Na letošní deváťáky, kterých je podle údajů Národního pedagogického institutu (NPI) v celé republice 103 032, čeká téměř 150 tisíc míst na učilištích, středních odborných školách a čtyřletých gymnáziích. Pro páťáky je pak 9 455 míst na osmiletých a pro sedmáky 2 473 míst na šestiletých gymnáziích.
Celý magazín |
Míst je tedy v prvních ročnících více než uchazečů, problém je ale v jejich rozmístění po republice. „Porovnání převisu poptávky o čtyřleté obory mezi roky 2018 a 2021 ukazuje, že k výrazným problémům docházelo pouze v Praze, kde zájem – vyjádřený podílem podaných přihlášek a přijatých žáků – vzrostl u čtyřletých gymnázií z 2,4 na 3,8 a u odborného vzdělávání z 1,9 na 2,7,“ vysvětluje Hana Novotná z NPI ČR a pokračuje: „A i když je letos v Praze ve srovnání s předchozím rokem nabídka míst pro školní rok 2023/24 u čtyřletých gymnázií vyšší o 14 procent, u maturitních oborů odborného vzdělávání o čtyři procenta a u oborů s maturitou a odborným výcvikem o dvě procenta, lze i tak očekávat problémy s přijetím, především do čtyřletých oborů gymnázií. Mimo jiné proto, že do nich směřuje značný počet zájemců ze Středočeského kraje.“ Ve školách Středočeského kraje přitom místa v maturitních oborech nepřibyla.
Co pomůže s přípravou
|
Do 1. března
Přihlášky ke studium musíte na zvolenou školu či školy (každý uchazeč si může pro první kolo podat dvě přihlášky) doručit nejpozději 1. března. Než přihlášku podáte, určitě do školy zajděte společně s potomkem na den otevřených dveří, většina škol je pořádá teď v lednu. „A pak velmi dobře zvažte, zda dítě na danou školu opravdu chce, zda má na to ji studovat a dostudovat, nebo zda to není jen ambice rodičů,“ radí Marcela Fatrová, zástupkyně ředitelky osmiletého Mensa gymnázia.
Před podáním přihlášky si také pečlivě nastudujte kritéria přijímacího řízení. „Má-li škola vedle jednotných přijímacích zkoušek z matematiky a českého jazyka (JPZ) také své školní přijímací zkoušky, je dobré požádat o znění či požadavky z předchozích let,“ připomíná Fatrová. Školní část zpravidla mívají školy, na kterých jsou pro studium potřeba nějaké specifické předpoklady. Například pedagogické školy testují hudební sluch a budoucí zubní technici pro změnu absolvují zkoušku zručnosti. Vlastní školní testy, nejčastěji ze všeobecných studijních předpokladů, si připravují také víceletá gymnázia a některé velmi žádané střední školy.
Pokud škola oceňuje účast v soutěžích a olympiádách a jiné aktivity, předem si o nich shromážděte doklady. A pokud vyžaduje ještě třeba prezentaci portfolia, je obzvláště důležité zvolit vhodnou formu – prezentace v powerpointu, pdf, papírové atd.
Jak se připravovat
Na každou zkoušku je potřeba se připravit a přijímací zkoušky nejsou výjimkou. Naopak – především pro páťáky a sedmáky hlásící se na víceletá gymnázia jde mnohdy o první velkou zkoušku vůbec. Přípravu je možné absolvovat na samotných středních školách či u vzdělávacích společností, které nabízejí speciální kurzy (viz box). Při výběru si vždy pečlivě ověřte, zda kurz opravdu připravuje na povinné JPZ tvořené Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání, známým jako Cermat.
„Za důležité považuji zařadit přípravu do týdenního rozvrhu na stálé místo a dbát na pravidelnost,“ říká Marcela Fatrová a dodává, že důležitá je rovněž vhodná motivace: „Zvlášť pro páťáky je velmi náročné sedět po absolvování běžné výuky další hodiny na přípravném kurzu a pak ještě dělat úkoly a učit se na přijímačky třeba do 18 či 19 hodin večer. V tomto případě bych proto volila ‚odměnu‘ za každou navštívenou hodinu kurzu, za každý vyplněný cvičný test, za každou hodinu strávenou přípravou.“ Tuto krátkodobou motivaci je pak dobré doplnit o tu dlouhodobou, tedy o odměnu za úspěšně vykonané přijímací zkoušky.
Kde se často chybuje
Příprava by však neměla být jen o spočítaných příkladech a vyřešených větných rozborech.
„Je dobré, když si děti dopředu vyzkoušejí, jak se test vyplňuje. Je potřeba také natrénovat způsob práce, se kterým se některé z nich dosud nesetkaly. Protože pokud podobný typ testových otázek dosud nepoznaly, může jim trvat mnohem déle pochopit, co mají dělat,“ vysvětluje psycholožka Markéta Frývaldská z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 9 a připomíná, že děti by se také měly naučit hospodařit s časem.
Právě s tím jim mohou pomoci zkoušky nanečisto, které simulují přesný průběh JPZ včetně stanovené časové dotace pro jednotlivé testy. Zkušenosti z předchozích let totiž ukazují, že děti mnohdy nestihnou správné odpovědi přepsat do záznamového archu. „Při vyplňování testů ‚nanečisto‘ si dítě vyzkouší také různé strategie vyplňování testů a může si pak zvolit tu, která mu bude nejvíce sedět. Například napřed udělat lehké otázky, na které znám odpověď a které mi nezaberou tolik času, a pak se vrhnout na těžší a časově náročnější. Nebo lze udělat napřed ty za více bodů a pak přejít k lehčím,“ doplňuje Marcela Fatrová a připomíná na závěr ještě jeden stále častěji se objevující problém: „Často se setkáváme také s tím, že děti neznají význam základních českých slov a kvůli tomu nepochopí zadání. Proto je důležité číst a tím si rozšiřovat slovní zásobu, což s dětmi mohou trénovat i rodiče.“
Důležité termíny
|