Nepoužívají klasické učebnice, ale ty, které si samy vytvoří. Nedostávají známky, ale slovní hodnocení. Znovu objevují přírodní zákony, tak jak to před dávnými lety činili vědci. A k tomu všemu získají přiměřené sebevědomí, empatii i pevnou vůli.
Vším tím se mohou pyšnit děti, kteří projdou waldorfskou školou. Šanci na alternativní výuku už mají i předškoláci v Liberci. Pro ně se otevře první třída na základní škole Gollova.
Do ní mohou rodiče ještě stále své děti přihlásit. Předzápis proběhne za měsíc, 23. a 24. března v ZŠ Kaplického, a učitelé se na něm zaměří především na zralost dítěte na školní docházku. Aby rodiče věděli, co si mají pod alternativním vzděláváním představit, čeká je už příští týden v sobotu zážitkové odpoledne, kde na vlastní kůži vyzkouší metody waldorfské výuky.
„V pondělí 15. března pak také plánujeme návštěvu waldorfské školy v Semilech,“ upozornila Daniela Fialová ze Spolku Wrabec, který waldorfskou školu v Liberci založil.
V hodinách se pracuje s rytmem
Výuka v klasické a waldorfské škole se liší hned v několika směrech. Učení hlavních předmětů probíhá ve dvouhodinových epochách, které umožňují probrat látku mnohem intenzivněji. Epocha se vyučuje po dva až čtyři týdny. Důležitý je vlastní prožitek a zkušenost. V hodinách se pracuje s rytmem, učivo se tak dostává nejen do hlavy dítěte, ale i do jeho těla.
„Součástí výuky jsou řemesla a pracovní činnosti, které posilují trpělivost a vytrvalost. Žáci tvoří z přírodních materiálů jako je vlna, plsť, látky, papír, vosk, hlína, dřevo, měď. Ve vyšších ročnících se učí zacházet s ostrými nástroji. Neklade se důraz na výsledek, nýbrž na proces tvoření,“ vysvětlila Fialová.
Od první třídy se děti učí hned dvěma cizím jazykům, v prvních třech letech hlavně nasloucháním a nápodobou učitele, teprve ve čtvrté třídě se přidává psaná podoba. V současné době se v České republice v těchto školách vzdělává 2 979 žáků.