zavřít
náhledy
Návrat ozubnicových lokomotiv na nejstrmější trať v Česku oslavila Železniční společnost Tanvald tematickými halloweenskými jízdami. Kvůli havarijnímu stavu na Kořenovskou zubačku nesměly historické vozy od listopadu 2023. Oprava trati mezi Tanvaldem a Kořenovem trvala přes půl roku a stála zhruba 450 milionů korun.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Železniční společnost Tanvald pečuje o ojedinělou trať, kterou považuje za kulturní dědictví regionu. Dále společnost obnovuje historické lokomotivy a železniční vozidla a prostřednictvím nostalgických jízd tuto památku i turistickou zajímavost zpřístupňuje lidem. Tentokrát v haloweenském duchu.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
„Lokomotiva jede po dvou letech. V roce 2024 jsme měli zákaz jízdy pro špatný stav trati a letos probíhala rekonstrukce,“ líčí ředitel Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
„Motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 vyrobila v roce 1961 v počtu čtyř kusů pro tehdejší ČSD rakouská lokomotivka SGP Floridsdorf Wien,“ vysvětluje Prokeš, kde lokomotivy přišly k přezdívce Rakušanka. Na foto vůz ČD 749 250-7 (ČKD Praha 749), rok výroby 1969.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
„Do dnešních dnů se dochovaly dvě ozubnicové lokomotivy, obě dvě máme zde v Kořenově,“ říká Prokeš. Jedna z nich je v barevném provedení ze 60. let 20. století, druhá (001) je ve stavu ze 70. let 20. století.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Maximální rychlost, které ozubnicová lokomotiva dosahuje na adhezní trati, je 50 kilometrů v hodině. Na ozubnicové trati pak 20 kilometrů za hodinu.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Kořenovská zubačka, která slouží lidem od roku 1902, byla roce 1992 Ministerstvem kultury ČR prohlášena za kulturní památku.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Při překonávání největšího stoupání (58 promile) pomáhají dva ozubnicové úseky v celkové délce 4,4 kilometru, a to v úseku mezi Tanvaldem a Desnou a mezi stanicemi Desná-Riedlova Vila a Kořenovem. „V Dolním Polubném jsou tři ozubnicové výhybky,“ dodává Prokeš. Na foto vůz ČD 749 250-7 (ČKD Praha 749), rok výroby 1969.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Trať nikdo neopravoval přes šedesát let a železničáři se při její obnově museli speciální postupy naučit. Je jediná v Česku, ozubnicové tyče se proto běžně nevyrábí. Stavbaři se inspirovali v zahraničí, zejména ve Švýcarsku či v Rakousku.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
O haloweenskou akci byl velký zájem. Poslední letošní jízdu ozubnicovou lokomotivou plánuje Železniční společnost Tanvald na 27. prosince.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
„Trať mezi Tanvaldem a Kořenovem měří 6,7 kilometru,“ konstatuje Prokeš. Pětina trati je vedená tunely, které celkově měří 1 421 metrů.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA
Zatímco plné jednosměrné jízdné mezi Tanvaldem a Harrachovem stojí 150 korun, úsek Kořenov – Harrachov vychází na padesátikorunu. Celodenní jízdné vychází na 250 korun. S výhodnější jízdenkou pomohou počítat rodiny s dětmi.
Autor: Ota Bartovský, MAFRA