Podle dat ministerstva školství se sice úspěšnost u maturit v meziročním srovnání zvyšuje a tento trend je výraznější u technicky zaměřených středních odborných škol, některé školy ale hlásí mírný nárůst neúspěšných. „Obecně lze neúspěch čekat u žáka, který do školy moc nechodil, učivu se zrovna nevěnoval, čtyři roky školou proplouval tak, že vždy před vysvědčením zabral, aby tam nakonec pětky nebyly. Někdy jsou to ale také případy typu ‚naučil jsem se 18 otázek, jenom dvě ne‘, jindy je to úmysl – ‚teď toho mám moc, tak si jeden předmět nechám na září‘. Vysoké školy nám to také neusnadňují, protože většina z nich zapisuje ke studiu podmínečně i neúspěšné absolventy z jarních maturit,“ konstatuje Ilona Němcová, ředitelka mělnického Gymnázia Jana Palacha.
Klesající vzdělanost
Mělničtí pedagogové proto na úskalí maturit upozorňují studenty už v nižších ročnících. „Říkáme jim, ať se ve třetím ročníku jdou k maturitám podívat. Je to jiná zkouška, než byli dosud zvyklí, komise, zkoušející a přísedící, slavnostní prostředí, je důležité uspět. To je sám o sobě stresový faktor. Štěstí také přeje připraveným. Pokud to neumíte, nejste v psychické pohodě a hůř tomu všemu čelíte,“ doplňuje ředitelka.
Podle ní se také v průběhu let změnila pracovní morálka: „Mládež má spoustu jiných podnětů, škola pro ně není priorita. Někteří ani nečtou. S tím souvisí klesající čtenářská gramotnost, ve škole pak musíme pilovat porozumění textu, bez toho nelze studovat, snižuje se slovní zásoba a schopnost vyjadřování. Učiva přitom stále ubývá a důsledkem je klesají vzdělanost. Ale protože chybí ochota škole obětovat jinak volný čas, je pro některé maturita najednou oříšek.“
Podle Ivo Krajíčka, ředitele Střední školy obchodní Belgická v Praze, se negativně projevuje i to, že mladí tráví hodně času na sociálních sítích a jsou často zahlceni množstvím nepotřebných informací.
Studenti mají velkou nabídku možností rozptýlení, které je obvykle zajímavější než školní látka. Ač se učitelé snaží podat vyučovací látku v co nejzajímavější formě a s využitím moderních vyučovacích metod, přece jen s algoritmem, který má za cíl jen udržet uživatele co nejdéle konzumovat krátká videa hrajících si koťátek, selhávají. V mladém věku je u neukotveného člověka mnohdy obtížné těmto svodům příliš nepodléhat a zaměřit se na svůj cíl. Ale to se týká mnohdy i nás starších,“ podotýká Zajíček.
Nepřítel stres
Celý magazín |
Zásadní heslo k přípravě na maturitní zkoušku proto zní: Nic nepodcenit! Gymnaziální studenti mají podle zkušeností vyučujících větší obavy z profilové části maturit než z té společné, tedy státní. „Pro gymnazisty je společná část maturitní zkoušky poměrně jednoduchá. Takže se na ni moc nepřipravují a pak jsou někteří zaskočeni stresem a dopadnou hůře, než si představovali, protože na ‚cermat‘ testy je potřeba se připravit. Nejsou to ale nijak náročné zkoušky, které by ukázaly kromě psychické odolnosti a jednoduchých znalostí něco dalšího,“ vysvětluje Lenka Kudrličková, zástupkyně ředitele Gymnázia Jírovcova v Českých Budějovicích.
Mnohé školy, například zmíněná pražská SŠ obchodní Belgická, žáky na stres spojený s maturitní zkouškou pravidelně připravují. „Ať už obhajobou různých ročníkových prací, projektů, nebo složením závěrečných zkoušek ve třetím ročníku. Vždy se ale najde někdo, komu nervy selžou. Neúspěch v jarním termínu maturitní zkoušky zažije u nás asi deset až dvacet procent maturantů, obvykle v profilové části, tedy z účetnictví, obchodní praxe, zbožíznalství nebo ekonomiky a řízení podniku. Ve společné části maturitní zkoušky dopadají podstatně lépe, s výjimkou matematiky. A vždy je důvodem podcenění přípravy,“ uvádí ředitel Krajíček.
Základem je podle pedagogů průběžná příprava, třeba cizí jazyk se během „svatého“ týdne prostě nenaučíte. „Naši studenti v průběhu studia nabírají volitelné předměty podle svého zájmu a profilují se tak k maturitě. Ve čtvrtém ročníku je v seminářích učivo sumarizováno a utříděno. Nejdůležitější je ale práce studenta, zásadní je chodit do školy, vnímat a učit se, nepočítat s tím, že všechno do hlavy naskáče samo,“ radí Ilona Němcová z mělnického gymnázia.
Pokud jde o didaktické testy a písemné práce z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka a didaktický test z matematiky, je dobré využívat zveřejněné testy z minulých let včetně správného řešení a postupu. K dispozici jsou na webu Cermatu. „Test z matematiky stále stojí na učivu ze základní školy. Proto je potřeba získat jistotu v těchto základních dovednostech. Klíčová je samozřejmě čtenářská gramotnost, schopnost orientovat se v textu a porozumět mu,“ říká Vladimíra Stěhulová, zástupkyně ředitele Střední školy obchodní Belgická v Praze

-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.
-
-33 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu