Krajský úřad přitakal nejdůležitější dopravní stavbě pro Třebíč za poslední desetiletí. Pro stavbu obchvatu města kraj vydal územní rozhodnutí.
Rozhodnutí o rozsahu 179 tiskových stran říká, proč, kde a za jakých podmínek může být obchvat postaven.
Starosta Třebíče Pavel Pacal (zvolen za PRO Třebíč) územní rozhodnutí uvítal. Podle něj je obchvat pro Třebíč klíčovou dopravní stavbou. „Obchvat pomůže s tranzitní dopravou a uleví přetíženému centru. Vzhledem k plánovanému rozvoji Třebíče a očekávanému nárůstu dopravy, hlavně po dostavbě bloků v Dukovanech, je obchvat nezbytný,“ míní.
Proti územnímu rozhodnutí se odvolaly spolky Děti Země, Obchvat Třebíče, Voda z Tetčic a Tylia Thákurová. Vůdčí osobností druhého jmenovaného spolku je opoziční třebíčský zastupitel Jaromír Barák (zvolen za Třebíč občanům!), jenž je vytrvalým kritikem stavby obchvatu v nyní navržené trase.
„My jsme už jednou připomínkovali EIA (studie vlivu na životní prostředí – pozn. red.) k záměru a oni nic z našich připomínek nevypořádali. Nyní máme stejný počet námitek, jen jinak formulovaných. Chceme, aby byly zpracovány varianty řešení a z nich vybrána nejlepší. Ale to se neděje, stále se pracuje jenom s jedinou variantou trasy,“ řekl Barák. Podle něj se navrhovaná trasa obchvatu dotkne především obyvatel třebíčské čtvrti Borovina, kterou obchvat překříží.
Spolek Obchvat Třebíč proti trase obchvatu protestoval i peticí, již podepsalo 421 lidí. „Mám samozřejmě obavu, že odvolání může stavbu obchvatu zpozdit, a je mi líto, že někdo chce město Třebíč o obchvat připravit,“ komentoval odvolání starosta Pacal.
Podle Baráka projednávaná verze obchvatu dlouhodobě nebude řešit dopravní problémy města, protože jej víceméně neobchází, ale prochází jeho okrajem. Barák ji proto ironicky nenazývá obchvatem, ale „průchvatem“.
Pacal jeho námitky odmítá. „V roce 2005, kdy se schvalovala aktuálně platná varianta do územně plánovací dokumentace, bylo prověřeno třináct variant, prověřovali je dopravní inženýři a myslím, že vybrali optimální variantu,“ podotkl Pacal. „Já si nemyslím, že by tyto věci schvalovali neodborníci. To, že nějaký laik namaluje čáru do mapy a pak ji prosazuje, to je bohužel smutná realita naší legislativy,“ míní Pacal.
Celý magazín |
Obchvat je v podstatě místním přeložením – tzv. přeložkou – trasy stávající silnice I/23. „Průměrná denní intenzita provozu přesahuje v určitých úsecích této silnice v Třebíči 16 tisíc vozidel,“ podotkl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.
Stavba by měla stát 4,2 miliardy korun a její budování trvat asi tři roky. Součástí obchvatu bude devět mostů, tři mimoúrovňové křižovatky, jeden tunel a jedna lávka pro pěší. Celkem by měl měřit takřka rovných šest kilometrů.
„Stavbu bychom chtěli zahájit nejpozději do tří let a do provozu ji uvést v roce 2030,“ oznámil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Už v roce 2029 by měla začít také výstavba pátého a šestého bloku Elektrárny Dukovany, pro které by měly být později už po dokončeném obchvatu dováženy nadrozměrné komponenty.
Podle oficiální verze ve směru od Telče za železnicí obchvat východně mine fotbalové hřiště a napojí se na Koželužskou ulici, kterou bude kopírovat až k Janovu mlýnu. Před mlýnem se trasa stočí jižně, po mostě přijde Stařečský potok, svahem povede pod zahrádkářskou kolonií Nad Janovým mlýnem a po mostě přes Terovské údolí.
Projde zahrádkářskou kolonií Spytihněv a po zemědělských pozemcích k hypermarketu Albert, který obejde. Pak se nová silnice stočí jižně podél Spojovací, projde průmyslovým areálem za Hrotovickou a přes Lorenzovy sady.
Podejde železnici, přejde řeku Jihlavu a u křižovatky s ulicí Ptáčovský žleb se napojí na Brněnskou ulici.

-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.
-
-33 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.