Zakázka počítá s ročním objemem dopravy dva miliony kilometrů, průměrná cena je bezmála 235 korun za kilometr.
„Navazujeme na smlouvu, kterou jsme soutěžili od roku 2009 a provozujeme od roku 2011. Tentokrát jsme zvolili přímé zadání, a to především z toho důvodu, že v rámci té předchozí zakázky byly pořízeny speciálně pro tuto železnici a tu část se zubačkou vozidla Stadler, která v roce 2026 budou v polovině své životnosti. Liberecký kraj si sice v původní smlouvě vymínil, že může vozidla po těch 15 letech získat do svého majetku a nabídnout je v soutěži jinému dopravci, bylo by to ale velmi komplikované,“ doplnil hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).
Součástí smlouvy je linka do polské Sklářské Poruby a výhledově i do Görlitz a prodloužení na Mladou Boleslav. České dráhy se zavázaly pořídit dalších devět modernizovaných vlaků Stadler a doplní současných patnáct vlaků, na tratích už tak nebudou jezdit vozy Regionova.
„Všechny dovybavíme, budou mít wifi a klimatizaci, a budou dovybaveny terminály, které umožní nákup jízdenek kartou,“ doplnil náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Automaty umožní nákup jízdenek i za hotovost, pokladny zůstanou jen v šesti stanicích.
Kraj chce ekologicky šetrné vlaky, jezdit by se mohlo i dál za hranice![]() |
Na základě veřejné zakázky jezdí České dráhy na Jizerskohorské železnici od prosince 2011, podmínkou bylo nasazení moderních nízkopodlažních vlaků. České dráhy proto tehdy pořídily 16 vlaků Regio-Shuttle švýcarské firmy Stadler, jeden ale shořel a musely ho odepsat.
„Ročně vlaky přepraví 3,5 milionu lidí, od zahájení provozu vzrostl počet cestujících o třetinu,“ řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). I v nové smlouvě je podle něj možnost odkupu vlaků Libereckým krajem.
Nová smlouva počítá s posílením dopravy na Jizerskohorské železnici asi o 20 tisíc kilometrů ročně. Počítá kromě jiného s posílením dopravy do Nového Města pod Smrkem, znovu začnou od roku 2026 České dráhy jezdit na trase z Tanvaldu do Železného Brodu.
Jizerskohorská železnice představuje 38 procent rozsahu železniční dopravy v kraji. Kraj objednává dopravu na železnici v rozsahu 4,5 milionu kilometrů, autobusy najezdí 16,7 milionu kilometrů. V letošním rozpočtu je podle Svitáka na zajištění veřejné dopravy 1,2 miliardy korun, zhruba 160 milionů víc než loni.