Unboxing nových mobilních zařízení je populární disciplínou recenzentů a youtuberů. Obvykle k němu stačí stůl a nějaký ostrý předmět, na proříznutí fólie na krabičce. Jenže tentokrát jsme museli jet na pole a pohled do dodávky napovídá, že tentokrát to bude poněkud jiné.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Už množství krabic, které se v ní nachází, napovídá, že nepůjde o běžný servisní zásah. Jedna z nich totiž ukrývá řídící jednotku Ericsson. Ta nahradí starší technologie od společnosti Nokia.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail řídící jednotky Ericsson před její instalací do outdoorové skříně Micos, která slouží coby ochrana před vlivy počasí i případným vandalům.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tak vypadají útroby outdoorové skříně, v níž je umístěn zdroj a MW konektivita.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato skříň se nachází v těsné blízkosti stožáru ...
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
... s nímž je propojena kabelovou lávkou. Na snímku jsou zachyceny kabely před jejich finálním urovnáním.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technik právě instaluje druhou řídící jednotku Ericsson.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohled na odkrytou jističovou DC lištu, tedy rozjištění jednotlivých technologií.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Instalace DC napájení k jističům
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vespod outdoorové skříně jsou umístěny záložní AKU baterie, které v případě nutnosti kompenzují krátkodobý výpadek přísunu elektrické energie (po dobu minimálně dvou hodin). V případě dlouhodobého výpadku je na místo dovezen dieselový agregát, na který se BTS připojí na nezbytně nutnou dobu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tyto kabelové svazky jsou propojovacími koaxiálními jumpery mezi anténou a vysílací jednotkou (RRU).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pohled do outdoorové skříně s již nainstalovanými novými řídícími jednotkami.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Původní antény, které na místě zajišťovaly pokrytí ve 2G a 4G. Nové antény (5G) byly v době naší přítomnosti již nainstalovány na vrcholu stožáru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Stožár s instalovanou novou vysílací technologií, jde o 45 metru vysokou ocelovou věž ERE od společnosti Excon.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedna z radiových (vysílacích) jednotek Ericsson pro Low Band, tedy frekvence 700, 800 a 900 MHz, která zamíří na vrchol stožáru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tato 37 kilogramů vážící jednotka zajišťuje vysílací výkon a tím i šíření signálu přes antény.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Detail vysílací jednotky pro Low Band
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výrazné žebrování pro zajištění optimálního chlazení vysílací jednotky
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Rádiové jednotky (vlevo pro 1 800/2 100 MHz, vpravo pro 700/800/900 MHz) lze na vrcholku stožáru instalovat za sebou (viz snímek), musí být mezi nimi však dodržen deseticentimetrový rozestup kvůli zajištění chlazení (viz video obsahující i záběry jejich instalace).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ještě před jejich vyzvednutím na vrchol stožáru je však nutné na ně umístit takzvaný instalační rail, tedy kolejnici se šrouby určenými k uchycení jednotky u antén.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pod instalační rail je nutné kvůli vibracím umístit plastové vymezovací podložky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technici nesmí zapomenout ani na aretovací plechy pro šrouby.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Instalační rail je nutné k vysílacím jednotkám umístit ještě před jejich vytažením na vrchol stožáru.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Bezpečnostní pokyn pro techniky, kteří míří nahoru na stožár. Skrývá se za dvířky, která zamezují neoprávněnému přístupu k venkovnímu žebříku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Technik je totiž před cestou vzhůru povinen ke svému postroji připevnit jezdec Söll, tedy standardní ochranu proti pádu na věžových lokalitách.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tento jezdec se následně pohybuje v liště žebříku.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Je opatřen bezpečnostním zobáčkem, který se v případě, že by technik na žebříku například uklouzl, díky tahu karabiny vysune. Jezdec se tak zasekne o jednu z příček žebříku, které vedou skrz lištu, v níž se pohybuje.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Výstup technik na vrchol stožáru
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Veškerá kabeláž propojující technologie na vrcholu stožáru a v outdoorové skříni vede uvnitř stožáru. Přístup k ní mají technici skrze servisní dvířka, kterými je opatřena každá část ocelové věže ERE.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Vysílací jednotky přepravené k instalaci na 45 metrů vysoký stožár. Hmotnost jednotky pro vyšší pásmo (vlevo) je ve srovnání s tou pro nižší pásma o něco nižší, váží „jen“ 32,5 kilogramu. Na vrchol je technici dostávají pomocí kladky.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Dodávkový vůz je obvykle pro vše potřebné k modernizaci technologií v takovémto rozsahu plně dostačující.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
V rámci modernizace základnové stanice byla přidáním další sady akumulátorů navýšena kapacita záložních baterií pro případ krátkodobého výpadku přívodu elektrické energie.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
BTS se nenachází na úplném vrcholu kopce poblíž Všechlap. Signálem totiž nepokrývá jen okolní vesnice, ale zejména níže položenou dálnici D1. Vysílač tak bylo nutné umístit kvůli okolnímu terénu tak, aby „svítil“ i na ni.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Screenshoty z měření: vlevo před modernizací vysílače, vpravo po swapu na 5G. Rychlost stahování dat se zvýšila dvanáctkrát.
Autor: O2
Screenshoty z uskutečněných měření prostřednictvím Speedtestu a Opensignalu: vlevo před modernizací, 2x vpravo po swapu na 5G. Výrazný nárůst rychlosti je patrný i při odesílání dat (uploadu).
Autor: O2