„Podle odhadů ČTÚ došlo ve srovnání s rokem 2019 ke zvýšení celkové spotřeby dat v mobilních sítích o cca 80 %,“ informoval úřad v tiskové zprávě v souvislosti s vydáním výroční zprávy za rok 2020.
Podle úřadu tento vývoj odráží skutečnost, že od roku 2017 operátoři několikrát upravili své tarifní nabídky, kdy v nových tarifech zákazníkům nabídli vyšší datové objemy, a také zavedení datově neomezených tarifů v roce 2019. Trvalý růst spotřeby mobilních dat je podle ČTÚ patrný už od roku 2012, přičemž v posledních letech tempo růstu zejména z výše uvedených důvodů výrazně zrychluje. Loni se do spotřeby dat navíc promítla i vládní protikoronavirová opatření.
„Tato opatření se projevila nárůstem provozu v mobilních sítích včetně mobilního datového provozu,“ informuje úřad.
V souvislosti s distanční výukou či prací z domova se totiž zvýšily nároky mobilních uživatelů, co se objemu mobilních dat týče. Průměrná měsíční spotřeba dat na jednu SIM s datovými službami podle ČTÚ loni dosáhla hodnoty přes 3,1 GB, což představuje 77% meziroční nárůst.
Na loňském zvyšování spotřeby mobilních dat v Česku se zásadní mírou podílel T-Mobile, podle studie společnosti Tefficient totiž vykázal čtvrtý nejvyšší nárůst konzumace mobilních dat v Evropě. Během jarní vlny 2020 a na přelomu roku poskytl neomezená mobilní data tarifním a firemním zákazníkům zcela zdarma (více viz T-Mobile pouští neomezená data zdarma všem tarifním zákazníkům), na podzim loňského roku pak poskytoval data zdarma vybraným skupinám. Neomezená data zdarma dalo v jarní vlně i konkurenční O2, jediný Vodafone zaměřil relevantní benefity na konkrétní skupiny zákazníků (zákazníci v Evropě, senioři).
Ve výroční zprávě se úřad zmiňuje například i o průměrné ceně za 1 MB skutečně spotřebovaných mobilních dat (bez zahrnutí fixního LTE), která podle něj dlouhodobě klesá. V první polovině loňského roku oproti průměrné ceně za rok 2019 poklesla o 28,5 % na 0,05 Kč/MB.
Za sledované období, tedy od roku 2011 do poloviny roku 2020 klesla průměrná jednotková cena za MB dat o 0,38 Kč, tedy o více než 88 %. Za posledního 4,5 roku, tedy mezi rokem 2015 a polovinou roku 2020 klesla o 0,12 Kč, tedy o 70 %.
V první polovině roku 2020 poklesla také průměrná cena za skutečně provolanou minutu, a to o 14,9 % na 0,77 Kč/min.
„Na tomto trendu se podílela jak klesající průměrná cena pro podnikající subjekty o 13,2 %, tak průměrná cena pro nepodnikající (rezidentní) subjekty, která se snížila o 15,9 %,“ informuje ČTÚ ve výroční zprávě s tím, že v prvním pololetí loňského roku došlo k nejvýraznějšímu poklesu ceny volání u T-Mobilu.
Průměrná cena u tohoto operátora klesla o 18,4 % na 0,71 Kč/min, přičemž šlo o nejnižší průměrnou cenu volání v prvním pololetí 2020. „Nutno poznamenat, že výsledná cena zohledňuje i cenu, kterou operátoři účtují právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám,“ dodává úřad.
Úřad se ve zprávě zabývá například i přenosem telefonních čísel. Od doby, kdy byla tato možnost zavedena (2006), bylo uskutečněno celkem 5 705 816 jejich přenesení. „V porovnání s předchozím rokem došlo v roce 2020 k meziročnímu nárůstu přibližně o 10 % na cca 493 500 přenesených telefonních čísel,“ upřesnil úřad.