„Aktuální výpadek elektřiny může mít dopad na některé zákazníky a část služeb O2. Na řešení usilovně pracujeme s dodavateli infrastruktury a energií. Důležité části provozu zajišťují náhradní zdroje energií,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí O2 Veronika Zachariášová.
Vodafone na Facebooku uvedl, že v oblastech dotčených plošným výpadkem elektřiny funguje většina jeho vysílačů právě díky náhradním zdrojům napájení. Současně s tím informoval o dočasném vypnutí 5G sítě kvůli zajištění co nejdelšího provozu 2G a LTE sítí na náhradní zdroje.
„V důsledku dnešního rozsáhlého výpadku dodávek elektrické energie, ke kterému došlo zhruba po 12 hodině, a který kromě Prahy zasáhl také některé oblasti severních, středních a východních Čech, můžeme potvrdit, že situace ovlivní během několika hodin i telekomunikační služby,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí T-Mobilu Patricie Šedivá
„Do druhé hodiny jsme od zákazníků nezaznamenali větší potíže, ale po druhé hodině už pozorujeme změny a situace se bude opravdu měnit v souvislosti se změnami v dodávkách energie,“ upřesnila a dodala: „Jelikož nemáme ze strany elektrické přenosové sítě k dispozici detailnější informace, kdy dojde k nápravě a mobilní sítě jsou na dodávkách elektřiny závislé, nedokážeme nyní předjímat rozsah a dopady.“
Také T-Mobile nasadil záložní zdroje a jeho týmy jsou v plné pohotovosti „Úzce spolupracujeme i s krizovými štáby integrovaných složek,“ dodala Šedivá.
„Výpadek elektřiny v několika regionech Česka se díky rychlému nasazení záložních zdrojů, jako jsou akumulátory nebo dieselagregáty, zásadně nedotkl klíčových prvků infrastruktury pro provoz mobilních sítí – včetně datových center,“ informoval na síti X správce infrastruktury, společno Cetin, s tím, že v některých lokalitách může na základě místních podmínek docházet k omezení datových i hlasových služeb.
Společnost také dodala, že pokud je v místě k dispozici signál alespoň jednoho z operátorů, tak je dostupná tísňová linka 112 pro nouzové volání.
„Naši technici úzce spolupracují s energetiky – vzhledem k tomu, že dodávky energie jsou nyní postupně obnovovány, věříme, že služby budou brzy k dispozici v plném rozsahu,“ uzavřel Cetin.
Operátoři při výpadcích obvykle zákazníkům radí, aby v případě potíží s přihlášením mobilních telefonu do sítě zařízení restartovali. Nelze vyloučit, že bude nutné tento proces provést opakovaně, případně nechat telefon vypnutý na delší čas, zhruba 15 minut.
V případě přetrvávajícího problému s přihlášením mobilu do sítě bude nutné vyzkoušet manuální hledání sítě.