ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Po problému s registrací na očkování nabídli operátoři vládě konzultace

  • 1
Vláda obdržela od odborníků z telekomunikační branže nabídku konzultace technických aspektů provozu informačních systémů státu v boji s koronavirem. Pomoc nabídla Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) v souvislosti s nedávnými potížemi při registraci na očkování. O nutnosti ověřovacích SMS se totiž operátoři dozvěděli pozdě.

„Na základě jasně formulovaného požadavku jsme schopni do 24 hodin postavit tým špičkových telekomunikačních odborníků, kteří budou připraveni pomoci konzultovat technické a bezpečnostní aspekty související s provozem informačních systémů, call center či služeb, jako je například SMS ověřování,“ uvedl výkonný ředitel APMS Jiří Grund.

Cílem iniciativy je podle něj umožnit představitelům státu získat rychle a efektivně přístup k nejmodernějšímu technologickému know-how, které může významně pomoci při zvládání koronavirové pandemie.

APMS informuje, že například minulý rok operátoři nasadili technologie, které pomáhají udržet linku 1221 v chodu. Řešení umožňuje do procesu telefonické registrace pouštět pouze tolik hovorů, které jsou schopni operátoři této linky na call centru fyzicky odbavit. Ostatní uživatelé vyslechnou hlasové doporučení využít objednávky na očkování prostřednictvím registračního webu.

Nedostatečná koordinace způsobila potíže při startu registračního systému na očkování pro lidi starší 80 let. Podle Grunda by k problémům nemuselo dojít, kdyby se operátoři dopředu dozvěděli o požadavku státu na SMS ověření při registraci k očkování. Podle příspěvku na Twitteru z 15. ledna tak totiž stát učinil až hodinu před spuštěním systému.

Objednatel garantované služby hromadné SMS by měl znát hustotu provozu

Grund v této souvislosti poukázal na rozdílnost standardní SMS a služby hromadné SMS. „Hlavní rozdíl je v kvalitativních parametrech služby, tedy v garanci doručení zprávy na koncové zařízení zákazníka v požadovaný čas,“ podotkl.

U služby hromadné SMS zákazník od počátku požaduje, aby ověřovací SMS přišla na mobil uživatele v řádu desítek sekund. Měl by ovšem znát předpokládanou hustotu provozu (propustnost určitého počtu SMS za sekundu), jde totiž o základní parametr objednávky.

„Jinými slovy dodavatel služby hromadných SMS potřebuje vědět, zdali je očekáváno, že například o ověřování budou žádat stovky, tisíce anebo statisíce uživatelů za hodinu. Když tento parametr objednavatel zná, může operátor službu korektně nakonfigurovat a neohrozit tak provoz jiných služeb,“ vysvětlil Grund.

U běžné SMS oproti tomu nikdo neočekává, že na telefon příjemce dorazí okamžitě. Typickou situací je silvestrovská noc, kdy textovka dorazí až v řádu minut. Rychlost doručení není u běžné SMS garantovaným parametrem služby.

„Operátor totiž v momentě odesílání SMS zprávy zpravidla vůbec neví, zdali je adresát online, zdali má zapnutý telefon atp. Zprávu proto jednoduše odešle ze své sítě do tzv. SMS centra, odkud se odešle na koncové zařízení až ve chvíli, kdy je druhý telefon online a zátěž sítě to dovolí,“ dodal Grund.

,