Češi mají staré pojistky. To vnímá jako jeden z hlavních problémů v pojištění nemovitostí Marek Šimek, jednatel společnosti Union finance. Sám se činnosti ve finančních záležitostech věnuje už 14 let, uzavřel téměř pět tisíc smluv, a tak může chování klientů i celý obor dobře srovnat v čase. Zároveň doporučuje, že pro lidi je vždy výhodné probrat věc s poradcem, a to včetně pojištění nemovitostí. „Vyplatí se tomu obětovat čas, ideálně se poradit. Důležité je srovnání z více zdrojů. Například když si lidé nemovitost podpojistí, krátí se jim pak pojistné plnění,“ upozorňuje.
Úvodní problém se zastaralými pojistkami podle Šimka částečně rozhýbají mimořádné události. „Lidé na podobné události jako povodně, bouře a další reagují. Znovu je výhodné, když jim aktuálnost pojistek hlídá poradce. Kvůli mimořádným událostem pojišťovny také zdražují. Ale na druhou stranu je jich u nás na trhu hodně a konkurence tak tlačí ceny dolů,“ podotýká.
Celý magazín |
Podle zkušeného poradce Šimka jsou současné pojistky vzhledem k vyšším pojistným částkám levnější, než bývaly třeba před několika lety. „Pojišťovnám se snižují náklady na správu díky digitalizaci,“ přikyvuje.
Finanční poradci mají lepší a komplikovanější nástroje, než jaké znají běžní uživatelé. „Je to tak správně. Není dobré lidi přehltit informacemi. Výhodou pro klienty je balíčkový systém pojištění, který přehledně ukazuje množství pojišťovaných rizik. Dříve si lidé sami vybírali, jaká rizika si v pojištění nechali a jaká ne. Klienti mají rozhodně menší prostor k chybám než v minulosti,“ tvrdí.
Systém pojištění funguje dvěma způsoby. V Česku platí ten, že si pojistnou částku stanovuje klient. „To je nejpodstatnější věc. Klient za to zodpovídá, pojišťovna může dát jen doporučení na výši částky. V cizině to často bývá jiné a pojišťovna částku určuje a zároveň za ni ručí,“ ví.
V dnešní době byste možná řekli, že se dá už pojistit všechno. Nedá. „Nelze pojistit vlastní škodu. Pokud si doma sám něco rozbiju, tak na to se pojištění nevztahuje. Stejně tak to platí na škody z opotřebení, jako že podlaha už je ošoupaná, okna netěsní a potřebují vyměnit,“ dává příklady.
Celý obor pojišťovnictví se v poslední době výrazně posunul k lepšímu. Platí to i u důvěry vůči poradcům. „Hodně se to zlepšilo. Poradci se celkově zkvalitnili, což je dané i bariérami vstupu do oboru. Je třeba mít licence, pravidelně se vzdělávat, aby to nemohl dělat úplně každý. Výstupy jsou celkově lepší, klientům se nabízí efektivnější porovnání,“ uvádí.
Podle Šimka jsou spokojenější i samotní klienti. „Pojišťovny zlikvidují přes 90 procent událostí, což je výborné číslo. Pomohly zmiňované balíčky, ale lidé stále nemají dostatečné vzdělání či finanční gramotnost, aby se ve věcech sami lépe orientovali,“ myslí si.
Pojištění nemovitosti není povinné, nicméně velmi doporučované. Dalším bodem je pojištění odpovědnosti. Klasickým příkladem je vytopení sousedů vodou. „Je v Česku velmi podceňované, zvlášť když lidé mohou způsobit neomezenou škodu, například při požáru. Základní limit nastavujeme minimálně deset milionů korun. Trendem je i dnes pojišťování elektronického vybavení, tepelná čerpadla a další,“ říká Šimek, který včera oslavil 34. narozeniny.