Dosavadní silnice je plná zatáček, které brzdí provoz. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stavba silnice z Liberce do Jablonce začala. Lidem v okolí sebere vodu

  • 3
Tři mosty, podchod pro pěší, dvě mimoúrovňové křižovatky a hlavně rovná silnice bez serpentin, kde řidiči konečně předjedou pomalá auta. To vše přinese dva a půl kilometru dlouhý úsek nové silnice, který spojí Liberec s Jabloncem nad Nisou. Stavba právě začala.

Až do konce března budou řidiči jezdit přes Kunratice jako dosud, od 29. března se ale současná silnice zavře. Uzavírka potrvá déle než dva roky. První auta projedou po nové silnici na konci května 2018. Dalších sedm měsíců pak potrvají dokončovací práce, jako jsou třeba vegetační úpravy.

„Délka stavby a uzavírky je dána obtížností stavby. Termín dvaceti šesti měsíců je ale bezpečný, překračovat se nebude,“ ubezpečil Petr Dohnálek, generální ředitel společnosti Medis Holding, pod kterou patří M-Silnice.

Trasa chystané silnice z Jablonce nad Nisou do Liberce.

Tato firma vyhrála zakázku na stavbu silnice za 360 milionů korun s daní. Až 85 milionů korun by měla zaplatit Evropská unie.

„Nejobtížnější na celé stavbě budou geologické poměry stavby. Asi čtyři sta metrů dlouhý zářez budeme tvořit v kameni tvrdosti žuly. Stavba si proto vyžádá odstřely,“ předjímá Dohnálek.

Silnice částečně povede v asi osm metrů hlubokém zářezu. Během stavby se odtěží 200 tisíc kubíků zeminy, 70 tisíc kubíků naopak stavbaři nasypou.

Nový úsek bude kopírovat současnou silnici, jen zmizí nynější nebezpečné a provoz zpomalující zatáčky. Dvě údolí překlenou mosty, další most vznikne pro místní komunikaci v Lukášově před okružní křižovatkou, kde stavba vyústí. Mosty budou mít celkovou délku 161 metrů.

„Obrovským plusem pro řidiče bude, že se silnice napřímí a odpadnou nebezpečné serpentiny a nevyhovující poloměry. Díky stoupacímu pruhu se zvýší i bezpečná možnost předjíždění nákladních aut. Díky protihlukovým stěnám vylepšíme i životní prostředí,“ vypočítal výhody nové silnice generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa.

Místo studen budou mít lidé vrty

Stavba ale také zasáhne do života obyvatel okolních domů. Podle předpokladu totiž změní hydrogeologické poměry a vezme jim vodu. „Lidem je potřeba vybudovat nové vodní zdroje, mají totiž kopané studny. Náhradní zdroje se vyřeší vrty,“ uvedl ředitel stavby Jan Wohlmuth.

Objížďka pro tranzitní nákladní dopravu povede přes Rádelský Mlýn. Pro osobní dopravu po nynější komunikaci I/14 přes Vratislavice. „Požadovali jsme, aby přes nás mohla jezdit auta maximálně do třech a půl tuny, ne do dvanácti tun. Bohužel jsme neuspěli,“ posteskl si před časem starosta Vratislavic nad Nisou Lukáš Pohanka.

Protože uzavírka dolehne i na meziměstskou autobusovou dopravu, je v plánu posílení tramvajového spojení. Namísto čtyř spojů za hodinu by jich mohlo jezdit šest.