Poláci vyzvali Česko, aby s pomocí Evropské unie elektrifikovalo trať z...

Poláci vyzvali Česko, aby s pomocí Evropské unie elektrifikovalo trať z Harrachova až do Liberce. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Poláci zrychlí osobní vlaky do Krkonoš. Skvělá zpráva pro české lyžaře

  • 13
Po více než roční rekonstrukci duní znovu vlaky na horské trati mezi polskými Pěchovicemi a Sklářskou Porebou. Navazuje na ni železnice do Jakušic, kam v zimě míří na běžky tisíce lidí. Jakušice totiž leží těsně u hranice na česko-polské lyžařské magistrále.

"Modernizace trati mezi Pěchovicemi a Sklářskou Porebou usnadní cesty polských turistů do Jakušic," potvrdil harrachovský místostarosta Oldřich Jakubec. "Běžecké lyžování prochází velkou renesancí, protože je mnohem levnější než sjezdové. Když do Jakušic začne jezdit víc Poláků, může na tom vydělat i Harrachov nebo Kořenov."

Z Jakušic vedou upravované trasy k běžeckým stopám Jizerské a Krkonošské magistrály. Turisty z Polska dovezou vlaky až do Harrachova nebo do Kořenova.

Rekonstrukce železnice mezi Pěchovicemi a Sklářskou Porebou zrychlí rovněž dopravu mezi Libercem a Jelení Horou.

Modernizovaná trať z Pěchovic do Sklářské Poreby je elektrifikovaná a Poláci na ní počítají s moderním motorovým vozem Impuls 31 WE. Může jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

Při zkouškách se řítil dokonce rekordní rychlostí přes 210 kilometrů za hodinu. "Poláci chtějí v budoucnu elektrifikovat trať až do Jakušic," uvedl dopravní specialista a železničář Jindřich Berounský.

Vlaky z Pěchovic do Sklářské Poreby jezdí sice už od půlky listopadu, ale na některých úsecích železnice musí ještě zpomalovat.

Vlaky jsou rychlejší než auta. A v zimě bezpečnější

Od poloviny prosince omezení odpadnou a cesta vlakem ze Sklářské Poreby do Jelení Hory potrvá 46 minut. Bude o devět minut kratší než jízda autem. Vlaky jsou navíc v zimě v Krkonoších bezpečnější než auta.

Na trati z Pěchovic do Sklářské Poreby překonávají motorové vozy nadmořskou výšku více než tři sta metrů. Rekonstrukce železnice stála 34 milionů zlotých (přes 200 milionů korun). Většinu nákladů pokryla Evropská unie.

Poláci doufají, že lepší železniční spojení k nim přivede nové turisty z českého pohraničí. "Mezi naše atrakce patří například huť křišťálového skla Julia," upozornila tajemnice z pěchovické radnice I. Sobań - Lužniaková.

Poláci vyzvali Česko, aby s pomocí Evropské unie elektrifikovalo trať z Harrachova až do Liberce. "Něco takového se ale s velkou pravděpodobností hned tak nestane," soudí Berounský. "Na železnici mezi Harrachovem a Libercem jezdí nové špičkové soupravy Stadler s dieselovými motory," podotkl.

Sjezdaře železnice nejspíš nenaláká

Modernizace trati z Pěchovic do Sklářské Poreby souvisí s dlouholetou snahou českých a polských železničářů, pohraničních obcí i krajů o vzkříšení slavné železnice mezi Jelení Horou a Libercem.

Trať, protínající Krkonoše a Jizerské hory, patřila za Rakouska-Uherska k nejdůležitějším ve střední Evropě. V současné době má význam hlavně pro přeshraniční turistiku.

Klíčovým mezníkem v jejích novodobých dějinách se stalo v roce 2010 obnovení dopravy mezi Harrachovem a Jakušicemi.

Zatímco pro rozmach běžeckého lyžování v Krkonoších má rychlejší železniční doprava do Sklářské Poreby a Jakušic velký význam, na sjezdovky v Harrachově víc turistů zřejmě nepřivede.

"Nepředpokládáme, že by k nám lyžaři jezdili z Polska vlakem," upozornil provozní náměstek Sportovního areálu Harrachov Vlastislav Fejkl. "Auto je pro ně pohodlnější, parkoviště leží přímo u lanovky nebo jenom pár set metrů od ní."