Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Poskytovatelé internetu ignorují nařízení. Neuvádějí přesné parametry služby

  • 18
Od začátku roku musí poskytovatelé internetového připojení ve smluvních dokumentech uvádět přesně specifikované parametry služby včetně běžně dostupné rychlosti. Podle zjištění Českého telekomunikačního úřadu ovšem novou povinnost vyplývající z úředního nařízení splnila doposud jen mizivá část společností.

Nová pravidla týkající se parametrů internetového připojení vydal Český telekomunikační úřad (ČTÚ) loni v srpnu na základě měření, během něhož zjistil zásadní rozdíly mezi deklarovanou a skutečnou přenosovou rychlostí. V 16 % případů vykazovala přípojka značnou odchylku, v 36 % pak nebyly přípojky technicky schopné dosáhnout uváděné maximální rychlosti (více viz Už žádné odchylky. Operátoři budou muset uvádět reálnou rychlost internetu).

Povinnost uvádět ve smluvních dokumentech přesně specifikované parametry poskytnutého internetového připojení mají poskytovatelé této služby od začátku letošního roku. Zákazníci díky tomu mohou nižší přenosovou rychlost reklamovat. Úřad se tedy zaměřil na to, zda společnosti nové nařízení dodržují. Zjistil, že poskytovatelé internetového přípojení si s novou povinností starosti příliš nedělají.

„Podle předběžných výsledků kontroly k 3. 2. 2021 naprostá většina poskytovatelů nové povinnosti nesplnila,“ informoval ČTÚ v tiskové zprávě s tím, že „nové povinnosti do smluvních dokumentů promítla jen necelá čtyři procenta poskytovatelů nabízejících buď pouze přístup k internetu v pevném místě, nebo zároveň i mobilní přístup k internetu.“

Společnosti, které doposud smluvní dokumenty neupravily v souladu s nařízením, musí neprodleně zjednat nápravu. Jinak jim ze strany regulátora hrozí pokuta.

Co vše musí poskytovatelé internetu uvádět ve smlouvě

„U přístupu v pevném místě musí být ve smlouvě či smluvním dokumentu uvedena inzerovaná rychlost, maximální rychlost, dále běžně dostupná rychlost, která by měla být k dispozici 95 % času a nesmí být stanovena nižší než 60 % rychlosti inzerované, a minimální rychlost, ne nižší než 30 % rychlosti inzerované,“ uvedl úřad.

Pokud jde o mobilní internet, tak v takovém případě musí poskytovatelé vedle inzerované rychlosti v dokumentech uvádět i odhadovanou maximální rychlost. V obou případech pak společnosti musí ve smlouvě informovat také o definici velkých odchylek od sjednaného výkonu služby a v neposlední řadě také o možnostech uplatnění prostředků nápravy.

Nenajde-li zákazník ve smlouvě výše uvedené údaje, pak by se podle ČTÚ měl obrátit na daného poskytovatele. Úřad zákazníky nabádá, aby si nové náležitosti smluv hlídali.