

Rychlejší a šetrnější výstavba optického internetového připojení. To jsou největší výhody technologie, kterou Cetin otestoval poprvé letos v říjnu. Takzvaný microtrenching, který je pro okolí snesitelnější než běžné výkopové práce, použil také v Kostelci nad Černými lesy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Prvním místem, kde byla tato technologie použita, byla Dolní Studénka. Pokládala se optika v délce 450 m pro 18 domů a devět stavebních parcel. Ve větší míře se následně uplatnila v Olbramovicích. Využívá se zejména v lokalitách, kde nejsou výhledově plánovány překládky inženýrských sítí a klasický výkop by místní zatěžoval po několik dní.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Nyní tuto technologii nasazujeme převážně v lokalitách s rodinnými domy, kde nám to pomůže zrychlit a zlevnit roll out FTTH,“ upřesnil tiskový mluvčí Cetinu Adam Zbiejczuk s tím, že v budoucnosti by se mikrotrenching využíval v maximální možné míře tam, kde to bude ekonomicky dávat smysl (například ulice bez možnosti výkopu v trávě).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mictrotrenching není pro okolí tak zatěžující, teoreticky se dají všechny činnosti s ním spojené zvládnout v jeden den. Samozřejmě záleží na délce úseku, na kterém je potřeba optické kabely položit, a načasování všech dílčích činností.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sestava, kterou Cetin pro microtrenching používá, se skládá ze tří strojů. Hlavním pracovním náčiním je smykem řízený pásový mininakladač Ditch Witch SK1050 sloužící jako pohon a zdroj hydrauliky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Je opatřen nástavcem MT9, tedy drážkovačem určeným pro frézování rýh v asfaltu či betonu, a osazen 660mm kotoučem s vyměnitelnými diamantovými zuby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Za minutu dokáže vyfrézovat v průměru jeden a půl až dva metry, v případě rovného souvislého úseku lze za ideálních podmínek za hodinu vyfrézovat až sedmdesát metrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Kotouč má ostří v podobě diamantových zubů, které jsou dva vedle sebe v jedné řadě. Dojde-li k poškození nějakého zubu, tak se dá daný segment snadno vyměnit.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Posledním dílkem skládačky je sací bagr Ditch Witch FX20 s nádobou o objemu 0,75 m3, který odsává prach a vyříznutý materiál z drážky. Ta je tak prakticky hned připravena k pokládce trubiček. Při frézování drážky o hloubce 15 cm se nádoba vysavače zaplní po vyfrézování zhruba sedmdesáti metrů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Pak je potřeba práci se strojem zastavit a nádobu sacího bagru někam vysypat. Většinou bývá domluvené nějaké místo v blízkosti stavby, kde je dočasně složený materiál (trubky, trubičky, spojky, písek atd.),“ upřesnil Zbiejczuk s tím, že se následně likviduje jako stavební suť.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Sací bagr je osazen benzínovým motorem Kohler s výkonem 18,6 kW, sací výkon bagru je 15,3 m3/min.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Šířka drážky se může v závislosti na použité čepeli pohybovat mezi 13 až 38 milimetry. Co se hloubky týče, tak záleží zejména na množství trubiček, které je potřeba do drážky umístit. A samozřejmě i na tloušťce asfaltového svršku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Podle normy ČSN 73 6005 musíme dodržet krytí minimálně 8 cm. Skladba silnic, kde jsme zatím pracovali, vypadala tak, že navrchu byla vrstva asfaltu (4–11 cm) a hned pod ní vrstva makadamu. Pro stroj je ideální, když do makadamu vůbec nemusí řezat,“ vysvětlil mluvčí Cetinu s tím, že v případě zásahu do podloží se snižuje rychlost řezu a zvyšuje se opotřebení kotouče.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V místech, kde je víc makadamu než asfaltu, se rychlost řezu snižuje. Kotouč se totiž při nabrání kamení, které se v důsledku toho zapře o asfaltový svršek, zasekne. Pásový nakladač zároveň kopíruje terénní nerovnosti, udržet rovnou linku je tedy prakticky nemožné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Nespornou výhodou této metody je minimální dopad na okolí. Jistě se mnohým vybaví klasické výkopové práce, které obslužnost dané lokality zhoršovaly po několik dní až týdnů – omezení dopravy či průchodnosti chodníku, roznesená zemina v okolí výkopu, nutnost umístit zázemí pro pracovníky apod.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Drážkování je v západních zemích poměrně rozšířenou metodou. Uplatnění najde i jinde, zmínit lze třeba frézování drážek na křižovatkách pro uložení indukčních smyček.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hlavní trasa pro rozvedení optiky se řeže podél všech domů. Kolmo provedený řez, kterým se přivede k již konkrétnímu objektu, se provádí pouze v místech, kde je předběžně projednaný vstup na pozemek.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V místech, kde se nachází obrubník, je navíc nutné jej podvrtat. „Nechceme obrubník proříznout skrz. Za obrubníkem v chodníku nebo v trávě už se pokračuje klasickým výkopem. To samé platí na pozemku zákazníka, tam také probíhá klasický výkop,“ upřesnil Zbiejczuk.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Drážky je po vyfrézování ještě nutné začistit, tedy zbavit je zejména ostrých hran a výstupků na jejich dně. Na řadu tak přicházejí i další nástroje jako úhlová bruska…
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
…či sbíječka. V drážkách totiž nesmí zůstat žádné nerovnosti, k nimž dochází třeba v místech, kde je nutné kvůli změně směru frézování přerušit a navázat na dříve vytvořenou drážku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Hrozilo by totiž, že by takové nerovnosti mohly poškodit silnostěnné plastové trubičky, které jsou určené pro přímou pokládku do země a kterými následně budou procházet optická vlákna.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Používají se trubičky 7/4 mm (vnější/vnitřní průměr) a 10/6 mm, někdy také 12/8 mm. První se používají k připojení rodinných domů (jeden dům = jedna trubička), druhé pak bytových domů, obchodních center nebo jako přívodní trubička pro rozvaděč či optickou distribuční spojku (v zásadě do takového místa vedou dvě tyto trubičky).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Dále se mohou pokládat další trubičky 10/6 mm jako rozvojová rezerva pro budoucí navazující optikou síť. Trubičky 12/8 mm slouží na připojení rozvaděčů, optických spojek nebo také jako rozvojová rezerva,“ dodal mluvčí s tím, že domy se touto trubičkou typicky nepřipojují.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Trubičky před jejich uložením do vyfrézované drážky pracovníci Cetinu v Kostelci nad Černými Lesy spojili elektrikářskou páskou. Nutné to však není. Takovéto svazování se podle Zbiejczuka používalo dřív, když byly trubičky volně ložené v kynetě (výkop pro kabelovou trasu), s tím však dnes již výrobci dopředu počítají a vyrábí hotové svazky (trubičky drží pohromadě vnější plášť).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Takto připravený svazek následně pracovníci uložili do vyfrézované a dodatečně začištěné drážky. K jejímu zapravení se pak momentálně používají různé způsoby. Tedy například kombinace kamenné drtě a baleného asfaltu či betonu a litého asfaltu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
„Způsobů, jak zapravit vyříznutou drážkou, je několik a tyto jsou jedny z nich. Momentálně si jich chceme vyzkoušet co nejvíc, abychom viděli rozdíl,“ upřesnil Zbiejczuk s tím, že se v tuto chvíli hledá nejvhodnější způsob.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz