní ceny. O den později reagoval Vodafone podobnou nabídkou s 600 MB dat za 691 Kč a v sobotu nabídl T-Mobile tarif okopírovaný od O2. Nejlevnější Vodafone na rozdíl od konkurence požaduje při přechodu na nový tarif rozdíl v cenách doplatit.
"V tuto chvíli uzavírají naši pracovníci zhruba dvojnásobek smluv na nové tarify oproti dennímu průměru. Naše linky zákaznické podpory zaznamenaly zhruba trojnásobný nárůst volání. Zákazníky ale stíháme odbavovat ve standardních časech a velmi nás jejich zájem těší," uvedl Farghali.
Ostatní operátoři nechtěli očekávaný dopad snížení cen komentovat. Zájem o nižší ceny je ale podle nich velký. Například u T-Mobilu si za jeden den nový tarif aktivovalo 8 300 rezidenčních a 2 000 firemních zákazníků. "Během uplynulých tří dnů nás kontaktovaly desítky tisíc zákazníků, kteří buď žádali informace, nebo si tarif rovnou aktivovali," dodala mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.
Podle odborníků je snižování cen na téměř nasyceném trhu reakcí na blížící se vstup virtuálních operátorů, případně čtvrtého operátora. "V dlouhodobém měřítku to poukazuje na fakt, že konkurence na tomto poli je vysoká a relativně vysoké marže lákají novou konkurenci. A právě případná nová konkurence může být důvodem pro budoucí pokračování v tlaku na ceny," řekl ČTK analytik J&T Milan Vaníček.
Na českém mobilním trhu je téměř 14 milionů aktivních mobilních čísel, která připadají na 10,5 milionu obyvatel.